Annons:
Etiketttextilhistoria
Läst 4346 ggr
Bjornen
2012-08-16 09:16

Brickbandvävning

Någon som provat den urgamla tekniken Brickbandvävning ?

Annons:
[SusanneKs]
2012-08-16 09:35
#1

Man vill hellre kalla det för brickvävning idag för man använder brickor för att väva banden. Man använder normalt inte slutprodukten till att hänga upp kökets samling av brickor.Foten i munnen

Ja jag har gjort det vid några tillfällen. Experimentband har jag till att knyta ihop saker med, andra har tillverkats för ett speciellt ändamål.

Kul teknik som kan göras lätt eller oerhört komplicerad.

Varför undrar du? Är det något särskilt du har i tankarna?

Pialinn
2012-08-16 10:18
#2

Om du kollar "Medeltiden i ifokus" hittar du många trådar med brickvävning

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Bjornen
2012-08-17 08:46
#3

Det gamla namnet är brickbandvävning och det användes för att väva band. Band att hänga upp brickor är en helt modernt påfund. Möjligen skulle ett bindestreck förtydliga det brick-bandvävning. Runt Svärdsjö-Enviken har tekniken varit i kontinuerlig användning under åtminstone tusen år. Alltfrån skosnören och lite bredare band som t.ex. förklädesband.

Jag undrar mest för att försöka hitta hur tekniken nådde till Sverige. Lite teorier om att även detta kommer hit via Svartahavskulturer vill jag undersöka. Lite om hur utbredningen är i Sverige kan ev. ge ledtrådar på invandringsvägar.

[SusanneKs]
2012-08-17 11:43
#4

Det finns nog inte så mycket att hämta här. Det låter mera som om du behöver kontakt med en intresserad arkeolog.

Tydligen gjorde man seldon av brickvävda rep också.

De mest kända fynden i Sverige är nog från Birka. Det finns mycket publicerat om dem av bl. a. Margrete Hald. I Norge har man fynd från vingatida skeppsgravar och bitvis bevarade band och brickor.

I Sverige vet nog annars Sonja Berlin i Malmköping mest, hon är den som undervisat mycket och skrivit de läroböcker vi har. Hon använder norsk teknik. Hon kan säkert hänvisa vidare till andra med relevanta kunskaper.

I Enland och USA plus Danmark ser man på brickvävning på ett annat sätt. Det finns bra web-sidor i ämnet.

Lycka till med ditt spännande arbete. Hoppas att du delar med dig av resultaten.

Upp till toppen
Annons: