Annons:
Etikettnålbindning
Läst 4636 ggr
Glorious
2012-03-30 21:11

Textilfärg

Tja jag antog att det var till denna sajten man skulle vända sig till :) Jag är 16år och mitt intresse för att sy eget har ökat, främst genom att jag sytt mycket i syslöjden och faktiskt insett att det kan bli fint!

Men nu till en hel annan grej, min huvudfråga. Jag har köpt sån textilfärg som man har när man ska färga plagg i tvättmaskinen, har ett par svarta jeans som börjar bli grå så jag köpte svart färg för att göra de svartare!  Men jag undrar om man kanske kan ta lite av innehållet i den påsen för att göra en grön jacka bara lite mörkare?

Kan det bli fläckigt eller är det svårt att veta om det blir lagom nyans? Jag har inga jättestora krav, det gör inget om den blir rätt mycket mörkare heller men jag undrar om det är möjligt?

Annons:
parsley
2012-03-31 14:31
#1

Jag hade inte vågat göra det. Vi får se om någon har en annan åsikt.

[SusanneKs]
2012-03-31 18:04
#2

Jag skulle inte våga heller!  Det som ska färgas i maskin måste vara absolut rent och fritt från tillsatser, annars kan det bli fläckigt.

Cellulosa (bomull, lin, viskos o liknande) tar upp färg mycket bättre än syntet. Ull och silke pasar inte för maskinfärgning. Att göra svart svartare är OK eller att färga ett par rentvättade ljusa bomullsbyxor utan fläckar i en annan färg är OK.

Lorita
2012-04-01 08:25
#3

risken är att sömmarna inte blir färgade så jag hade valt buteljgrönt till jackan.

kör maskinen tom en gång innan och gör den tom men med tvättmedel en gång efter att du tvättat.

Jag färgade mycket när min son var riktigt liten, då buteljgrönt för det täckte rosa väldigt bra Oskyldig en del plagg hade kvar dom rosa sömmarna och dom plaggen fick bil slit och släng hemma plagg.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Glorious
2012-04-01 08:47
#4

Okej :) tack för erat svar, får färga mina brallor och sen överväga hur jag ska färga jackan - men det blir inte med den svarta färgen :)

Upp till toppen
Annons: