Annons:
Etikettsömnad
Läst 5202 ggr
moeder
8/20/11, 3:06 PM

Tyg till utklädningskläder

Har i ett svagt ögonblick lovat 6-åringen att sy (min symaskin är inte den bästa) en Batman-dräkt. Jag syr sällan, så jag undrar om någon kan tipsa mig vad jag ska ha för sorts tyg, och gärna var jag kan köpa tyget någonstans också (på nätet eller i Göteborg).

Annons:
Lorita
8/22/11, 7:32 AM
#1

Åk till Kungälvstyglager ligger vid brandstationen/sjukuset där har dom mycket tyg och en hel del stuvar.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




parsley
8/22/11, 9:05 AM
#2

Stoff och Stil har öppnat i Göteborg, Bäckebols köpcentrum. De säljer även på postorder.

moeder
8/22/11, 5:23 PM
#3

Tack! Ska kolla de båda. Något förslag på vilket tyg som passar att sy utklädningskläder i? Batman rör ju säkerligen en hel del på sig, så det är väl bra om det är någorlunda följsamt.

Pialinn
8/22/11, 5:34 PM
#4

När det är till en ung man skulle jag kunna tänka mej krossad sammet. Det är ett stickat tyg som man sy i med nålar för strech=rund udd, så att det inte löper maskor. Sy oxå med liten zick-zack, som blir elastisk.

Jersey går oxå bra.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

parsley
8/23/11, 12:58 PM
#5

Ett alternativ, om du vill göra det enkelt för dig, är att sy en överdragsväst i lämplig färg och förse den med en Batman-logga. Jag sydde sådana till mina barn när de var i utklädningsåldern.

Mät från höft till höft och klipp tyget så bredden motsvarar ryggbredden på barnet. Vik tyget på mitten och gör en lagom stor urringning för halsen. Gör någon form av knäppning med t ex kardborreband under armarna. Jämför med t ex en reflexväst så ser du hur de är konstruerade.

Min barn hade flera stycken, bl a riddare och olika pälstyger.

Fördelen med de här dräkterna var att de var lätta att ta av och på.

parsley
8/23/11, 1:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

En bild på reflexväst. Du behöver inte ringa ur den vid ärmarna utan bara vid halsen. Två raka bitar till fram och bakstycke räcker.

Annons:
moeder
8/23/11, 9:33 PM
#7

Det var ju smart - tack!

MegN
8/25/11, 11:02 AM
#8

Har Batman en cape? I så fall är det jätteenkelt att tillverka en av en halvcirkel tyg. Kan också gärna fästas ihop med kardborreband. Däremot kanske det är bättre att INTE sy just den i trikå, den kan bli lite sladdrig då, utan ta t.ex. svart enkel bomullsväv.

Lorita
8/25/11, 11:51 AM
#9

eller så köper du en svart tröja, gulbälte och ett par svarta långkallingar och sen syr du resten av detalerna som behövs.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




moeder
8/25/11, 2:52 PM
#10

Ja, han har en cape. Så många bra tips ni kommer med - tack!

Upp till toppen
Annons: