15. Nålbindning

Kavajtyg

2011-07-11 17:26 #0 av: [Tan-chan]

Tänkte höra med er om det finns någon som vet vart man kan köpa sådant där typiskt kavajtyg som är lite tjockare/styvare än gabardine? Behöver i kritvit färg också, vilket inte är det enklaste att hitta. Tyg.se har inte detta. Det är där jag har beställt tygprover. Det är alldeles för tunnt och slappt för att det ska se fint ut. Dessutom är det riktigt genomskinnligt, och även om jag ska fodra det så kommer det synas igenom.

Behöver detta till en dräkt som jag ska sy och tävla med. Det är till en skoluniform. Någon som vet vart man kan typ köpa detta? Gärna internetbutik eftersom jag bor i en håla där det inte finns någonting och har svårt att ta mig fram med lokaltrafiken utan att det ska behöva ta hela dagen.

Bild på skoluniformen. (Dålig kvalité på bilden, men ni ser ju i alla fall vad jag menar.)

Såhär ser gabardintyget ut från Tyg.se. Så vill jag inte att det ska vara.

Jättesnällt om någon kunde hjälpa mig att i alla fall ta reda på vad sådant där tjockare kavajtyg heter, så att jag kan leta efter det. Ännu bättre om ni kan länka mig till en butik!

Anmäl
2011-07-11 20:01 #1 av: parsley

http://www.stoffochstil.se/

Har du kollat Stoff och Stil

Anmäl
2011-07-11 21:03 #2 av: [Tan-chan]

#1: Nej, jag har inte ens vetat om den sidan. Haha! Men vad kan sådant tyg heta då? Svårt att veta vad man letar efter när man inte vet namnet på tyget. (^_^,)

Anmäl
2011-07-12 12:08 #3 av: parsley

Stoff och Stil har följande tyger som kanske kan vara användbara för dig

• poplin polyester-bomull vind och vattenavvisande och förmodligen ganska tunn eftersom den säljs som fodertyg
  • bomullsväv / lakansväv
  • två olika typer av tvåvägsstretch
  • bistretch
  • tunn resp kraftigt lin
  • twill som påminner om jeanstyg

Åhlens brukar ha kraftigt bomullstyg som bl a passar bra till t ex väskor och kassar. Jag vet inte om det tyget finns i vitt för närvarande.

Anmäl
2011-07-12 13:00 #4 av: [Tan-chan]

#3: Tack för tipset! Känner du också till ett fodertyg som inte är transparent på något sätt? Vitt då då. Typ finns det olika sorters fodertyger eller kan man använda andra tyger också som foder? I sådana fall vilka skulle du rekommendera - om du kan några bra?

Anmäl
2011-07-14 08:38 #5 av: parsley

Jag tror att poplinen polyster / bomull kan vara lämplig som fodertyg.

Anmäl
2011-07-14 10:35 #6 av: [Tan-chan]

#5: Tack! Det är inte "transparent"?

Anmäl
2011-07-14 19:48 #7 av: Lorita

IKEA kanske lin tror jag skulle passa

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.