Annons:
Etikettstickning
Läst 5305 ggr
ThreeStars
2012-08-10 12:16

stickmönster...

Jag har lite frågor om stickmönster. Är ett varv "fram" eller är det "fram OCH tillbaka"? I en bok jag köpte hänvisas man till juat de garner de använt, men jag vill ha andra färger och garner. Ska jag köpa garn med samma masktäthet eller med lika många gram/meter? Hur gör man omslag? Det står i boken men jag fattar inget alls xD jag tackar varmt för svar! Ha en trevlig början på helgen! :)

Annons:
Namiko
2012-08-10 13:34
#1

Ett varv är "fram" och nästa varv blir "tillbaka".

När du byter ut garn så är det masktätheten du ska gå efter, olika fibrer väger olika mycket så garn med samma masktäthet kan väga ganska olika. Se bara till att du köper tillräckligt mycket garn när du byter så du får samma antal meter som behövs tills mönstret.

Omslag är när du lägger garnet runt stickan som du gör när du stickar en maska men utan att föra stickan genom en maska först.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

ThreeStars
2012-08-10 18:22
#2

Okej tack :) I boken stod det att man ska ha ett andra garn att göra omslag med O.o

ThreeStars
2012-08-10 21:32
#3

Men kan man inte bara ta ett garn som passar den angivna storleken på stickorna?

Namiko
2012-08-10 22:13
#4

Masktätheten är inte lika bara för det, men hittar du ett garn i liknande tjocklek så kan du alltid sticka en provlapp och se vilka stickor som behövs för att få samma masktäthet och sen får du se om det blir bra eller inte för det du tänkt göra.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

ThreeStars
2012-08-11 02:20
#5

Nu ärjag jätteförvirrad. (kan bero på att det är sent…) Jag tänkte att om det står i en beskrivning t.ex: "stickor 5mm" kan jag då inte bara ta ett garn som passar de stickorna? Rent teoretiskt borde det vara så ju… Grejen är att jag.alltid blir så förvirrad av att kolla masktäthet…

[SusanneKs]
2012-08-11 07:05
#6

Rent teoretiskt är det faktiskt mera komplicerat.

Garnet är mjukt och öglan ändrar form sedan den lämnat stickan. Den blir lite bredare och något lägre. Hur mycket beror på egenskaper hos garnet och handlaget hos den som stickar.

Det enda praktiska sättet att avgöra om garnet passar är att göra ett stickprov drygt 10 cm brett och 10 cm högt. Helst ska provet tvättas och torka innan man kontrollmäter och räknar maskor på bredden och höjden.

Om man får för få maskor på bredd och höjd kanske det hjälper att byta till smalare stickor och om det är för många kan man ta till större stickor.

Ofta får man kanske rätt bredd men fel höjd, då blir inte t.ex. en tröja rätt i formen. Har man gjort ett bra stickprov kan man räkna ut hur många varv som behövs istället för att få rätt form.

Tro mig, det kan vara tråkigt att göra stickprov, men det är minst tusen gånger värre att ha gjort ett plagg som blev totalt fel.

Annons:
ThreeStars
2012-08-11 12:08
#7

Okej tack för hjälpen :)

Upp till toppen
Annons: