Annons:
Etikettbroderi
Läst 5120 ggr
anki1
2012-10-10 09:35

Garnförvaring

Jag har nder många år haft mina broderigarner lite huller om buller i plastpåse. Nu vill jag orgnisera dom så att de olika färgerna är var för sig. Då undrar jag hur jag gör det på bästa sätt. Har ni nån bra förvaring till era? Jag har dom i "dockor" Och vill ha dom så. Plastfickor funkar dåligt då garnerna glider ut. Själv har jag funderat på sk fotofickor, men tycker ändå inte det är ultimat. Hur gör ni?

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Annons:
anki1
2012-10-12 21:49
#1

Ingen som har nåt förslag?

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Lorita
2012-10-13 08:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

klipp dom i lagom brodyrlängd, det brukar bli rätt om man tar upp dockan och lipper ev på ett ställe.

Fäst sen trådarna runt en galge så kan lätt se din färger och hur mycket du har kvar.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Lill-Kisse
2012-10-13 23:49
#3

Eftersom du vill ha broderigarnet i dockor, är det väl fråga om den yttre förvaringen? I så fall fungerar en box i plast väldigt bra. Jag menar den typ som man fäller upp locket på och finner ett par våningar med olika stora fack inuti. De finns i olika storlekar.

Jag har en för fiskegrejer, en annan för spikar, muttrar och skruv, en tredje för garner, en fjärde för sytråd och en femte variant för knappar, nitar o dyl.

anki1
2012-10-14 13:19
#4

Jag brukar linda upp garnet mellan armbåge och handen, och sedan klipper jag upp på ett ställe. Då får jag lagom sylängd på tråden. Sedan flätar jag ihop lite, för att förhindra trassel. vid förvaring gör jag en sk löpögla på garnflätan. så brukar jag förvara dom mellan gångerna, men jag vill förvara färgvis  har funderat på fotofickor i pärm. Jag vet att en del lindar opp sina garner på pappbitar och förvarar i lådor som i ett kartotek. Loritas förslag verkar bra för garner som används till det pågående arbetet. för där kan det bli lite trassel mellan garnerna oxå. Hmm Jag börjar nog få idér nu.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

anki1
2012-11-05 16:56
#5

Just nu har jag mina broderigarner i sk fotofickor,men det är inte riktigt optimalt.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

[Joanna76]
2012-11-05 22:18
#6

Googlade runt lite och det bästa vore nog att skaffa bobiner.

Annons:
Lill-Kisse
2012-11-06 19:39
#7

Fotofickor kan inte vara något vidare praktiskt.
Gå in på t ex Clas Olssons och titta på utbudet av små boxar och lådor. Det finns jättefina saker i olika material som är mycket trevligare.

Lill-Kisse
2012-11-06 19:53
#8
anki1
2012-11-07 22:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Så här ser det ut nu, i fotoficor.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

anki1
2012-11-07 22:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

så här vill jag ha det.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

anki1
2012-11-08 19:56
#11

Lösningen blev albumblad i kartong, såna som man klistra foton på. jag sydde 2 rader med tråckelstygn (vände och sydde tillbaks i samma hål och så att det blev "hel" söm) elastisk tråd med lämpligt avstånd emellan knöt i hop ändarna upptill. sedan trädde jag in alla dockor öppnade som oöppnade i dom fack som bildades. 12 fack på varje sida. Nu har jag ordning på mina garner. typ som bilden ovan. och inga väller ut över kanten. Alla dockor med samma färgnyans sitter förstås i hop och

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

BaloosMatte
2013-04-17 20:25
#12

När jag är klar med ett broderi så rullar jag upp resterande garner på bombiner och skriver dmc nr på själva bobinen och lägger dem i en ask finns sådana askar på panduro eller margaretha.  så gör iaf jag så jag har inga dockor

anki1
2013-04-17 21:30
#13

jag har alltid klippt upp garnet i längder som passat min armslängd, och då blir det opraktiskt att ha bobbiner. därför förvararjag som dockor. Dessutom kan jag ha klippta som oöppnade dockor på samma sätt.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Annons:
Upp till toppen
Annons: