Annons:
Etikettsömnad
Läst 4550 ggr
Itchy
2012-04-19 17:35

gammal maskin, ngt att ha ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

var idag nere i mina föräldrars källare för att leta reda på en gammal mintgrön 60tals maskin som jag visste skulle finnas där, och som skulle vara min om jag hittade den, men så hittade jag ngt helt annat, en riktigt gammal & fin Husqvarna maskin, som knappt ser använd ut, trots att den har tillhört en sömmerska, och till och med ett litet faktahäfte fanns med i lilla sylådan, och till och med den såg nästintill ny ut :D

men nu till frågan, är dessa maskiner bra att ha, eller ska jag fortsätta mitt letande efter ngt mer modernt, eller ska jag ta vara på denna maskin (som säkert klarar att sy allt & lite till)

You can't spell Bitchy without Itchy

Annons:
Emo
2012-04-19 17:43
#1

Om du har plats till den, så behåll den. Den duger till det mesta.

Instruktionsbok till, då kan du lära mycket. Finns det många tillbehör också? De kunde nästan allt som nyare elektriska kan, bara lite krångligare när det gällde broderier, men det hade du kanske inte tänkt ha den till. Skrattande

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Itchy
2012-04-19 18:23
#2

den tar inte mkt mer plats än en vanlig maskin :) den har till och med kvar orginallådan man kan stoppa undan den i ^_^ det fanns med 2 st pressarfötter, men undertrådsspolen saknas tyvärr :/ men det är ju inte hela världen ;)

ngn instruktionsbok fanns dock inte med, men det går säkert att hotta hur de funkar på nätet :)

kan de sy annat än raksöm då ?? :O

för enl morsan så kunde den endast raksöm :P

You can't spell Bitchy without Itchy

Emo
2012-04-19 18:28
#3

De gamla maskinerna kunde bara sy raksöm, men det fanns ett tillbehör, en liten platta, som man kunde lägga över matargrejorna, så att tyget inte matades fram. Då skulle man kunna röra tyget och sy friare - brodera. Det stod så i min instruktionsbok, men det blev bara raksöm, som jag använde den till. Det räckte långt. Det blev många vackra och praktiska plagg till barnen sydda på min gamla trampmaskin.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[SusanneKs]
2012-04-19 19:51
#4

Den maskinen påminner mycket om den som min mamma hade, fast det fanns ingen fotpedal. Det fanns en båge som man pressade på med knät och på så sätt reglerade farten.

Man kan bara sy raksöm med maskinen, skruven på framsidan reglerade stygnlängden. Om man förde den långt upp sydde maskinen baklänges. Ju längre nedåt ju större stygn.

Du kan säkert få tag på passande spolkapsel och nya bobbiner hos en som säljer och/ eller reparerar Husqvarna.

Den sortens maskin syr jättefin raksöm och det finns många knep för att klara sig utan zick-zack vid klädsömnad. Och som sagt om man kopplar bort matningen så kan man brodera fritt eller förstärka ett nött parti.

Mammas symaskin klarade grovjobb och finare tyger, men när min pappa reparerade segel (väldigt hård duk) så tog den slut.

Upp till toppen
Annons: