Annons:
Etikettnålbindning
Läst 12510 ggr
Lill-Kisse
2011-10-06 20:26

Rengöra skinn

Kragen på min skinnkappa behöver rengöras på något skonsamt sätt. Det är nog åratal av fett från kontakt med ansikte och händer som missfärgat kragen, så att den blivit mycket mörkare än övrigt skinn. I övrigt är kappan jättefin.

Jag tänker absolut inte lämna in kappan någonstans och riskera total förstöring. En gång, blev en gång för mycket. Därför söker jag en egen skonsam metod för regöring av enbart kragen. Hjälper det att t ex torka ytan med potatismjöl eller något annat hemmatrix?

Annons:
Lorita
2011-10-07 10:40
#1

Det mörka kan du inte bli av med men du kan tvätta hela jackan med sadeltvål och sen eventuellt smörja in den med läderfett, det fins bra skinn produkter att köpa i MC butiker eller ridsportsbutiker, MC är mer för kläder och häst för grövre som sadlar och träns.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




parsley
2011-10-07 11:41
#2

http://www.mabeskinnfasoner.u.se/skotsel.htm

Hittade den här sidan på nätet, där de rekomenderar galltvål. Galltvål fungerar utmärkt som fläckborttagare i andra sammanhang och är relativt enkelt att få tag på. Förutom specialbutiker så kan galltvål finnas i större mataffärer och hos Clas Ohlsson.

Nooon2
2011-10-07 16:31
#3

Vatten är egentligen inte farligt för skinn. Jag har enligt rekommendation tvättat mina vita skinnhandskar många gånger med vanlig flytande tvål. Viktigt är att låta skinn torka i rumstemp och absolut inte på någon varm plats. Värme förstör skinn. Efter tvätt blir skinn stelt och behöver återfettas. Så snart mina handskar torkat smörjer jag dem med Apotekets Locobase Repair - den kräm jag också använder till mina händer. Läste på och hittade rekommendationen att använda handkräm till plagg och väskor.  Det är väl det att kraftigare fett kanske kan förstöra möbler och andra kläder. Locobase Repair är väldigt fet och långt ifrån den utspädda lightprodukt som många andra sk handkrämer som är överparfymerade och filmskapande - dvs lägger en tunn skyddande hinna på händerna och eg återför mycket lite av det fett som saknas. (http://locobaserepair.nu/se/om-locobase-repair)
Hanskarna får något dygn på sig att ta åt sig krämen och sedan torkar jag noga och omsorgsfullt av ev. överskott med en handduk.
Till min svarta skinnkappa har jag använt samma handkräm. (Jag har inte behövt tvätta den ännu). Krämen är kanske lite väl fet och dryg kanske men jag lägger på tunt. Jag kan inte säga att den är bäst för jag har nästan bara gissat… men den läderbalsam jag köpte för ändamålet visade sig innehålla minkolja… så efter lite surfande och läsande använde jag min handkräm istället.

Vilket fett du än väljer - välj ett som är så naturligt som möjligt och tänk på doften. Du vill kanske inte lukta alltför starkt. Stryk på tunt. Produkter som sägs vara mjukgörande kan vara nedbrytande. Mao - de innehåller ämnen som förstör skinnet. Skinnet blir porösare och därmed mjukare. Jag förstörde ett par dyra och fina stövlar med minkolja… som jag då trodde var ett bra läder/skinnvårdsmedel… det är ett bra mjukgörande medel och ska inte användas för något annat än just mjukgöring. Stövlarna blev jättemjuka… och porösa som ett kaffefilter. 

…och jo… funderar på krage och galge…. om kappan är tung så kanske det gör att kragen töjer sig om du hänger kappan på en galge när den är blöt. Uppblött skinn är mycket mer formbart än torrt. Låt jackan torka liggandes.

Detta är mina tips… men som varandes amatör på området så föreslår jag att du kollar fler källor innan du bestämmer hur du vill göra. :)
Lycka till!

…och en grej till - fett får ju skinn att mörkna. Är din kappa ljus så får du vara beredd på att den får en lite annan färg. För att undvika att den blir flammig skulle jag nog göra som så att jag tvättade hela kappan och därefter smorde hela ordentligt och noggrant. Då tror jag att hela kappan mörknar lika mycket.

Lill-Kisse
2011-10-07 20:50
#4

Det här var verkligen lärorikt! Jag som trodde att man borde försöka "suga ut" lite av det feta med något torrt. Då tänkte jag på forna tiders torrschampo. Sånt finns kanske inte numera.

Det får bli besök både på Clas Olssons och Apoteket för rengöring först och infettning sedan. Faktum är att jag har piffat upp gamla handväskor i skinn med vanligt Vaselin, så viss praktik har jag allt.

Kragen på min kappa är tursamt nog sydd som en korv runt halsen, så det gör inget om den avviker lite i färg från kappan i övrigt.

Upp till toppen
Annons: