Annons:
Etikettvirkning
Läst 8344 ggr
leemland
2012-12-04 17:42

Det här med mormorsrutor

Ännu en, kanske tråkig, fråga om mormorsrutor.

Jag är hellt nybörjare när det gäller virkning. Men jag har bestämt mig för att börja och alla säger att mormorsrutor är det lättaste. Så jag tänkte börja med det :P

Jag har kollat runt på nätet och lite här inne. Har hittat en del bra sidor och en del inte så bra(för nybörjare). Frågan är egentligen: Hur börjar jag? Det finns ju en miljon olika sätt!. (Garn och virknålar har jag.) Har ni några tips? (jag vill göra "flerfärgade"rutor.)

Tack på förhand :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
parsley
2012-12-06 13:34
#1

1. Leta rätt på en beskrivning som du förstår dig på. :) Det finns bra och mindre bra beskrivningar.

2. Ev behöver du komplettera med en förklaring till olika virktermer.

3. Mormorsrutan består som du säkert sett av ett antal färgvarv. Virka det första varvet med färg 1. Ta av garnet och virka nästa varv med färg två och tredje varvet med färg tre osv. Garnändarna kan du låta hänga och Fästa med hjälp av en stoppnål när rutan är klar eller virka in. När du virkar in en garnända så låter du helt enkelt garnändan följa med arbetet och virkar över den så de inte syns

4. Fungerar det inte att läsa sig till hur man gör; ge dig ut i verkligheten. Finns det någon garnaffär där personalen kan visa dig? Anordnas något stick- eller handarbetscafé där du bor? Finns det vänliga och handarbetsintresserade damer på någon secondhand i närheten? Känner du någon som kan visa dig?

parsley
2012-12-06 13:40
parsley
2012-12-06 13:49
#3

Drops virkskola med grundläggande virktermer.

http://www.garnstudio.com/lang/se/skole/lessons_crochet.php

parsley
2012-12-06 13:54
#4

Om du vill kan du ta kort och lägga in här, så hjälper vi dig genom processen.

leemland
2012-12-06 15:08
#5