Annons:
Etikettvirkning
Läst 5974 ggr
smilax
2012-10-22 19:32

Virka kattbädd?

Jag är ingen mästare på att virka eller sticka men jag kan till husbehov Glad. Nu fick jag en idé idag vad jag kunde göra med massor av restgarn som jag har. Jag tänkte virka en kattbädd. Vad jag behöver då är en beskrivning på hur man virkar en rund botten. Hur mycket och hur ofta ska man öka maskor för att den ska bli rund och inte vågig? Jag funderade sedan på att virka en rakt långt stycke som jag syr ihop till en rund "korv" och fyller med vadd. Sen syr jag fast den runt bottenplattan. För att göra den mjukare i botten funderar jag på att virka en rund platta till som kan läggas i botten av bädden, något större än bottenplattan så de kan böka runt lite med den när de ska gosa ner sig.

Men det jag behöver hjälp med är alltså hur ska jag virka bottenplattan? Jag har blandade garnen men tänkte virka med en nr 3 nål och anpassa garnerna efter det (eller om ni har ett förslag på annan storlek på nål och jag dubblar garnerna?).

Hjälp mig så jag kan komma igång medan inspirationen finnsGlad

Annons:
parsley
2012-10-23 09:44
#1

En bloggbeskrivning på en virkad eller stickad orm.

http://jojokansjalv.blogspot.se/2011/11/virkad-orm.html

Du kan göra på lite olika sätt

Tub

Virka en tub och stoppa den. Tänk dig en tubsocka utan tå så förstår du förhoppningsvis vad jag menar. Lägg upp ett lagom antal lm och slut dem till en ring och fortsätt virka runt runt i spiralform till du får en tillräckligt lång tub. Stoppa den och snurra den som en spiral och sy ihop den.

Platta

Vill du virka en platt cirkel typ matta eller grytlapp så kan du göra på följande sätt:

Lägg upp 2 lm. Vänd. Virka 6 fm.

Öka till 12 m

Öka till 18 m

Öka till 24 maskor

Fortsätt att öka genom att virka 2 maskor i var 6 maska tills arbetet är tillräckligt stort. Kolla att plattan håller sig slät. Blir den vågig har du ökat för mycket. Virka ett par varv utan ökningar så den jämnar till sig. Blir den skålformad så har du ökat för lite. Öka lite tätare så den plattar till sig igen. Det är lättast att öka på känn och kontollera att arbetet håller formen.

parsley
2012-10-23 09:48
#2

http://stickankine.blogspot.se/2008/12/ellas-sitt-dyna.html

En beskrivning på en stickad och stoppad sittdyna.

smilax
2012-10-23 11:13
#3

Tack båda två!

Parsley: Vilken ide! Då skulle jag kunna göra en tunnare tub som jag fyller och syr ihop till en rund dyna och sen en tjockare tub som "sarg". Då blir det ju mjuk botten på en gång. Ska fundera vidare. Måste skaffa lite stoppning också.

Pialinn
2012-10-23 16:24
#4

Om man vill ha en PLATT rundel är det 8 maskor som gäller. Ökar man bara 6 maskor blir det en mössa=rundad.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Amandla
2012-10-24 13:49
#5

Kul idé! Glad


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
smilax
2012-10-24 14:14
#6

#4 Menar du att man ökar 8 maskor varje varv för att få den platt? Jag är inte så himla bra på att avgöra när man ska ökaSkäms. Hur skulle du beskriva att man virkar en rund platta i antal maskor de första varven?

Annons:
Pialinn
2012-10-24 23:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Man börjar med en magisk ring. (googla) runt den virkar man 8 maskor. På nästa varv virkar man 2 maskor i varje maska=16 maskor.

Varv 3: 2 maskor i en maska, 1maska i nästa. Upprepa 7 ggr till=24maskor

Varv 4: 2 maskor i en maska, 1 maska i de 2 nästa. Upprepa 7 ggr till=32 maskror

Varv 5: 2 maskor i en maska, 1 maska i de 3 nästa. Upprepa 7 ggr till=40 maskor

För varje varv (sätt ut markör så du vet var varvet börjar) ökas antalet maskor där man virkar 1 maska med 1.

Du kan virka fasta maskor, havlstolpar eller stolpar efter detta "mönster" o få det platt.

På bilden är det början på dockhuvuden. På det till vänster är det 6 maskors ökning. På det högra 8 maskor.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Upp till toppen
Annons: