Annons:
Etikettstickning
Läst 2784 ggr
orecus
12/2/11, 12:57 PM

Hjälp med hallowig-beskrivning?

Jag är lite halvnybörjare på stickning, så ökningar, stickmarkörer och sånt är jag inte helt hemma med än. Tänkte att ngn av er kanske kunde hjälpa mig med en beskrivning. Det ser inte så svårt ut, så jag håller på att tappa tålamodet och dumförklara mig själv snart, haha!

Jag ska alltså sticka en hallowig, enligt beskrivningen på svenska. (http://dl.dropbox.com/u/25842496/hallowig.pdf) Jag har stickat så långt att jag nu ska lägga till för luggen. Men först står det då att jag ska sticka ett varv till med rätsidan utåt och bara lyfta första och sista maskan. Menas det då att jag ska göra så två varv, eftersom varvet efter ska också vara från rätsidan då jag ska lägga till maskor för luggen?

Och om jag ska ha rätsidan utåt, så betyder det att jag lägger till maskor på vänstra stickan och börjar sticka i luggen direkt?

Hoppas ni förstår vad jag har problem med, och förhoppningsvis har ngt råd! Inte kul alls att köra fast! (Men man lär sig ju av sina misstag!)

Tack på förhand!

Caroline

Annons:
parsley
12/2/11, 1:21 PM
#1

Om jag tolkat beskrivningen rätt så ska du sticka luggen och resten av peruken på rundsticka. Håret i nacken stickade du fram och tillbaka i resårstickning. Stickar du på rundsticka stickas varje varv från rätsidan. Du ska alltså lägga upp 32 nya maskor och sticka arbetet runt på rundstickan. För att forma arbetet ska du göra minskningar på det sätt som står i beskrivningen. Maskmarkörerna är till för att du ska veta var du ska minska någonstans.

orecus
12/2/11, 1:35 PM
#2

Jo, så långt var jag med.. Jag tror jag klurade ut hur jag skulle göra. Lät så konstigt bara när det stod två ggr efter varandra att jag skulle sticka från rätsidan, då jag inte hade satt ihop arbetet.

Man ska alltså lägga upp maskor för luggen, men börja sticka i resten av 'håret' innan man börjar jobba med luggen.

Jag la till maskor med öglor nu, finns det inget annat sätt? Försökte verkligen få dom snygga men det blev ganska löst iaf..?

Tack för ditt snabba svar!

parsley
12/2/11, 3:49 PM
#3

Det finns några olika sätt att lägga upp nya maskor. Förhoppningsvis rättar det till sig när du stickat några varv, så det inte ser så löst ut.

Upp till toppen
Annons: