07. Stickning

Problem med pärlstickning

2012-04-14 14:05 #0 av: parsley

Jag har börjat med ett par pärlstickade pulsvärmare i alpacagarn, från Garnstudio Drops design. Det går så där. Jag har trätt på ett antal pärlor (det behövs flera hundra). När jag ska föra ner dem på garnet visar det sig att pärlorna är ojämna inuti eller har vassa kanter så garnet nöts och går sönder.

Någon som vet hur jag ska komma tillrätta med problemet? Är det bättre att sticka pulsvärmarna med något annat garn, som förhopningsvis är slitstarkare, t ex sockgarn (ca 400 m per 100 g) eller Baby Wool.

De pärlor jag använder är rocailler i storpack, storlek 3 mm.

Jag har tänkt att sticka efter den här beskrivningen (inga konstigheter mao)

http://www.parlplatsen.se/sidor/monster/sticka/pulsvarmare/pulsvarmare.shtml

Anmäl
2012-04-14 19:39 #1 av: Evahelene

Mja...är det "billighets"-pärlor? Såna är fasligt ojämna i storleken och kan vara rätt vassa inuti.

Är pärlorna s.k. silverlined? Såna sliter på garnet. Dom bästa pärlorna - tycker jag - är TOHO 8/0 (ca 3,1 mm) och 9/0 (ca 2,7 mm). Dom har lite större hål än dom andra kända märkena. Alpackagarn är minst lika starkt som yllegarn som du vet, så det är säkert pärlorna som är "boven i dramat". Glad

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.