Annons:
Etikettböcker-lästips
Läst 2736 ggr
parsley
11/29/12, 10:10 AM

Varma tumvantar och några sockor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eva Trotzig- Varma tumvantar och några sockor Boken ger ett något blandat intryck på mig. Författaren har samlat bästa vännernas bästa vantar. Vantarna är utförda i olika tekniker; stickat, virkat, vävt och nålfiltat t ex. Till en del vantar finns det beskrivningar, andra inte. De två-ändsstickade och nålbundna vantarna visas t ex  bara på bild.

Boken innehåller inte så mycket om grundläggande handarbetskunskaper. Det gör inte så mycket eftersom den informationen är lätt tillgänglig via t ex internet och andra böcker. Beskrivningarna är ganska pratiga. En del gillar det, andra föredrar beskrivningar som är mer kortfattade.

Diagrammen till de mönsterstickade vantarna är tydliga och lätta att följa I en handarbetsbok så föredrar jag bilder där det tydligt syns hur arbetet är konstruerat. I den här boken prioriteras bilder som är estetiskt tilltalande.

Till de stickade vantarna används samma typ av garn (Visjö, ullgarn 6/2, 300 m per 100 gram, sk plädgarn) och samma grovlek på stickorna. Trots detta skiljer sig maskantalet mycket mellan de olika vantarna. En del av de mönsterstickade vantarna är ganska stora. Perfekt för den som har stora händer eller vill ha en rymlig vante.

Mönsterstickning kräver en del stickvana och vana vid att läsa Diagram. Boken innehåller även en del enklare projekt. Svårighetsgrand anges.

Boken innehåller flera vantar som jag omedelbart känner för att sticka och några idéer jag vill prova.

Information från Bokus

  • Inbunden
  • Språk: Svenska
  • Antal sidor: 111
  • Utg.datum: 2012-10-15
  • Förlag: Bokförlaget Semic
  • Medarbetare: Sundberg, Monica (form) / Nuhma, Malin (foto)
  • Dimensioner: 230 x 200 x 20 mm
  • Vikt: 534 g
  • SAB: Qccaa,746.432
  • ISBN: 9789155258344
Annons:
Leva.Anita
11/30/12, 2:27 PM
#1

Den här boken har jag och det är jätte bra! Skrattande

Leva.Anita

Upp till toppen
Annons: