Annons:
Etikettnålbindning
Läst 6610 ggr
Chestnut
2012-02-28 18:21

Har ull inget värde?

Ull från köttdjur (får), har den inget värde? Är det lönt att ta till vara på överhuvudtaget eller är det bäst att kasta?

Likaså fårskinn, finns det något värde i det?

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
LinaLj
2012-02-29 09:12
#1

Om vi pratar ekonomiskt värde så beror det framför allt på kvaliten och skickligheten på den som klipper ullen. Men när det kommer till vanlig får ull så är det sällan man får "bra betalt" för den om man har ett småskaligt jordbruk. Fårskinn däremot brukar vara mer eftertraktat och ibland har jag sett att de säljer hela fårskinn på torget för en ganska rejäl summa.

Om vi pratar om andra värden så är fårull otroligt användbart om man vet hur man ska hantera det. Har amn tillgång till ull och dessutom kan konsten att karda, spinna och färga den så har man en liten guldgruva. Men även här beror det ju förståss på kvaliteen av ullen och inte minst på den som klipper fåren.

Jag önskar ibland att jag hade ett par får så jag kunde lägga händerna på lite ull. Här omkring så är det väldigt få fårbönder som säljer ull till privatpersoner.

shigne
2012-02-29 21:22
#2

Det finns nog ingen som köper ull numera - dels är det för mycket arbete med att ta reda på obehandlad och kanske till och med otvättad ull.

De som har ullproducerande djur tycker nog inte att det finns ekonomi för att lägga ner tid och energi att förädla ullen!

Den svenska ull som finns att köpa i affärer (inkl. garner) kostar lite extra och av de pengarna är det inte mycket som går till ullproducenterna!!

Men det här är väl inte heller en överraskning? Eller?

Är själv f.d. ullproducent, men la ner verksamheten pga att det kostade mer än det smakade!!!

Chestnut
2012-02-29 21:36
#3

Tack för era svar!

Jag blev bara så bestört när jag såg två enorma lass ull forslas bort för destruktion. Är som sagt köttdjur som tydligen inte har den bästa ullen men frågar ni mig så är de otroligt gosiga och mysiga hela bunten Glad

Finns det några slags kurser för att lära sig förädla ull?

Med vänliga hälsningar
Chess

LinaLj
2012-02-29 21:53
#4

Medborgarskolan kan ha kurser i sådanan ämnen. Sedan finns det ibland kurser på lokala historiska föreningar osv.

Evahelene
2012-03-01 00:26
#5

Hör efter på Hemslöjden, på hembygdsföreningen och ring runt och fråga på alla studieförbund. Någon av dessa föreningar/förbund borde ha kurser i ullberedning!

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

parsley
2012-03-01 09:14
#6

http://www.faravelsforbundet.com/

Fåravelsförbundet har diverse länkar på sin hemsida.

http://www.alternativ.nu/

Alternativ.nu är ett diskussionsforum där även får diskuteras.

Vissa fårraser räknas som köttdjur och har sämre ull. Andra raser anses ha bättre ull. Jag har stickat en del av ull från olika raser och det är skillnad på hur ull från texelkorsningar (köttdjur som även ger bra fällar) och ull från värmlandsfår känns att arbeta med. Vilket spinneri som spunnit garnet spelar också roll.

Rent allmänt så tycker jag att det är skandal att det är så låg efterfrågan på svenska fårprodukter. Svenskt lammkött går sällan att få tag på vanliga livsmedelsaffärer. Detta trots att köttet är välsmakande och uppfödningen klimatsmart. Svenska garner är kanske inte alltid förstahandsvalet när man väljer att köpa garn. Vi köper långhåriga fårskinnsfäller på t ex IKEA istället för att gynna en lokal fårbonde.

Jag beundrar verkligen dem som håller på med får, dels för arbetsinsatsen, dels för det kulturarv de bevarar både genom kunskap om textila tekniker och avelsarbetet med olika fårraser.

Annons:
shigne
2012-03-01 12:03
#7

Även Hushållningssällskapet kan ha tips om kursen!

Lorita
2012-03-03 08:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#3 Tova är enkelt och det "duger" nästan alla ull till, sen hänger det på hur smutsig den är för det är väldigt mycket jobb att få bort gamla frön och spån ur ullen.

Fråga nästa gång om du kan få ta lite ull och ta då ryggull som inte brukar vara så skräpig. sen skaffar du dig ett par kardor och börjar karda, sen kan du börja leka med såpa och vatten eller nåltova.

Googla sen runt för att på tips och idér och du har fått en underbart kul och billig hobby om du inte gör som jag skaffar egna får för då blir det lite dyrare men mycket roligare Skrattande

http://handbok.alternativ.nu/Hantverk/Textil/N%C3%A5ltovning

jag såptovar och kobinerar det med att nåltova och för mig har ulle ett stort värde.

Har man trägård kan man avända skräpig ull till att täcka växter och då håller man också borta rådjur och har man stall katt kan man fylla en låda med ull och liten filt på och katten har en varm och go sovplats.

Min katt har en såptovad fillt på en stol framför braskminen.

Skinn har ett värde det också men det är dyrt att bereda ca 500 kr + saltning mm innan man skickar skinnet därför måste man ha väldigt bra skinn för att kunna få sålt för det finns importerade lågprisskinn för 300 kr och då måste man ha bra skinn för att kunna sälja för 1200-1500 vilket man måste för att det ska gå ihop med en liten vinst.

Kan du få ( få = betala dom 200-300kr det kostar extra att slakta och salta skinnet rätt) några rätt saltade skinn så kan du bereda själv LÄNK det kan ju vara kul att ha sitt egna skinn man gjort själv Skrattande och det kommer bli vackrare än IKEAs Ludde även om det är fån köttdjur.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Upp till toppen
Annons: