Annons:
Etikettsömnad
Läst 2614 ggr
Wanzel
2013-04-14 22:38

Vad för "mellanmaterial"?

Eftersom jag inte hittar en plånbok som är sådär "perfekt" och får mig att känna "Den där måste jag ha!", så har jag funderat på att sy mig en egen!

Har tänkt göra en i stil med den här, och på den typen av plånböcker så brukar ju ytterkanterna vara lite hårda. Inte helt stela, man kan ju böja på dem lite grann, men ändå inte bara i tyg.
Så min fråga är då - vad ska man ha för "material" där emellan? 
Tänker om man tar ex. en plastskiva och stoppar in mellan yttertyget och innertyget (där alla facken är). Någon som har lite tips?

Annons:
Skogshumblan
2013-04-15 09:22
#1

Ja plast låter vettigt då det tål en del och inte går sönder så lätt som ex papper gör. Låter väldigt spännande, du får gärna visa bilder på hur du gör och så klart hur slutresultatet blir.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Wanzel
2013-04-15 09:47
#2

Ska försöka minnas att ta bilder 😉
Men plast känns ju mest aktuellt, då det som du sa tål en del. Frågan nu är ju då VAD man ska använda? Tänker att om man tar te.x en klassbytta och klipper isär så blir det ju fortfarande lite för tunt. Kan man kanske köpa någon plast som är till för sådana här projekt?

Skulle detta tyget fungera bra till utsidan? Vill ju ha något som inte är alltför ömtåligt och lätt går sönder, men som samtidigt inte är äkta läder.

Wanzel
2013-04-15 09:55
#3

Hittade även detta. Med tanke på att den heter "Kraftig" så borde den kanske vara slittåligare? Dock kanske det räcker med den tidigare jag länkade? Priset stiger ju också lite.. Men behöver ju inte alltför mycket så det är nog lugnt.

Skogshumblan
2013-04-15 10:42
#4

Om själva plånboken ska vara i plastigt material vet jag inte vad som är bäst men om det ska vara " bara" mellanväggar går ju ex plastiga underlägg som man har på matbord utmärkt, finns på de flesta varuhus. Jag kan tänka att det borde gå att köpa genomskinlig plast på ex byggvaruhus eller pysselaffärer men jag vet inte om det är så.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Amandla
2013-04-15 11:29
#5

Sån plast man använder när man laminerar papper borde funka, tänker jag. Har dock aldrig provat själv men vet hur stabila såna laminerade papper blir.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Skogshumblan
2013-04-15 11:48
#6

Amandla ja det har jag också tänkt, men då ska man ju ha tillgång till en laminator och härda till plasten…

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Annons:
Amandla
2013-04-15 11:49
#7

Ahhh, tänkte inte på det 🤦‍♂️😉


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Wanzel
2013-04-15 14:45
#8

Blir lite jobbigt att hitta något som är tillräckligt tjockt för att inte kunna "böjas sönder", men heller inte så tjockt att det inte går att skära i.
Kneptigt!

Wanzel
2013-04-15 17:57
#9

Kom precis att tänka på en grej!
Såg att mamma inte hade slängt biten av plastmattan som vi hade kvar från när vi bytte i köket. Den är ju tjock, men inte för tjock. Den är böjbar, och det finns ingen risk att man "böjer sönder" formen.

Kan det vara något att ha emellan tro? Den är väl 3-4mm tjock.

Skogshumblan
2013-04-15 20:50
#10

Kan det säkert, prova :)

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Wanzel
2013-04-15 21:19
#11

Blir nog att inhandla allt material som behövs nu i veckan! Så kan jag förhoppningsvis påbörja projektet på söndag eller i början av nästa vecka 🙂

Wanzel
2013-04-16 20:00
#12

Tänkte att istället för att skapa en ny tråd, så slänger jag in min fråga här.

Jag vill ju sy fast innerdelen (där kort osv. finns) med ytterdelen (fakeskinn). Hur gör man detta på bästa sätt? Sy fast rät mot rät sida, lämna ett litet hål och sedan vända ut och in, som när man ska fylla gosedjur. Eller ska man sy avig mot avig?
Vill ju få så snygg och enkel söm som möjligt. Sedan ska det ju även på en dragkedja runtom..

Upp till toppen
Annons: