Annons:
Etikettböcker-lästips
Läst 2346 ggr
parsley
10/25/12, 2:30 PM

Stickbart 80 stora och små projekt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Brandal och Myhrer - Stickbart 80 stora och små projekt

Bok med grundläggande tips om hur man stickar, dvs det mesta man behöver veta med tydliga illustrationer och instruktionstexter.

Beskrivningarna i boken är användbara basbeskrivningar. Det mesta känns genomtänkt och modellerna är praktiska och kan utvecklas vidare om man vill det. En del av plaggen känns igen som favoriter från 1960- och 1970-talet. Det verkar som författarna studerat min favoritbok "Stora handarbetsboken" som gavs ut av Wezäta förlag i mitten av 1960-talet. Bl a finns det beskrivningar på olika sorters hälar, tofflor, vantar, sjalar, halsdukar kuddar, filtar, filtar, provlappar och plagg till dam, herr och barn.

Boken är läs- och köpvärd om man vill ha en grundbok i stickning. Personligen tycker jag att den här boken är en av de bästa inom den kategorin.

Bokens rygg är spiralbunden så den kan ligga uppslagen utan problem.

En liten nackdel är att garn anges med vikt och fabrikat, men inte med meter per t ex 100 g vilket är till nackdel om man behöver hitta ett ersättningsgarn. Är man van vid att leta efter ersättningsgarner så brukar det inte dock inte vara något större problem.

Annons:
Lill-Kisse
10/25/12, 7:55 PM
#1

Jaså, är det du? Jag har en ändå äldre bok, som bara heter "Handarbetsboken", utgiven av nämnda förlag. Jag rekommenderar verkligen sådana böcker som visar grunderna i olika hantverk. Mina "dyrgripar" har jag kommit över vid utrensning av skolbibliotek.

Lill-Kisse
10/26/12, 1:10 AM
#2

Ursäkta parsley! Jag trodde att du hade skrivit Stora handarbetsboken. Det var kanske inte det du menade, utan att den är en favorit.

Upp till toppen
Annons: