Annons:
Etikettdjursaker
Läst 6447 ggr
MajaL
2011-07-25 15:33

Hjälp, vaxduk?

Tänkte sy en luftig tygbyr till en bönsyrsa.

Behöver ett tätt men ändå genomsynbart tyg. Vitt. Ska tåla vatten och fukt.

Har även sökt som en galning efter genomskinlig vaxduk på internet. Köper helst över nätet.

Någon som vet var man kan hitta dessa två tyger?

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Annons:
parsley
2011-07-25 18:57
#1

http://www.stoffochstil.se/

Har du kollat Stoff och Stil.

Kan du använda fiberduk motsv som man brukar lägga över växter? Fiberduk finns hos t ex Lantmännen/Granngården, plantskolor och affärer typ Biltema.

MajaL
2011-07-25 19:06
#2

Tack! Detta måste väl vara rätt på vaxduken va?

Nja, det bör vara ett starkare tyg.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

parsley
2011-07-25 19:58
#3

Det var den vaxduken jag tänkte på. Genomskinlig vaxduk kan även finnas på (lågpris)varuhus typ ÖB.

Kan det fungera med myggnät el dyl? Eller myggnät kombinerat med     t ex fiberduk?

MajaL
2011-07-25 21:03
#4

Vad bra, får beställa den i morgon. :) Enklast är det om man kan hitta någon stark och relativt tät väv. De är ganska små som unga, så det bör vara ett tyg.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

MajaL
2011-07-26 15:10
#5

Vad tror du om detta då? Det ser tätt och hållbart men transperent ut. :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

parsley
2011-07-26 16:55
#6

Du kan ju beställa hem tygprover från Stoff och Stil. Får du en liten tygbit så kan du ju känna på den och se om tyget fungerar för ditt användningsområde.

Annons:
MajaL
2011-07-26 21:51
#7

Ja det är ju smart! :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

MajaL
2011-07-27 10:37
#8

Hittar inte var man kan beställa provbitar. Ska man maila de och beställa?

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

parsley
2011-07-27 15:54
#9

Jag hittade ingen information om tygprover på deras hemsida, men i katalogen står det att man ska skicka in ett frankerat kuvert och en lista med de tyger man vill ha prov på till dem.

Man tar alltså ett kuvert och sätter på frimärke. På kuvertet skriver skriver man

Stoff och Stil postorder

Box 31020

200 49 MALMÖ

i kuvertet lägger man en lapp där det står Jag önskar prov på varunumer 1111, 2222, 33333 (eller vad det nu är man vill ha) och ett kuvert med frimärke på där det står ens egen adress.

MajaL
2011-07-27 17:08
#10

Kostar det?

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

parsley
2011-07-27 19:58
#11

Nej, tygproverna är gratis med undantag av dina frimärken.

MajaL
2011-07-28 11:03
#12

Okej. Men står det hur många frimärken man behöver skicka med?

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

parsley
2011-07-28 13:55
#13

Det räcker att du sätter ett vanligt frimärke (6 kr) på kuvertet som de ska skicka till dig.

Annons:
MajaL
2011-07-28 19:38
#14

Okej, tack så mycket för all din hjälp! :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

MajaL
2011-09-02 19:09
#15

De har haft slut på tyg när jag varit på väg att beställa.

Men jag behöver ett vant ögas utlåtande. Vad kan detta vara för tyger? Finns flera bilder här.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Nooon2
2011-09-05 07:42
#16

Hornbach har nät som är avsett att sättas i fönster när man vädrar. det är så finmaskigt att det ska kunna sila bort pollen.

Hur starkt behöver tyget vara?  Hur vore det med nylonstrumpa spänd på ram?

Lamifix? - http://www.textilhuset.se/Product/7675/lamifix
Du kunde ta ett glesare nät för stadgans skull och laminera det. Det blir ju ingen vädring genom det men det kanske blir genomskinligt i alla fall.

MajaL
2011-09-05 15:55
#17

Det behöver vara ett starkt tyg. Samtidigt funkar inte nylonstrunpa, det är för smått att spänna det över en ram.

Hum, har du länk till det nätet? :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Nooon2
2011-09-05 20:29
#18

Tänkte säga nej eftersom jag tror att jag sökt en länk tidigare och inte hittat… men så gjorde jag en liten kvick sökning i alla fall och fann några.

Här är två

http://www.smartasaker.se/pollennat.html

http://www.byggahus.se/forum/ovriga-diskussioner/23069-pollennaet.html

Du kan säkert hitta fler varianter men "pollen", "nät" och "fönster" som sökord. :)

Intressant idé det där med att sy en bur. Jag är lite intresserad av hur det blir tillslut då jag är förtjust i kryp och andra terrariedjur. Rapportera gärna. :)

MajaL
2011-09-05 22:12
#19

Japp. Det gör jag gärna. :) Är det som finns via länkarna hållbart och starkt?

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Nooon2
2011-09-06 07:37
#20

Jag har tyvärr ingen aning om det är starkt eller inte - jag har bara tittat på förpackningarna.

Annons:
MajaL
2011-09-06 11:23
#21

Okej, det ser att det "håller ca 3 sesånger". Det låter lite skört.

Man hade helst velat få känna på en provbit.

Man borde väl kunna hitta tyg som har liknande struktur?

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

[SusanneKs]
2011-09-06 22:52
#22

Inte är det väl skört om det håller i tre säsonger och är utsatt för väder, vind och solljus? Tänk på att UV-strålar bryter ner textilier om de inte har fått ett inbyggt dyrt skydd vid födseln = tillverkningen.

Inte kan du känna på en provbit hur tyget kommer att vara efter intensiv användning i flera år. Jag undrar på vilket sätt du tycker att tyget ska vara starkt? Du ska sy en form som du spänner hårt över en ställning? Är det något annat som kräver särskilda egenskaper? Kommer "hotet" utifrån eller är det djuren som skadar tyget? Exakt hur små är de minsta ungarna, Kanske duger en tunn gardin?

Hur väl ett tyg tål vatten och fukt beror på materialet, bomull kan få jordslag (ett svampangrepp) om det inte får torka ordentligt efter att ha varit fuktigt. Det försvagar tyget. Viskos är inte heller tänkbart. Nylon kan säcka ihop om det utsätts för mycket solljus. Polyester kan klara sig bra.

Det kan tänkas att det kostar för mycket att skaffa det perfekta materialet, i så fall kanske der blir billigare med en enklare tygbit som byts ut efter ett eller ett par år? Hur skicklig du är i ditt hantverk spelar stor roll.

Myggnät kan man köpa i metervara eller i rullar på byggvaruhus och det kan vara gjort av metall, plast, kolfiber …Metallen kan rosta, plasten kan brytas ner och kolfiber kanske kostar lite mer

Det är bara du som kan avgöra vad du vill ha och klarar av att hantera . Skicka efter tygprover eller uppsök någon stor tygaffär.

MajaL
2011-09-07 09:13
#23

#22 Ja du har kanske rätt. Tänkte inte på vad det faktiskt utsätts för på tre säsonger. Du hade många idéer och tips, jag tackar så mycket för det! :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

jasmina.p
2012-01-07 01:26
#24

hur blev resultatet? :)

http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

MajaL
2012-01-07 14:21
#25

Det ligger än så läng på is. :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Upp till toppen
Annons: