Annons:
Etikettsömnad
Läst 3308 ggr
EKB
2012-04-10 11:29

Problem med stygnen - Husqvarna Viking Freesia 415

Hej.

Jag har plockat fram min symaskin efter en tids förvaring. Nu när jag ska sy med den så blir inte sömmarna rätt. 

Det som om övertråden inte följer med ned genom tyget, istället följer undertråden med upp genom tyget. 

När jag vill sy sixck-sack så får jag inte ut någon bredd i stygnen oavsett vilken stygnbredd jag ställer in. Endast på trestegssick-sack funkar stygnbredden, men även då följer undertråden med upp.

Jag har trådspänning 4-5. Jag har bytt nål och trätt om maskinen flera gånger. Har tidigare fått rådet att borsta bort ev damm från spolhuset, men jag vet inte hur man kommer in i maskinen. Det finns inga skruvar att skruva bort stygnplåten med…

Vad kan det vara som är fel? Hur kan jag få stygnen rätt igen?

Hoppas ni kan ge mig lite råd.
Tack på förhand!

Annons:
Lill-Kisse
2012-04-10 14:25
#1

Hur i allsin dar ser en sådan symaskin ut, om man inte kan nå spolhuset? Man kanske kan lossa hela överdelen på armen?
Rengöring är ju A och O.

Egentligen tror jag att du har vänt nålen bak-å-fram. Testa. Med lite tur är det bara ett sånt litet misstag. Det händer oss alla då och då.

[SusanneKs]
2012-04-10 14:30
#2

On undertråden följer med upp så har övertråden varit nere och hämtat upp den.

Rengöring under stygnplåten är jätteviktig! Min maskin har inga skruvar som håller fast den, det är bara att lyfta loss plåten och sedan klämma dit den igen. 
Gör också rent mellan trådspännarbrickorna med en grov sytråd eller ovaxad tandtråd.

Om inte det avhjälper ditt problem får du gå vidare.

Övertråden är för hårt spänd i förhållande till undertråden. Så lätta på övertrådsspänningen eller se om du - mycket försiktigt - kan öka spänningen på undertråden.

Om det inte hjälper så behöver maskinen gå till doktorn.

Lycka till!

Upp till toppen
Annons: