Annons:
Etikettvirkning
Läst 5116 ggr
Skogshumblan
4/16/12, 12:45 PM

Behöver lite hjälp med en " mormorsrutor"- filt.

Hej alla, jag vet inte om det här hamnar i rätt kategori men jag hoppas ni kan och vill hjälpa mig ändå.

Jag håller på att göra klart en babyfilt av mormorsrutor. Garnet jag använder är tunn fin alpacka så det väldigt sprött och fint garn.

Jag har aldrig gjort det här innan och behöver därför er hjälp, när man har virkat klart själva filten så allt är ihopsatt, fäst och klart , hur gör man då?

Någon har sagt att man ska tvätta filten försiktigt i såpavatten, spänna upp den noga och försiktigt på en tjock handduk och låta den ligga plant och självtorka och någon annan har sagt attt man ska ta två fuktade tunna handdukar och lägga på var sida om filten och stryka den platt och till fin form. Känner mig helt villrådig!

Hur har ni gjort och vad tror ni blir bäst?

Tacksam för svar.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Annons:
parsley
4/16/12, 1:03 PM
#1

Jag hade inte gjort någonting, utan bara låtit den vara.

Delar till stickade och virkade plagg brukar man spänna ut för att de ska få rätt form innan man monterar dem. När man spänner ut plagg så brukar man bara fukta dem och låta dem ligga och torka mellan fuktade dukar, inte stryka eller tvätta.

Skogshumblan
4/16/12, 1:12 PM
#2

Ok, så bra. Jag var lite rädd att hela alltet skulle bli tovigt och fult men ditt svar löser ju alla problem. Tack för ditt svar.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

ilsebilse
4/20/12, 1:32 PM
#3

Du kan ju också kolla med någon på http://amigurumi.ifokus.se/

[SusanneKs]
4/20/12, 4:21 PM
#4

Ull från apacka (en kamelsläkting) uppför sig inte som fårull. Hårstråna är mera raka så de drar inte ihop sig till en ursprunglig krusig form om de blir fuktiga. Därför lönar det sig inte att våtspänna filten. Flätor och resårstickning blir flacka och slappa om man stickar av materialet.

För vätspänning av ullföremål kan man ha urkramade tunna tygstycken - t.ex. gamla lakan - över och under föremålet. Allt får ligga kvar tills det är fullständigt torrt. Om man ska få form på en rya- eller flossamatta måste översidan vara torr, då kan man ha fukten bara underifrån med t.ex. en frottehandduk.

Pressning ska man låta bli, man vill inte förstöra strukturen i materialet.

Skogshumblan
4/20/12, 5:45 PM
#5

#4 så jag ska inte göra något med filten då eller?

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[SusanneKs]
4/20/12, 5:57 PM
#6

Det finns väl ingen anledning att jobba i onödan?

Om filten har blivit jättelortig under tillverkningen behöver den tvättas försiktigt. Pressa ur vattnet och låt den lufttorka liggande.
Om garnet innehåller konstiga kemikalier bör den också tvättas, man vill ju inte att en baby ska få i sig sånt när den undersöker världen på sitt sätt.

Annons:
Skogshumblan
4/20/12, 6:18 PM
#7

Ja men då är jag med. Tack för hjälpen!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Evahelene
4/23/12, 12:31 AM
#8

Använd gärna milt parfymfritt hårschampo när du tvättar filten. Om den skulle kännas stickig (en del alpackagarner kan göra det) så ta i lite hårbalsam - och skölj noga!

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Skogshumblan
4/23/12, 3:56 AM
#9

Evahelene , tack för tipset!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Upp till toppen
Annons: