Annons:
Etikettböcker-lästips
Läst 4793 ggr
parsley
2012-07-30 14:38

Virkade kakor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bloggrecension av boken Virkade kakor av Jennie Olsson.

http://dagensbok.com/2012/06/09/jennie-olsson-virkade-kakor-2/

Annons:
parsley
2012-07-30 14:40
Pialinn
2012-07-31 10:36
#2

En fråga!

Vad ska man ha dessa kakor till? Finns det inget nyttigare att lägga tiden på?

När jag kollat olika bloggar har jag börjat funder på varför det är så populärt att virka koppar&fat, kakor, frukt och annat "ätbart". Det verkar inte vara för att barn ska leka med detta.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

parsley
2012-07-31 10:50
#3

Man har ju kakorna till prydnad. Jag antar att man käner sig kreativ när man virkar dem och tycker det är roligt att göra dem. Dessutom är det modernt, "alla" ska virka bakelser. Någon annan förklaring har inte jag.

Amandla
2012-07-31 13:00
#4

Just virkade kakor eller blommor är inget för mig, men det är väl så med handarbete i allmänhet att det tar tid, kostar en del slantar med material och det finns alltid någon som undrar varför man lägger energi på det. Det finns att köpa färdiga saker till mycket lägre pris, men det ger inte samma tillfredsställelse tycker jag. Att handarbeta är ofta lite av meditation, en stunds stillhet och lugn i själen. Man kan inte tänka på så mycket annat när man räknar korsstygn eller stickar spets Glad


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[SusanneKs]
2012-07-31 15:08
#5

Jag frågar som Pialinn. Varför ska det vara just kakor? Är det för att en hälsomedveten person ska få känna sig duktig när hon inte kan äta dem?

ilsebilse
2012-08-05 16:15
#6

Jag kan tänka mig att virka dem som leksaker, när jag var liten lekte vi alltid med plastmat. Virkade kakor och annat är ju lite roligare i alla falll kanske som vuxen. Att barnen leker med saker som man själv gjort.

Annons:
parsley
2012-08-05 16:56
#7

Jag tror att de som virkar kakor gör det för att de tycker att det är roligt att virka kakor. Det går relativt fort att virka en kaka och det kräver lite lagom tankeverksamhet Man behöver tänka till för att hitta rätt material. Den som vill följa en beskrivning kan göra det. Föredrar man att virka "på känn", så kan man göra det och ser hur kakan växer fram. De virkade kakorna är dekorativa.

Det finns något "onödigt och syndigt" med att virka kakor. En virkad kaka är inte speciellt användbar annat än till prydnad eller leksak. Att äta en riktig kaka är som bekant "syndigt". Virkar man en kaka kanske man känner sig duktigt som avstått från att äta eller baka kakor.

Pialinn
2012-08-05 19:49
#8

Varför inte då virka en amigurumi i stället Det blir mer en leksak.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Skogshumblan
2012-08-05 20:07
#9

Jag har virkat till mina barn och deras " dagis" som de leker med. Min kusin som är sömmerska såg muffinsen och beställde en att ha som nåldyna.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Pialinn
2012-08-07 20:53
#11

Även i Aftonbladet bjuds det på virkade kakor på ett saftkalas.

Tyvärr vet jag inte hur man länkar dit!

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Pialinn
2012-08-07 20:54
#12

Även i Expressen bjuds det på virkade kakor på ett saftkalas.

Tyvärr vet jag inte hur man länkar dit!

Blev fel tidning i tidigare mejl!

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

parsley
2012-08-08 13:58
#13

Ang länkning: Kopiera adressen från webläsarens adressfält och klistra in i ifokusinlägget så bildas en klickbar länk automatiskt. Jag tror att det går att göra html-länkar också men jag brukar inte göra det, eftersom jag föredrar att hela adressen syns. Läser man den så kan man se om länken verkar värd att klicka på. Det är svårare om det bara står virkade kakor eller länktips i blått.

http://www.expressen.se/leva-och-bo/ordna-ett-mysigt-saftkalas-for-barnen/

Här är länken till #11-12

Personligen sätter jag en varningsflagga på artiklen. Ni får ursäkta, men det är på tok för mycket föremål som ska köpas och ställas i ordning för att skapa bilden av den lyckliga familjen för att jag ska känna mig bekväm med att läsa om det.

Expressen tipsar om den här sidan med köpemönster till virkade bakelser.

http://www.ellenkantarellen.se/

Annons:
Upp till toppen
Annons: