Annons:
Etikettstickning
Läst 7987 ggr
pernillaa
2012-03-27 09:51

Hjälp med stickning - ökning, minskning

Hej

Jag har gett mig på att sticka en liten gullig mössa till mitt barn som kommer vid midsommar. Jag har tidigare inte kunnat sticka annat än avigt och rät. Blev inbjuden av en granne att följa med på pysselstunder på medborgarskolan och blev där lärd hur man ska göra ökning och minskning. Däremot så verkade hon aldrig fatta ökningstipsen och minskningstipsen. Inte min mor heller. Har ingen fler jag kan fråga irl så att säga hur man ska göra så jag försöker här.
Jag tänkte citera ökningstipsen och minskningstipsen här och hoppas hoppas hoppas hoppas att någon här kanske ids filma när ni stickar det här bara för att demonstrera hur det ska gå till enligt beskrivningen och tydligt förklara varje steg eller länka till någon video på youtube som föklarar det här.

Här är hela stickmönstret: http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php?d_nr=b21&d_id=34&lang=se

ÖKNINGSTIPS: Alla ökningar görs från rätsidan(det förstår jag). Det ökas 1 m före och efter m med markör genom att göra ett omslag(har sett på youtube vad ett omslag är men resten förstår jag mig inte på). På nästa v stickas omslaget vridet avigt(dvs sticka i bakre maskbågen istället för främre) för att slippa hål(tror att jag förstår det).

**MINSKNINGSTIPS:

Alla minskningar görs från rätsidan**(det förstår jag). *Det minskas 1 m på varje sida av m med markör. Börja 1 m före m med markör. Sätt 1 m på hj.st. bakom arb, lyft 1 m( = m med markör), sticka nästa m och m från hj.st. räta tills, drag den lyfta m över.*

Ökningen och minskningen ska tillämpas i den här delen av stickningen:

Öka 1 m efter första markören
Minska 1 m på varje sida av andra markören
Öka 1 m på varje sida av tredje markören
Minska 1 m på varje sida av fjärde markören
Öka 1 m på varje sida av femte markören
Minska 1 m på varje sida av sjätte markören
Öka 1 m före sjunde markören

Det är vartannat varv jag ska göra ökningar och minskningar i rätstickning och vartannat varv ska vara avigt.

Hoppas verkligen att någon ids hjälpa mig för det här var verkligen supersvårt för en nybörjare som jag.
Om inte annat har ni fått tips på en gullig mössa att sticka ni som vill. =)

Tack på förhand

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
parsley
2012-03-27 14:01
#1

Vill du göra det lätt för dig så gör några andra ökningar än de rekomenderade.

Enklast är att sticka två maskor i samma maska. Först stickar man en maska genom främre maskbågen, precis som när man stickar en vanlig rät maska. Släpp inte av maskan från vänstersticka, utan låt den sitta kvar på stickan. Sticka ner höger sticka genom bakre maskbågen och sticka en maska till. Ökningen kommer att synas som en liten knut, om man tittar noga på arbetet.

Det finns två olika sorters minskningar. Man kan  sticka ihop två maskor och få en minskning som lutar från vänster till höger. Alternativt kan man lyfta en maska från vänster sticka till höger sticka. Sticka en maska och dra den lyfta maskan över den här stickade. Den här minskningen kommer att luta från höger till vänster. Gör man dessa minskningar så de lutar mot varandra ser det lite dekorativt ut.

pernillaa
2012-03-27 19:20
#2

Menar du den här ökningen? http://www.youtube.com/watch?v=cibdJgOayHk

Sen undrar jag också: I mönstret står att jag ska "öka 1 m på varje sida av markören"… "på varje sida av markören" menas det att jag ska sticka maskan med markören som vanligt? Alltså ökning på maskan före, sticka markören som vanligt och sen öka på maskan efter markören?

Och de här minskningarna du pratar om, vilken minskning ska jag göra först om man säger så? Spelar det någon roll? Och samma sak här, ska själva markören stickas som vanligt och minskningarna göras liksom på sidan av?

Jag ber om ursäkt för mina något dumma frågor men jag har ADHD och har väldigt svårt att visualisera hur något kommer att bli och blir det fel är det inte säkert att jag ser att det blivit fel förrän det liksom är så kört att det är lika bra att remsa upp alltihop.

Ha en bra dag! // Pernilla

Evahelene
2012-03-27 20:43
#3

Ja, du ska sticka "markör-maskan" som vanligt.

Den minskning som parsley beskriver (enkelhoptagning) minskar bara med 1 maska, medan du ska minska 2 maskor på en gång, alltså en dubbelhoptagning.

Det här med ökning när man stickar… Jag har nog testat alla varianter, men den jag tycker blir snyggast är nr.2 av dom som beskrivs här

Och du, det finns inga dumma frågor! Förstår man inte svaren man får är det bara att fråga igen! Glad

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

pernillaa
2012-03-28 08:43
#4

Alltså vore det en ide att sticka två maskor som vanligt först i främre bågen och sen i bakre bågen?

Ni är snälla som hjälper mig i alla fall.

Med den ökning du föreslår så borde jag alltså ta upp tråden mellan maskan före markören och sticka den, sticka markören och sen sticka tråden mellan markören och nästa maska?

Ha en bra dag! // Pernilla

parsley
2012-03-28 09:45
#5

# 4 Jag tycker det lättare att öka på det sättet jämfört med att göra omslag.

Man brukar ha minst en maska mellan ökningar och minskningar eftersom det finns risk att arbetet blir sladdrigt och instabilt annars.

pernillaa
2012-03-28 10:07
#6

Jag vet inte, jag tyckte att parsleys sätt att öka var lite lättare än ditt förslag evahelene.
Jag ska prova båda och se vilken jag tycker blir snyggast. Det garnet jag provade med var lite för mörkt och tunt för att jag skulle få någon bra överblick.

Men vad tror ni om den här minskningen jag föreslog? Att jag stickar ihop 2 maskor som vanligt först i främre bågen, sen i bakre…

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
Pialinn
2012-03-28 14:53
#7

När man minskar stickar man ihop 2 maskor så det blir 1.

När man ökar stickar man samma maska 2 ggr. 1 gång i främre bågen o 1 gång i bakre.

Jag ökar genom att sticka 1 gång i maskan nedanför och sen 1 gång i maskan som finns på stickan (Om det blir ett hål, måste man vrida maskan.)

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Evahelene
2012-03-28 15:20
#8

Visst kan du göra minskningen som du föreslår den själv! Prova på bara Glad Tänk bara på att börja minska 2 maskor före maskan med markör!

Man lär sig bäst av att prova sig fram med de råd man fått och de tutorials man sett på. Så gör jag när jag lär mig en ny pärlarbetes-teknik.

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

pernillaa
2012-03-28 19:00
#9

Ni ska ha stort tack för hjälpen! Ska göra ett försök. frågar väl igen om det skiter sig. Skrattande

Ha en bra dag! // Pernilla

pernillaa
2012-03-29 13:05
#10

Ja, nu har jag stickat ökningarna och minskningarna och undrar nu över fortsättningen…  =/

**Sedan minskas det på varje sida av 2:a, 4:e, och 6:e markören tills det blir 15 m kvar på st.
**Innebär det att jag ska fortsätta som tidigare med vartannat varv rät och vartannat avigt, och på de räta varven ska jag göra minskningar som de beskrev? Så jag bara slutar med ökningarna?

Ha en bra dag! // Pernilla

Evahelene
2012-03-29 19:15
#11

Ja, du har fattat det alldeles rätt. Huga…jag blir sååå sugen på att sticka den jag med! *grunnar på om någon i bekantskapskretsen är med barn/ska få barnbarn* Tungan ute

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

pernillaa
2012-03-30 10:14
#12

Stötte på lite problem nu såhär på slutet. Har nu kört på med minskningar och ska ju fortsätta tills det är 15 maskor kvar. Nu har ju de här tre "minsknings-ränderna" mötts så det går inte fortsätta köra på med minskning på vardera sida av markören och jag är inte nere på 15 maskor än. Har 23 maskor nu. Får se hur jag ska lösa det….

Men sticka en mössa ändå, bara för att. Rätt vad det är så behöver du en liten present till någon så småningom som fått barn. =)

Ha en bra dag! // Pernilla

pernillaa
2012-03-30 11:54
#13

Ja då var det det här med knytbanden. Förstår inte vad jag ska göra och hittar inga bilder eller filmer på nätet som förklarar hur det ska gå till.

Ringde min mor som tidigare stickat halsband och hon förklarade som så att man ska lägga upp 2-3 maskor och sticka alla räta som vanligt men sen aldrig vända på arbetet utan skjuta efter det istället(på stickor utan knopp i ena änden), dra tråden bakom arbetet och bara fortsätta sticka. Då blir det typ rundstickat. Är det något liknande det jag ska göra tro?

Beskrivningen säger såhär:
KNYTBAND:
Lägg upp 4 m på st 2,5. Sticka så här: * 1 rm, lägg garnet framför arb (mot dig), lyft 1 m som om den skulle stickas avigt, lägg garnet bakom arb igen (från dig) *, upprepa *-* 1 gång till och på alla v.
Det blir nu en rundstickad snodd. Maska av när bandet mäter ca 20-22-24 (26-28) cm. Sticka 1 band till på samma sätt. Sy fast ett band nederst i varje spets på öronlappen i varje sida.

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
parsley
2012-03-30 14:00
#14

Så här har jag lärt mig att sticka sk I-snoddar. Beskrivningen är på engelska men bilderna är såpass tydliga att den är enkel att förstå.

http://www.purlbee.com/i-cord-tutorial/

Du kan sticka knytbanden som du tänkt .

pernillaa
2012-03-30 17:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Ni ska ha jättestort tack för all hjälp! Det hade inte gått utan er hjälp.

Jag lyckades faktiskt göra klart den tillslut.
Nallen gör den inte riktigt rättvisa dock… för litet huvud och för stora öron. :p
Hade inget annat att prova den på. Får uppdatera med en bild här i sommar när jag har en bebis att fylla ut mössan med. =D

Kram på er

Ha en bra dag! // Pernilla

Evahelene
2012-03-30 20:49
#16

Åh, den blev ju jättebra! Mycket snyggare i den färgen (om du frågar mig) än den i mönstret! Så duktig du är som klarade det trots din brist på erfarenhet Glad

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

pernillaa
2012-03-31 11:16
#17

Tack för dina uppmuntrande ord Evahelene. =)

Ha en bra dag! // Pernilla

Pialinn
2012-04-05 21:27
#18

Det blev ju hur fin som helst!    GRATTIS!!!!!

Hittat samma mönster i dansk blogg o där heter mössan Djevellue. På svenska Djävulsmössa.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

pernillaa
2012-04-06 08:49
#19

Tack. Hehe, ja nog kan man likna det vid en liten djävulsmössa. =)

Ha en bra dag! // Pernilla

Upp till toppen
Annons: