Annons:
Etikettstickning
Läst 4980 ggr
LizetteS
2013-02-16 13:01

Följa stickmönster/diagram

Hej jag ska sticka ett par knästrumpor efter den här beskrivningen http://www.garnstudio.com/lang/se/includes/printpattern.php?id=4180&lang=se

1. vad menar som med att arbetet stickas på rundsticka OCH strumpsticka?

2.Vad menas med att man stickar M.1a och M.2a varannan gång hela vägen runt? (ska man sticka vartannat varv?)

3.vad är am-parti? (jag vet att am=avigmaska)

4. Det som står efter am-parti och nedåt förstår jag ingenting av….

Tacksam för svar :)

Annons:
Effie
2013-02-18 12:01
#1

Jag är ingen expert, men här är min tolkning

1) Jag såg inget om strumpstickor i själva beskrivningen - men det ska vara en hjälpsticka i flätorna; kan det vara det som menas? Annars använder man väl antingen rundsticka eller strumpstickor - ?

2) Jag fattade det så att man under ett varv stickar M1a, M2a, M1a, M2a tills varvet är slut. Senare skulle man ju sticka M1b rakt över M1a etc.

3) am-parti..Det förekommer flera gånger 3am under varvet, det är de som kallas am-partier. Varannan omgång med 3am ska minskas till 2am, sedan efter en bit ska de som fortfarande är 3 minskas till 2, och ännu senare på samma sätt från 2 till 1.

Hoppas något frågetecken rätats ut. Annars får någon annan förklara 🙂


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Pialinn
2013-02-18 16:49
#2

Rundsticka använder du när det ät många maskor, som i början på strumpan. Ner mot foten har du minskat av X antal maskor och då är det lättare att använda strumstickor.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

parsley
2013-02-19 19:08
#3

En kopia av beskrivningen med mina kommentarer skrivna med versaler i texten.

Version:1.0 StartHTML:0000000168 EndHTML:0000005052 StartFragment:0000000468 EndFragment:0000005035

MÖNSTER: 
Se diagr M.1 och M.2, diagr visas från rätsidan.  DIAGRAMMEN FINNS LÄNGRE NER I BESKRIVNINGEN
HÄLMINSKNING:  SÅ HÄR STICKAS HÄLEN. DET FINNS ÄVEN ANDRA SÄTT ATT STICKA HÄLAR OM DEN HÄR INTE KÄNNS OK
Varv 1 (= rätsidan): Sticka tills det återstår 5-7-7 m, 2 vridna rm ihop (dvs sticka i bakre m-bågarna i stället för i främre), vänd arb.
Varv 2 (= avigsidan): Sticka tills det återstår 5-7-7 m, 2 am ihop, vänd arb.
Varv 3 (= rätsidan): Sticka tills det återstår 4-6-6 m, 2 vridna rm ihop, vänd arb.
Varv 4 (= avigsidan): Sticka tills det återstår 4-6-6 m, 2 am ihop, vänd arb.
Fortsätt minska på samma sätt, genom att sticka tills det återstår 1 m mindre för varje gång, innan du stickar ihop 2 m, tills det återstår 13-15-15 m på st.
----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------
SOCKA: Arb stickas runt på rundst och strumpst. UPPE VID KNÄT ÄR STRUMPAN SÅ VID ATT DEN KAN STICKAS PÅ EN RUNDSTICKA. NÄR ARBETET BLIR SMALARE BLIR RUNDSTICKAN FÖR LÅNG OCH BEHÖVER BYTAS MOT STRUMPSTICKOR. VILL DU INTE STICKA MED STRUMPSTICKOR TESTA MAGIC LOOP KNITTING, DÄR MAN STICKAR MED EN ÖGLA PÅ RUNDSTICKAN. GOOGLA FÖR INSTRUKTIONSVIDEOS OM DU ÄR INTRESSERAD. Lägg upp 152-171-190 m på rundst 2,5 med Fabel. Sticka 1 rätt v, sedan stickas M.1a och M.2a varannan gång hela vägen runt. När M.1a och M.2a är klart är det 104-117-130 m på st och arb mäter ca 9 cm. Fortsätt med M.1b över M.1a och M.2b över M.2a. JAG TOLKAR DET SOM ATT DU STICKAR MÖNSTREN PARALLELLT, DVS FÖRST STICKAR DU M1 SEDAN M2, SEDAN MI IGEN OSV. RÄKNA OCH KOLLA OM DET STÄMMER MED MASKANTALET DU LAGT UPP. SÄTT GÄRNA MARKÖRER, T EX GARNSTUMPAR, I ARBETET SÅ DU SER VAR M1 RESP M2 BÖRJARMÖNSTER BÖRJAR. 
När arb mäter 20 cm minskas vartannat am-parti från 3 am till 2 am = 96-108-120 m. När arb mäter 25 cm minskas de resterande am-partierna från 3 am till 2 am = 88-99-110 m. När arb mäter 30 cm minskas vartannat am-parti från 2 am till 1 am = 80-90-100 m och när arb mäter 35 cm minskas de resterande 2 am till 1 am = 72-81-90 m. KÄNNS BESKRIVNINGEN SVÅR ATT FÖRSTÅ, MINSKA JÄMT FÖRDELAT ÖVER VARVET PÅ NÅGOT SÄTT SOM KÄNNS OK. EFTERSOM BENET SMALNAR AV SKA MAN MINSKA FÖR ATT STRUMPAN SKA PASSA. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
Sticka vidare tills arb mäter ca 54-56-58 cm. Nu sätts de första 39-39-48 m på en tråd (= ovanpå foten) och de resterande 33-42-42 m behålls på st till häl. Sticka slätst fram och tillbaka över häl-m – SAMTIDIGT på varv 1 från rätsidan, stickas m över flätorna räta ihop 2 och 2 = 21-27-27 m. När hälen mäter 5-5½-6 cm sätts det 1 märkt. Sedan stickas HÄLMINSKNING – se förkl ovan. STICKA HÄLEN ENLIGT OVAN.
Efter hälminskningen stickas det upp 13-14-16 m på var sida av hälen och de 39-39-48 m från tråden sätts tillbaka på st = 78-82-95 m. Fortsätt med mönster som innan över de 39-39-48 m på foten och slätst över de resterande m – SAMTIDIGT minskas i varje sida så här: Sticka de 2 sista rm FÖRE de 39-39-48 m på foten vridna ihop (dvs det stickas i bakre m-bågarna i stället för i främre) och sticka de 2 första rm EFTER de 39-39-48 m på foten ihop. Upprepa minskningen på vartannat v totalt 6-6-9 ggr = 66-70-77 m. MINSKA OCH STICKA MÖNSTER ENLIGT BESKRIVNING. Sticka vidare tills arb mäter 18-19-22 cm från märkt på hälen (= ca 4-5-5 cm kvar). Sticka 1 v slätst över alla m - SAMTIDIGT som m över alla flätorna stickas ihop 2 och 2 = 54-58-62 m. Sätt en märkt i varje sida så att det blir 27-29-31 m både på, och under foten. Fortsätt med slätst SAMTIDIGT som det minskas för tån på varje sida av båda märkt så här: 
Före märkt: 2 rm ihop. 
Efter märkt: 2 vridna rm ihop. 
Upprepa minskningen på vartannat v totalt 4-4-4 ggr och sedan på varje v 7-8-9 ggr = 10 m kvar på st. Klipp tråden, drag den genom de resterande m, drag åt och fäst tråden noga. DET FINNS OLIKA SÄTT ATT STICKA HÄLAR OCH TÅR. KÄNNS INTE DE HÄR OK, TESTA NÅGON ANNAN VERSION.

Trä 1 silkeband i hålraden på sockan, ca 9 cm uppifrån.

Upp till toppen
Annons: