Annons:
Etikettvirkning
Läst 7355 ggr
candyme
2011-06-12 17:24

Virka rund grytlapp

Jag vill virka en rund grytlapp, hur  gör man för att den ska bli rund, är det stolpar som gäller eller?

/Emma

 

 

Annons:
parsley
2011-06-13 12:56
#1

Fasta maskor är nog att föredra när man gör en grytlapp så den blir tät och stadig.

Lägg om 2 lm. Vänd och virka 6 fm i den första lm.

Varv 1 öka till 12 m

Varv 2 öka till 18 m

Varv 3 öka till 24 m.

Fortsätt att öka genom att virka 2 fm i samma maska med jämna mellanrum, var 3-6 maska brukar vara lagom. Det är lättast att pröva sig fram och se att grytlappen blir plan och rund. Ökar man för sällan så blir den skålformad, ökar man för ofta så blir den vågig. Har man missat formen så brukar man kunna korrigera genom att öka lite extra om den blivit skålformad eller virka några varv utan ökningar om den blivit vågig.

Det finns beskrivningar som säger hur många maskor man ska öka per varv när man stickar runt. Enligt min erfarenhet så går det minst lika bra att virka "på känn".

Avluta med en smygmaska eller virka några lm och forma till hängare. Om man vill att hängaren ska bli lite kraftgare så kan man virka fm runt lm-tampen.

candyme
2011-06-13 19:33
#2

Tack :)

/Emma

 

 

anki1
2013-03-26 11:47
#3

 Det här var ju  precis vad jag letade efter , Nu ska jag prova.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Pialinn
2013-03-26 16:09
#4

Det brukar bli snyggare om man börjar med 8m och ökar 8m på varje varv.

Vill man ha en 8-kantig grytlapp görs ökningarna precis över varandra, annars flyttar man ökningen 1-2 m på varje varv.

När den blivit större måste man kanske öka mer än 8m på varvet. Det gäller att få grytlappen platt och inte skålformig.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

anki1
2013-03-26 19:03
#5

Aha, funderade på 8 kantig

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Upp till toppen
Annons: