Annons:
Etikettvirkning
Läst 8344 ggr
leemland
2012-12-04 17:42

Det här med mormorsrutor

Ännu en, kanske tråkig, fråga om mormorsrutor.

Jag är hellt nybörjare när det gäller virkning. Men jag har bestämt mig för att börja och alla säger att mormorsrutor är det lättaste. Så jag tänkte börja med det :P

Jag har kollat runt på nätet och lite här inne. Har hittat en del bra sidor och en del inte så bra(för nybörjare). Frågan är egentligen: Hur börjar jag? Det finns ju en miljon olika sätt!. (Garn och virknålar har jag.) Har ni några tips? (jag vill göra "flerfärgade"rutor.)

Tack på förhand :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
parsley
2012-12-06 13:34
#1

1. Leta rätt på en beskrivning som du förstår dig på. :) Det finns bra och mindre bra beskrivningar.

2. Ev behöver du komplettera med en förklaring till olika virktermer.

3. Mormorsrutan består som du säkert sett av ett antal färgvarv. Virka det första varvet med färg 1. Ta av garnet och virka nästa varv med färg två och tredje varvet med färg tre osv. Garnändarna kan du låta hänga och Fästa med hjälp av en stoppnål när rutan är klar eller virka in. När du virkar in en garnända så låter du helt enkelt garnändan följa med arbetet och virkar över den så de inte syns

4. Fungerar det inte att läsa sig till hur man gör; ge dig ut i verkligheten. Finns det någon garnaffär där personalen kan visa dig? Anordnas något stick- eller handarbetscafé där du bor? Finns det vänliga och handarbetsintresserade damer på någon secondhand i närheten? Känner du någon som kan visa dig?

parsley
2012-12-06 13:40
parsley
2012-12-06 13:49
#3

Drops virkskola med grundläggande virktermer.

http://www.garnstudio.com/lang/se/skole/lessons_crochet.php

parsley
2012-12-06 13:54
#4

Om du vill kan du ta kort och lägga in här, så hjälper vi dig genom processen.

leemland
2012-12-06 15:08
#5

Tack för svaren Parsley :)

Tyvärr finns det ingen garnaffär(jag bor i en liten håla ;P ) Och "kaffe" vet jag inte om här är men kan kanske höra runt :P Har fått reda på att där är en bekant dom virkar så ska nog höra med henne :)

Ska försöka hinna med att börja på det imorgon och ta ett foto :) Tack än en gång för svaren :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[Joanna76]
2012-12-07 18:43
#6

Googlade granny sqouares tutorial och hittade denna http://carinascraftblog.wardi.dk/2009/06/granny-square-tutorial.html

Bloggen är på engelska men bilderna så informativa så man behöver inte läsa alls Skrattande

Annons:
leemland
2012-12-15 18:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Nu äntligen har jag testat att göra en ruta :) Första gången jag gjort det och jag har gjort 2 varv bara, men det ser ni nog.. :P

Jag ser att något är fel med den, men är överlag nöjd med den själv :P

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Pialinn
2012-12-15 19:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här är ett ritat mönster på en mormors-ruta.

Man börjar med 5 lm (luftmaskor) och sluter dom till en ring med 1 sm (smygmaska). Det är den mörka pricken. Sen virkar man 3 lm och 2 st (stolpar=T med ett streck)

Sen fortsätter man med 3 lm, 3 st, 3 lm, 3 st, 3 lm, 3 st, 3 lm, sen gör man en sm=svart prick.

Då har man gjort första varvet med stolpar och luftmaskor.

Varv 2 börjar med 4 lm= sista stolpen i sista gruppen + 1 lm.

Sen virkar man i hörnet: 3 st + 3 lm + 3 st, 1 lm , sen blir det 2 hörn igen med 1 lm emellan. Sista hörnet virkas med 3 st + 3 lm +  2st och en sm Den lilla svarta pricken.

För att 3  lm ska hamna rätt måste man virka en sm i lm  = svart prick på andra sidan det röda strecket.

På mönstret är det ritat 1 lm mellan stolpgrupperna, men jag virkar alltid 3 lm. Man kan oxå virka bara 2 lm. Allt beror på hur tät man vill att mormors-rutan ska bli.

Hoppas du förstår!   Annars fråga igen!

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Pialinn
2012-12-25 11:11
#9

http://teszekveszekvacakolok.blogspot.hu/2012_11_01_archive.html

Här finns en pläde med enfärgade mormorsrutor, men i många färger.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

leemland
2012-12-25 20:55
#10

Nu är min ungerska lite rostig(jag kan bara enstaka ord) men tack så mycket :) ska titta på det imorgon när jag sitter vid datorn :P

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Pialinn
2012-12-26 09:52
#11

Det var bilden jag ville visa. Man kan inte ta en bild utan att ange varifrån den kommer. Bättre lägga ut sajten.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Pialinn
2012-12-27 19:01
#12

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

leemland
2012-12-27 20:04
#13

Ja dom va söta :)

Ska sätta mig ner i helgen och försöka igen :) Tack för sidorna :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
Pialinn
2012-12-31 10:57
#14

Här finns en annorlunda mormors-ruta http://www.duitang.com/people/mblog/47184379/detail/

Ni behöver inte läsa, bara titta på bilden och mönstret!

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

leemland
2012-12-31 12:49
#15

Tyvärr kan jag inte öppna läken Pialinn ..

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

leemland
2013-02-17 19:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Har äntligen tagit tag i mormorsrutorna igen men lyckas inte göra en ruta 🤢  Så jag hittade detta mönster och testade att gå efter de. Och jag lyckades 🙂

 Eller jag tror/tycker det i alla fall 🤪 Den är inte helt klar men ni som kan kanske skulle kunna tänka er att lämna en liten kommentar till mig och berätta om jag lyckats eller inte 😛

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Pialinn
2013-02-17 19:40
#17

För mej ser det ut som du missat att virka ihop 3st och inte gjort lm emellan.

http://www.garnstudio.com/lang/se/skole/lessons_crochet.php

Kolla de 2 näst sista bildrutorna. Den sista visar hur man gör "pop-corn" och den ska du inte virka.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

leemland
2013-02-17 19:56
#18

Är det Diagram tecknena du menar eller?
Det säger mig tyvärr inget då jag är en total noob så att säga.. Vet bara va luftmaska, smygmaska och stolpe är, och knappt de kan jag..  Men tack för svaret :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Pialinn
2013-02-17 20:57
#19

Då kanske du inte vet hur man virkar " 3 st tills" heller??????

Det är det man ska göra i detta mönster.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

leemland
2013-02-17 21:10
#20

Nej tyvärr inte. Är de bild 4 (första serien bilder) ? 
Jag uppfattade som att man skulle ha 3 stolpar i varje "hål" mellan dom första stolparna.. 

Men om jag inte ska byta färg ska jag ändå klippa det för att underlätta eller? 

Jag har försökt med vanliga mormorsrutor innan som jag sa men de gick inte alls, det blev inga rutor tyckte jag .. :/ 

En sak till, jag drar väldigt ojämnt, ena gången drar jag hårt och andra löst …

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
leemland
2013-02-17 21:58
#21

Skulle denna vara lättare ? Den sista hexagonen..

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Pialinn
2013-02-17 22:33
#22

Du skulle kanske titta NOGA på bilderna i 5:e nedifrån och försöka virka som bilderna visar i virkskolan.

¨http://www.garnstudio.com/lang/se/skole/lessons_crochet.php

Det visar hur man virkar 3 st tills.

När man virkar eller stickar lägger man tråden över pekfingret, under långfingret, över ringfingret och under lillfingret. På så vis håller man garnet sträckt.

Kanske skulle du ha lättare att virka amigurumi? Där använder man bara fm.

Här finns det mönster på både det ena och andra

http://amigurumi.ifokus.se/

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

leemland
2013-02-18 18:03
#23

Okej får titta på det imorgon. Jag tycker bara att amigurumi verkar sjukt svårt. Mer invecklat, och så har jag ingen stoppning. :P . Men tack än en gång får titta mer på de sen igen då.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Pialinn
2013-02-21 17:15
#24

http://crochet.about.com/od/learntocrochet/ss/Crochet_Granny_Square_3.htm

Hittade denna sajt med steg-för-steg-visning hur man virar en fyrkantig mormors-ruta.

Den virkas med 2 lm mellan stolpgruppen. Man kan göra 1, 2, eller 3 lm. Men i hörnen bör det alltid vara 3 lm.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

leemland
2013-02-21 20:29
#25

Okej. Tack :D Ska kolla när jag sitter vid datorn imorgon :) lite jobbigt med mobilen :P Tack än en gång:)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Upp till toppen
Annons: