Annons:
Etikettbeskrivningar
Läst 5249 ggr
parsley
2012-10-18 10:58

Mössa på två stickor

I sin satsning Skicka och Sticka har Hemmets Journal lagt upp en del beskrivningar från böckerna Restvärme och Värma en liten av Anna Braw. Anna Braws böcker rekomenderas varmt. De innehåller mängder av genuin kvinnokunskap och användbara "handarbetsrecept".

Originalbeskrivningen finns här

http://www.hemmetsjournal.se/Handarbete/Sticka-och-skicka/Beskrivningar/Mossa-pa-tva-stickor/

Mössa på två stickor

Den är stickad på stickor nummer 6 i ett ullgarn som enligt banderollen skulle ha lite tunnare stickor. Till hjälpstickning är det oftast bättre att använda akrylgarn. För annan storlek eller med annat garn och andra stickor, prova att sticka några varv, gör uppehåll mitt i varvet, vik stickningen dubbel och mät mot en mössa som är lagom stor (eller mot linjal eller måttband förstås).

Börja om med anpassat antal maskor om det behövs – om antalet är jämnt delbart med 6 fungerar sicksackbården utan omräkning. Bården (som inte syns på bilden) är mycket enkel och kan förstås hoppas över eller varieras i all oändlighet.

Beskrivning:

Lägg upp 54 m och sticka rätstickning i 9 v.

Sticka v 10 med am.

Fortsätt sticka slätstickning i 13 v.

Sticka ett v rm från avigsidan och återgå sedan till slätstickning i 4 v.

Nu börjar sicksackmönstret (från rätsidan): 1 am, 5 rm, upprepa detta varvet ut.

Sicksackvarv 2 (från avigsidan): 1 am, 1 rm, 3 am, 1 rm, upprepa detta varvet ut.

Sicksackvarv 3: 2 rm, 1 am, 1 rm, 1 am, 1 rm, upprepa detta varvet ut.

Sicksackvarv 4: 3 am, 1 rm, 2 am, upprepa detta varvet ut.

Sticka nu slätstickning i 3 v och sedan ett nytt v rm från avigsidan. Avsluta med 6 v slätstickning och maska av.

Vik rektangeln dubbel med rätsidan inåt och sy ihop kortsidorna.

Förflytta sedan sömmen så att den ligger mitt på mösscylindern och sy ihop avmaskningskanten från hörn till hörn. Nu är mössan fyrkantig med en söm mitt bak. Fäst alla garnändar och vänd den ut och in.

Ta det ena hörnet, platta till det så att toppsömmen ligger mitt under och fäst det vid toppsömmens mitt. Gör likadant med det andra hörnet.

Annons:
Upp till toppen
Annons: