Annons:
Etikettstickning
Läst 5920 ggr
Evisen
4/8/13, 9:26 PM

Enklaste stickade sockor

Hej.

Jag undrar om ni skulle kunna hjälpa mig. Jag skulle behöva sticka en stooor strumpa ungefär stor herrstorlek och undrar om ni har några bra tips, länkar mm.

Jag är väldigt ovan stickerska. Kan bara sticka fram och tillbaka (två stickor) med rät- och avigmaskor. Har kollat igenom trådarna här, och känner mig rätt dum för att jag inte förstår stickbeskrivningarna*l*.

Tack på förhand:).

Annons:
parsley
4/9/13, 9:13 AM
#1

Den här modellen är enkel. Läs igenom beskrivningen och se om du förstår den. Om inte, så kan vi guida dig bit för bit.

http://textilhantverk.ifokus.se/articles/4d715634b9cb462239068475-spiralstickad-strumpa-utan-hal?articles-1

Evisen
4/9/13, 12:45 PM
#2

Tack snälla parsley:). Ska testa det mönstret:). Verkar vara lätt och behändigt mönster. Bara komma ihåg att vart fjärde varv ska det ändras*l*.

Evisen
4/9/13, 8:00 PM
#3

Jag var nog lite för kaxig när jag skrev det där ovanför*s*.

Snabb fråga:Hur förskjuter man mönstret?: Man fortsätter att sticka *2 r 2 a*, men förskjuter mönstret en maska åt vänster var 4:de varv.

VildaVittra
4/10/13, 5:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4
Evisen
4/10/13, 9:00 AM
#5

Tack Vildvittra🙂.

Blir att repa upp till varv fyra med andra ord*s* Eller så kör jag på och skapar egen design typ helsnurriga spiralstrumpor☝️.

BaloosMatte
4/17/13, 8:22 PM
#6

Du kan ju alltid göra ett par spiralsockor :)

http://linnmortzell.bloggplatsen.se/kategori/111324-stickning-for-nyborjare/

Du kan ju alltid sticka sockorna med magic loop.

Annons:
Evisen
4/17/13, 9:18 PM
#7

#6 Magic loop? Och där ser ni hur mycket kunnande jag har om stickor*s*. Och tack för länken, men fyra stickor är "överkurs" för mig, tyvärr:(.

parsley
4/18/13, 7:55 AM
#8

Är du nybörjare så är det lättast att sticka fram och tillbaka på två stickor. Mer avancerade saker kan man utforska och lära sig senare. Stickar man en strumpa på två stickor får den en söm, vilket kan vara en liten nackdel. Å andra sidan är sannolikheten större att den blir klar. :)

Evisen
4/18/13, 1:05 PM
#9

#8 Jag tror med att sticka fram och tillbaka är det bästa i början. Tills man får in snitsen ungefär:).

Har en rundsticka(som aldrig är använd), men den är tok för lång i omkretsen och skulle bli som två stickor(har för mig det iaf).

Upp till toppen
Annons: