Annons:
Etikettövrigt
Läst 1025 ggr
Shalin
7/18/12, 10:16 AM

Riktigt "snygg" klänning!

Hej allihopa jag är ny på denna sajt :)

Det är så att jag fick en väldigt fin klänning som min mamma köpt för länge sedan. Jag tycker mycket om den och den sitter väldigt bra på mig. Men problemet är färgerna. Jag älskar klänningen men avskyr färgerna. Det är till mesta dels grå, så finns även färgerna, oreange, grön, vit och typ brun………..

Kan man inte färga hela klänningen på något vis? Jag kan inte mycket alls om textiler. Kan bara det jag lärt mig i syslöjden :/


Annons:
parsley
7/18/12, 10:19 AM
#1

Det är alltid en risk med att färga textil om man inte vet vilket material klänningen är gjord av, eftersom olika textilfiber reagerar på olika sätt när de färgas. Finns det någon etikett i plagget där det står vilket material klänningen är gjord av? Om det är ett hemsytt plagg så vet kanske din mamma?

Du kan alltid chansa och färga klänningen. Tycker man inte om färgen så gör man inte och då känns ändå klänningen inte helt perfekt.

Shalin
7/18/12, 10:48 AM
#2

Det står att den är gjord i 100% polyester.

Ja precis det känns inte så kul att den är nästan perfekt :/


[SusanneKs]
7/18/12, 11:00 AM
#3

Det där med att färga kan vara svårt och risken är att du förstör plagget. Som parsley påpekar så måste man veta vilket material klänningen är gjord av. Om det är bomull, viskos eller lin så är det säkrast att använda reaktivfärger. Det går också att använda tvättmaskinsfärger. Om det är ull, silke eller nylon (polyamid) så funkar syrafärger bäst. Andra syntetmaterial (polyester, elastan mm) kan inte färgas hemma. Om tyget är av ett blandmaterial kan man inte säga säkert hur färgen blir, bara att den blir svagare. När originaltyget är flerfärgat kan det färgade resultatet aldrig bli enfärgat.

En klännings material är inte bara tyget, polyestertråd finns i sömmar, de  behåller sin ursprungliga färg. Det kan finnas andra detaljer som bygger upp klänningen som inte tål de temperaturer som krävs för hemmafärgning.

Varför lägger du inte upp ett foto och talar vad du inte gillar? Det kan finnas andra lösningar för att göra klänningen till något du gillar. Det finns många kretiva hjärnor här.

Shalin
7/18/12, 11:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Oh nej jag vill absolut inte förstöra den.

Det är BARA färgerna jag inte tycker är sådär jättefina tillsammans om man säger så. Men ju mer jag tittar på den desto mer tycker jag om den trots färgerna hehe xD Så kan kanske vänja mig helt enkelt.

Den är ju cool ändå tycker jag och färgerna är kanske lite ovanliga på en klänning iallafall ^^


Amandla
7/18/12, 11:23 AM
#5

Är det någon av färgerna på klänningen som du gillar riktigt mycket (ex vitt)? Då kan du ha en sjal till i just den färgen.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Shalin
7/18/12, 11:43 AM
#6

#5 Oooh det var en bra idé :D

Har visat den för en del och dom tyckte ju faktiskt att det var riktigt coola färger hehe :D Så jag tänkte väl fel helt enkelt. Den är ju riktigt fin klänningen :) Tack så mycket för att ni ville hjälpa mig :D

Jag får lära mig att uppskatta klänningen mer helt enkelt. Den är fin precis som den är :D


Annons:
[yodhe]
7/19/12, 12:38 AM
#7

# 6 Det tycker jag också..riktigt vacker..om du verkligen tittar på den…

Tycker den har ett vackert lyster över sig..att färga på det där blir nog inte så bra..

parsley
7/19/12, 8:36 AM
#8

Tillämpa lite positivt tänkande. Jag har en underbar klänning med ett vackert mönster. Den klär mig perfekt.

Ibland är det bra att lura hjärnan lite. Glad

Du har ju fått jättebra tips i den här tråden. Avstå från att färga eftersom det finns risk att det inte blir bra. Ta en kofta eller sjal över.

Upp till toppen
Annons: