Annons:
Etikettstickning
Läst 11133 ggr
HarKla
8/12/11, 10:34 PM

Raggsockor - Svarta Fåret

Hej!

Har suttit hela kvällen och letat efter mönster till att sticka raggsockor med Svarta Fårets raggsocksgarn och hittar noll och inget som är för stickor 5.5 mm. Är det nån som har något tips??

Annons:
parsley
8/13/11, 8:38 AM
#1

http://www.svartafaret.se/garn/raggsocksgarn

Jag antar att det är det här garnet du ska sticka av? Stickor 5.5 masktäthet 16 m per 10 cm och 80 meter garn per 50 g nystan.

parsley
8/13/11, 9:32 AM
#2

Sticka en provlapp som mäter ca 7 cm  i den teknik du tänkt använda och prova den runt foten. Har du tänkt att sticka runt på strumpstickor så sticka provlappen på strumpstickor. Tänker du sticka med en ögla på rundstickan, sk magic loop knitting, så sticka provlappen i den tekniken. Ska du sticka strumpan på två stickor och sy ihop den så sticka en provlapp på två stickor och mät runt foten.

Jag tror att ett maskantal på 36 eller 40 maskor är lagom till ditt garn. Masktäthet 1,6 m per centimeter * fotens omkrets 22 cm =  ca 36 maskor. 
Lägg upp önskat maskantal och sticka resår *2 r, 2 a* tills skaftet mäter 15 cm eller önskad längd.
Byt till slätstickning och sticka hälen. Hälen stickas över halva maskantalet. Det finns en nålad tråd om hälar här på textilhantverk i fokus där du kan få mer information om du behöver.

Sticka foten i slätstickning tills den mäter 13 cm eller önskad längd. Mäter du på din egen fot så brukar det vara lagom att ta ihop för tån när man stickat förbi lilltån.

Ta ihop för tån. Det finns ett par olika sorters tåhoptagningar. Här är en. Dela arbetet i lika stora delar. Stickar du strumpan med 36 maskor så delar du tån i 6 lika delar, eftersom 6*6=36. Varv 1 är minskningsvarv. Sticka 4 maskor, sticka ihop maska 5 och 6, sticka 4 maskor sticka ihop maska 10 och 11, osv varvet ut. Varv 2, 3 och 4 stickas utan minskningarVarv 5 är minskningsvarv , sticka 3 maskor, sticka ihop maska 4 och 5, sticka 3 maskor sticka iho maska 9 och 10 osv varvet ut. Fortsätt att minska tills ca 16 m återstår. Sticka ihop dessa 2 och 2 och dra tråden genom de återstående maskorna och dra ihop arbetet. Fäst trådarna.

Stickar du med 40 maskor i foten, kan 40 delas med 8. Sticka 6 maskor, sticka ihop maskorna 7 och 8, sticka 6 maskorna 15 och 16 osv.

HarKla
8/13/11, 12:00 PM
#3

Men åå tack så mycket!! Jag kör på ditt mönster. Jag hittade ett mönster på en webshop men med frakt och expeditionsavgift skulle de ha 79 kr och då tror jag hellre jag väntar tills jag kommer in till en riktig affär!!

Det blir min första raggsocka ever så jag har inte så höga krav på "finhet".

Nu äntligen ska jag börja. Tack igen!!

parsley
8/13/11, 12:15 PM
#4

Fråga på om det är något mer du behöver veta. Glad

[Kanonkulan]
8/13/11, 11:15 PM
#5

Visa gärna upp dina raggsockor sen! Jag stickar också ett par i det garnet nu men jag tyckte stickor 5.5 var alldeles för stort. Vill inte ha så glesa strumpor. Så jag stickar dem i storlek 3 och det funkar bra tydker jag.

parsley
8/14/11, 9:12 AM
#6

Jag testade att sticka ett par raggsockor på stickor 2.5 mm med ett garn avsett för stickor 4.5. Det blev lagom att använda 44 maskor på stickor 2.5 mm, dvs samma maskantal som jag skulle använt om jag stickat med stickor 4.5. Garnet fyller såpass mycket.

Annons:
HarKla
8/31/11, 11:01 AM
#7

Nu ska jag ta tag i hälen! Har haft en liten stickpaus och virkat istället. En fråga bara, när man stickar slätstickning på hälften av maskorna, visst använder man bara två av stickorna och stickar fram och tillbaka på dem? Ska man sticka räta hela tiden eller varannat varv räta och aviga??

parsley
8/31/11, 11:11 AM
#8

Du ska sticka hälen på två av stickorna.

Man brukar sticka på de stickor som har nummer 1 och 4. Maskorna på stickorna 2 och 3 kallas vristmaskor och vilar när du stickar hälen. Du kan låta dem sitta kvar på sina stickor eller trä över dem på en tråd om det känns lättare.

När du stickar hälen i slätstickning så stickar du räta maskor på varven från rätsidan och aviga maskor på varven från avigsidan, dvs vartannat varv rätt och vartannat varv avigt. Du börjar sticka ett rätt varv.

Det finns lite olika teorier om hällappens storlek. En del beskrivningar säger att hälen ska ha lika många varv som maskor i hälen. Har hälen 32 maskor så ska den också ha 32 varv.

Andra föredrar att sticka hällappen i centimeter och mäta den. Det finns lite olika rekomendationer. Jag brukar sticka en hällapp som är 6 centimeter storlek dam, men det finns en del som vill ha en högre hällapp.

HarKla
8/31/11, 7:38 PM
#9

Å jag fattar ju ingenting av det här med att sticka häl!! (men det är ändå ganska roligt tycker jag, för det går ju bättre och bättre och jag lär mig!!) Men, jag har läst i tråden om hälstickning och detta fattar jag inte:

"Sedan delar man in den"lappen" i 3 delar för att få till bandet (som det heter) under hälen.

På min socka blir det 13-12-13maskor.

På de mittersta 12 stickar man fram och tillbaka och tar ihop 1 maska från varje sida"

Jag stickar hällappen med 18 maskor så för mig blir det 6-6-6 eller hur? Så först ska jag sticka de första 6 men jag stickar ihop de två maskorna innan "mittensexan", sen stickar jag 6 i mitten, börjar de nästa 6 med att ta ihop två maskor. Och så fortstätter jag tills jag bara har de 6 i mitten? Eller har jag fattat helt fel?

parsley
9/1/11, 8:28 AM
#10

Det finns olika hälar, bl a

* timglashäl

* kilhäl

* bandhäl

Den som finns beskriven här på sidan är en bandhäl.

Timglashälen är enkel att förstå men ska du göra den så får du repa upp och göra om hällappen.

Bandhälen kan  förklaras så här:

Dela arbetet i tredjedelar. Sätt en markering, t ex en trådbit eller ett gem,  efter 1/3 av maskorna och efter 2/3 av maskorna. Är inte maskantalet jämnt delbart med 3 så ska det vara lika många maskor på varje sida och resten i mitten.

Sticka tills en maska återstår innan första markeringen. Sticka ihop denna maskan med maskan efter markeringen. Sticka tills en maska återstår innan nästa markering och sticka ihop den med maskan efter markeringen. Gör hoptagningar alla varv på rätsidan och sticka alla varv på avigsidan med aviga maskor utan minskningar. När sidmaskorna på båda sidor är borta så är hälen klar.

Kilhälen stickas så här

Börja på rätsidan. Sticka hälften av maskorna. Sticka 2 maskor till. Sticka i hop två maskor. Sticka 1 rät maska. Vänd.

Sticka 6 aviga maskor. Sticka ihop 2 aviga maskor. Sticka 1 avig maska. Vänd

Sticka 7 maskor räta. Sticka ihop två maskor. Sticka 1 rät maska. Vänd.

Sticka 8 aviga maskor. Sticka ihop 2 aviga maskor. Sticka 1 avig maska. Vänd.

Eftersom du vänder mitt i varvet så blir det kvar maskor på varje sida som inte stickas. Sticka tills det inte finns några maskor kvar på sidorna. Du stickar en maska mer för varje varv.

Efter ett par varv så brukar man kunna se var man ska vända och behöver inte räkna längre.

Pialinn
9/1/11, 10:30 AM
#11

#9 Du har fattat det rätt. Om du tittar på bilden i inlägg #2 i tråden "Sticka häl" så ser du hur det bör se ut när man stickar bandhäl.

Eftersom man inte behöver räkna maskor hela tiden utan ser var man stickar ihop, tycker jag detta är den lättaste hälen att sticka.

Plus att det blir ett längre stycke under hälen. (Har en vän som sliter just där = lättare att stoppa)

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

HarKla
9/1/11, 3:11 PM
#12

Tack, jag uppskattar verkligen er hjälp. Jag är fortfarande lite förvirrad dock. När jag har stickat ihop 2 maskor, ska jag sticka färdigt varvet då eller vända arbetet? Nu har jag minskat bort 6 maskor på varje sida, men det ser absolut inte ut som på bilden. Jag får inte till hälböjen utan bara en lång lapp som smalnar av.

Pialinn
9/1/11, 5:29 PM
#13

Du ska sticka fram o tillbaka på de mittersta 6 m och ta ihop med den sista av de 6 och 1m från sidan.      Sedan vänder du igen, stickar 5m och tar ihop med den sista o en från sidan.

I slutet har du bara de "mittersta" 6m kvar.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Annons:
parsley
9/2/11, 1:07 PM
#14

Så här skriver den amerikanska stickgurun Elizabeth Zimmerman som lärt hela den anglosaxiska världen att sticka om hälar.

Det vi kallar bandhäl kallar hon "german heel". Hon gör det lätt för sig när det gäller hälmaskor och tredjedelar eftersom hennes exempel har 30 maskor i hällappen. Nå väl.

Sticka 2/3 av maskorna, i hennes fall 2/3 av 30 dvs 20 maskor. Sticka ihop den 20 maskan med sin vänstra granne, dvs sticka ihop maska 20 och 21. Vänd. Sticka 10 maskor tillbaka avigt, dvs den mittersta tredjedelen av maskorna om man har något annat maskantal. Sticka ihop den sista maskan med sin vänstra granne vänd. Sticka fram och tillbaka över de mitterska (10) maskorna och sticka ihop den sista maskan med sin vänstra granne tills det inte finns några maskor kvar på sidorna.

HarKla
9/5/11, 12:23 PM
#15

Ja tack, nu förstår jag och har stickat min första häl. Den blev inte jättevacker och om jag nån gång får en hälböld vet jag vilka sockor jag ska ta fram ;) Närå, den blev fin och så här när den är klar känns det inte så komplicerat. Bildbevis kommer när sockan är färdig. Det är ju egentligen det som är lite krångligt att sticka som är roligast!!

Upp till toppen
Annons: