Annons:
Etikettaktuella-evenemang
Läst 3308 ggr
Fiffilura
2011-07-17 09:04

Hantverksvecka, Uppland.

Under den här veckan kan ni se olika gamla hatnverk, köpa produkter och till och med prova på. Ni kan t.ex. få väva några inlsag i vår matta i gammal 1800-talsmiljö.

Exemepl på aktiviteter; jag kommer att visa spånad (när man spinner av ull) och tovning. Du kan även titta och köpa mina alster. Mina får kommer att finnas på plats. En läderhantverkare kommer att finnas. Tärnsjö hantverksbutik kommer att sälja medlemmarnas alster….

Bli guidad bland våra gamla byggnader och få en inblick i hur bondesamhället såg ut förr.

Enklare servering med kaffe, kaka och våfflor finns.

VÄLKOMMEN!!

Spånad; se fårens ull förvandlas till garn, Fia Flink visar. Möjlighet att prova på. Alla dagar.

Tovning; fascineras över vad som kan skapas av ullen med såpa, vatten och fantasi. Fia FLink visar.Alla dagar. Möjlighet att prova på.

Luffarslöjd; gammalt, traditionellt trådslöjdsarbete. Monika Andersson visar. Alla dagar.

Sadelmakeri; se hur sadelmakaren arbetar med tillverkning av sadlar, selar och träns. På fredag finns sadelmakare Lillian Ågren på plats hela dagen.

Akvarellmålning. Konstnären Magnus Malmberg, född i Stockholm men numer bosatt i Tärnsjö målar bl.a Tärnsjömotiv i en modern tappning med traditionell teknik. Se honom måla och beundra hans alster. Onsdag-lördag 12-16.

Frivoliteter; ett riktigt pyssel för fingerfärdiga.

Vävning; vävstolen står klar i Nystrandshuset och väntar på vävare. Kom och prova i en autentisk 1800-talsmiljö. Alla dagar.

Tvåändstickning; en variant av vanlig stickning, men detta blir mer hållbart och värmande. Måndag och tisdag

Spånhyvling; se hur man tillverkade spån till tak. Alla dagar

Halmslöjd; enklare halmslöjdsarbete såsom väggbonader. Kom och se halmen bli stjärnor och änglar. Lördag
Välkomna
www.nybyggarland.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: