Annons:
Etikettsömnad
Läst 6595 ggr
dundeer
8/21/12, 5:25 PM

Sy hundtäcke

Ja, jag funderar på att sy en "kollektion" hundtäcken som projekt arbete ett Vår/höst, ett regn och ett vinter.

Vilka tyger skulle ni rekomendera? De ska hålla väta någorlunda samtliga täcken! :)

Sen när jag ändå håller på så finns det någon som har någon bra beskrivning på hur man gör får gärna dela med sig!

Annons:
Pialinn
8/22/12, 12:31 PM
#1

Om du googlar på "hundtäcken" hittar du butiker som säljer sådana. Där kan du se hur dom ser ut.

Som material kan jag tänka mej bävernylon och fleece.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

parsley
8/22/12, 1:21 PM
#2

http://www.stoffochstil.se/Katalog/Monstre.aspx?group_id=1256&articleid=22067

Kolla stoff och stil. De verkar ha mönster till hundkläder.

Stoff och Stil säljer på postorder och har butiker i Göteborg och Malmö.

De har bl a fleece och bävernylon och brukar även ha tyg till regnkläder.

Ull värmer även om det blivit blött.

parsley
8/22/12, 2:03 PM
#3

Länk till några gratisbeskrivningar på engelska

http://dogclothespatterns.blogspot.se/

Amandla
8/22/12, 2:24 PM
#4

Det kan vara bra att ha ett alternativt foder till pälshundar som pudel, bichon frisé med flera. Jag har själv toy- och dvärgpudel och vet att fleece mot pudelpäls skapar tovor, tovor sliter på pälsen och luggar hunden. Riktigt blankt fodertyg är bättre, helst sånt som inte blir statiskt.

Titta noga på olika hundraser hur de är byggda, det har betydelse för hur täcket ska se ut. Schäfer till exempel bär svansen hängande bakom sig, medans pudel har hög svansansättning och bär svansen uppåt. Schäfern kan då ha ett täcke som slutar långt ner över rygg och svans medan på en pudel gör samma täcke ont, det måste vara utskuret vid svansen.

Likaså kan vissa raser klara sig med ett täcke som täcker det nödvändigaste medan andra bör ha täcken som täcker så mycket av kroppen som möjligt. Återigen tar jag mina pudlar som exempel. En pudel i utställningspäls vill man helst inte alls ska bli blöt av regn och rusk pga den krävande pälsvården.

Bävernylon fungerar som vattenavstötande nån timme kanske, men inte så mycket mer. Försök att hitta vattentätt tyg istället men som ändå andas. Billigare variant är regnjackstyg som finns på Stof och Stil, men det andas inte.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
dundeer
8/22/12, 4:50 PM
#5

hmm.. Lite tanke ställare, tackar! :)

Dock är väl bävernylon ganska dyrt? Jag är trotts allt en fattig student ;p

Amandla
8/22/12, 4:52 PM
#6

Bävernylon brukar ligga på ungefär hundringen per meter på 140-150 cm bredd, men en meter räcker långt Glad Som foder/mellanfoder kan du använda en gammal fleecetröja, finns att köpa billigt på t.ex. Myrorna, eller en filt, gammal eller ny. Ikea har störtbilliga fleecefiltar.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
dundeer
8/22/12, 4:58 PM
#7

Ja iofs! :) Tack! ^^

parsley
8/22/12, 7:23 PM
#8

Kolla efter regnplagg som andas på secondhand. Med lite tur hittar du en jacka som kan sys om till hundtäcke för en billig peng.

Upp till toppen
Annons: