Annons:
Etikettsömnad
Läst 11717 ggr
[Tan-chan]
5/11/11, 2:14 PM

Att sy i satin

Jösses, jag har verkligen missat detta forum! Äntligen har jag hittat hit!

Jag tänkte fråga er här om detta med satin, om det finns en vänlig själ där ute som kan detta. Jag ska nämligen sy en Kimono till en look-a-like tävling, och detta är då av 100% polyestersatin.

  1. Min fråga gäller bland annat om det finns speciella nålar till symaskinen som man ska sy i satin med? Liksom extra tunna? När jag har sytt i satin förut har det "tagit tag" i fibrerna och fått hela tyget att bli skevt. Vill gärna undvika detta.

  2. Och finns det något trix man kan ta till sig för att förhindra så att tyget inte blir skevt under tiden man arbetar med det? Satin har ju en tendens att glida duktigt och forma sig lite hur som helst i och med att det inte är så stabilt/styvt tyg.

  3. Hur kan man bäst undvika att sömkanterna blir "bubbliga"? Mina brukar alltid bli det. Måste jag spänna ut tyget när jag syr, eller finns det något annat trix?

  4. Finns det någinting annat inom arbetsområdet när det gäller satin? Liksom något som man ska tänka på som endast gäller satin, men som inte nödvändigtvis gäller andra tyger?

Förlåt för en lång lista, men jag har aldrig använt mig av satin förut i denna utsträckning, så är väldigt osäker på hur jag ska gå till väga eftersom satin är så dyrt /m.

Annons:
parsley
5/12/11, 11:19 AM
#1

http://www.stoffochstil.se/Katalog/Sytilbehoer.aspx?group_id=123

Det finns lite olika grovlekar på symaskinsålar hos bl a Stoff och Stil. Varuhus säljer ofta symaskinsnålar i flerpack med olika grovlekar. Byt till en ny nål innan du börjar sy. Är nålen sliten så kan den skada tyget.

Kolla och justera ev trådspänningen. Testa att sy en provlapp.

Tråckla gärna och nåla tätt.

Pialinn
5/16/11, 7:53 PM
#2

1 Byt till tunnare nål, nr 70 och se till att den inte är skadad.

2 Tråcka med ganska små stygn. Det lönar sej ofta att tråckla fast det är"tråkigt"                                                                                         Om du sydde i ett annat tyg skulle jag säga: Nåla på tvären, ganska tätt.

3 Det är nog fel på trådspänningen som gör att tyget att tyget bubblar. Gör så att trådspänningen blir lösare. Kan du få hjälp av någon som kan symaskiner? Det är inte det lättaste att få rätt trådspänning. Kanske du använder för långa stygn oxå?

4 Det finns nog inga speciella råd som gäller satin, mer än tråckla så tyget inte glider.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

[Tan-chan]
5/16/11, 8:19 PM
#3

#1 & 2: Tackar för svar!

Trådspänningen kan jag inte göra något åt. Det är på det lösaste och ändå bubblar sig tyget. Har testat olika spänningar men det hjälper inte.

Men jag kör med täta stygn.

Dock tycker inte min symaskin alls om satin. Den hoppar över stygn då och då och kan inte sicksacka alls, så jag vet inte hur jag ska förhindra tyget från att flärpa upp sig. Samt att tråden beter sig jättekonstigt. Tråden snurrar sig runt nålen och går av. Om jag spänner tråden tar inte stygnen alls.

Förstår inte vad som är problem med maskinen. *lip lip*

parsley
5/17/11, 10:50 AM
#4

Jag flyttar över sista inlägget i tråden och gör en egen tråd av den och kallar det symaskinsproblem.

[Tan-chan]
5/17/11, 10:57 AM
#5

#4: Gör det! Tackar!

Pialinn
5/17/11, 12:48 PM
#6

Vad har du för maskin?

Om jag satt vid din maskin skulle min första åtgärd vara att kolla Om nålen är rätt isatt.

Sedan undertråden. Ligger den i en lös spolehållare? Ligger den åt rätt håll? Är trådspänningen rätt eller bör den ändras.

Nästa skulle vara att kolla om du trätt maskinen rätt. Sedan vrida reglaget för trådspänningen så den passar undertråden.

Man kan inte sy snygga stygn om man inte har någon spänning alls på tråden.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Annons:
[Tan-chan]
5/17/11, 2:19 PM
#7

#6: Har en billig maskin som heter Linea. Men problemet med den är att jag inte kan ställa in spänningen på undertråden alls. Vet inte vart man gör det för jag har ingen inställningsratt till det. Har bara för övertråden.

Och den ligger i en metallisk spohållare. Alltså sådan som man plockar ut och sätter in igen.

Det går inte att trä maskinen på annat sätt. Har manualen framför mig, och så noobie är jag inte inom symaskiner att jag inte vet hur man sätter in en nål rätt eller hur man trär en maskin. Har testat att byta nål, samt trä om maskinen flera gånger men hjälper inte alls.

Ratten för trådspänningen är på noll, men tråden har en spänning. Om jag spänner det minsta lilla mer så tar inte tråden alls i tyget utan bara ploppar tillbaka ut. Blir liksom inga stygn alls. Eller sedan när det väl biter på tyget så hoppar det över massor med stygn ibland.

Men det största problemet är att övre tråden snurrar sig runt nålen och går av. Fungerar bra med andra tyger, men inte med satin.

Vet inte om bilden hjälper något.

Pialinn
5/18/11, 9:22 AM
#8

Läste din sida och din by finns på kartan. Jag är i Skåne och ska till Stockholm så jag kollade om du bodde efter vägen. Då hade jag kunnat titta in. Men tyvärr….

Trådspänningen på undertråden justeras på själva spolhållaren, men det är riktigt svårt.

Nästa råd blir att lägga tyget på silkespapper och sy genom allt.

Du gör väl ren maskinen mellan varven? Plockar bort plattan och dammar under den. Behöver din maskin oljas så gör det oxå.

Själv dammade jag maskinen efter varje sak jag sydde, men har en systerdotter som glömmer det. Så det är bra moster kommer och gör det 1 gång varje eller vart annat år.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

[Tan-chan]
5/18/11, 9:29 AM
#9

#8: Haha se där ja! xD Det var riktigt snällt tänkt ändå, ♥

Hur gör man det då? Har ingenting som man kan skruva på eller så på spolen.

Silkespappret får jag testa. Har sådant där fryspapper eller vad man ska säga till sömmar, så kan testa det.

Ja, rengjort maskinen har jag också. Brukar göra det efter alla mina stora syprojekt så att den är ren och fräsch till nästa gång.

Tror nog att min maskin har gett upp. Den låter riktigt konstigt också. Typ "hack hack hack" riktigt högt när man syr. Så går det när man köper biligt, men har inte råd med bättre. (=_=)

parsley
5/18/11, 10:24 AM
#10

Är det en billig maskin så kan den ju ha gett upp?

Har du möjlighet att låna en symaskin och testsy satinen i den?

Om du har tid, plats och ork så kan du leta efter en gammal (ca 1960-tal) symaskin raksöm och zigzag och ha som back-up maskin i reserv. Dessa symaskiner börjar komma ut på begagnatmarknaden (loppis-auktion och förmodligen även på Blocket och Tradera) och brukar kosta några hundralappar att köpa.

[Tan-chan]
5/18/11, 10:27 AM
#11

#10: Ja, jag är rädd för att maskinen är a lost cause. (T_T)

Nej, jag har ingen möjlighet att låna symaskin. Jag är den enda som jag känner som syr. Inte ens vännernas familjemedlemmar har symaskiner - hur nu det kan vara möjligt. (O_o)

Men hur fungerar dem att sy med då? Är de sådana gamla saker som bara går och går och går? Kan ju vara bra att ha en sådan i reserv då.

parsley
5/18/11, 10:41 AM
#12

De gamla maskinerna har rykte om sig att ha god kvalitet. Där nya maskiner har delar av plast så har gamla maskiner metalldelar, som är hållbarare.

Går och går gör de kanske inte, men man kan komma långt med lite hemmafix  i form av rengöring och symaskinsolja på lämpliga ställen. Det brukar gå att lämna in dem på service om de krånglar också.

Det är väl värt att leta efter en gammal maskin, som reserv eller bruksmaskin om man inte syr så mycket, tycker jag.

På 1970-talet lärde jag mig att Bernina är bättre än Husqvarna som i sin tur är bättre än Singer.

Jag har själv en Bernina från ca 1960 som syr perfekt och mammas gamla gröna Husqvarna från samma tid, den fungerar den med.

[Tan-chan]
5/18/11, 10:51 AM
#13

#12: Låter som ett riktigt kap då! Borde nog kolla upp det där. Jag har för mig att min mamma har en maskin från 60-talet också, och den fungerar än i dag. Men vi har ingen bra kontakt så kan inte låna maskinen från henne.

Finns det någo bra billig maskin tro? Liksom ett märke som faktiskt är lite bättre än alla andra i de låga prisklasserna.

Jag har som sagt inte råd med bättre än billiga, och måste ändå köpa en ny eftersom den jag har nu är antagligen slut. Så om ni vet någonting om märken när det gäller billiga så vore jag riktigt tacksam eftersom jag ändå tycker om att sy - även om jag inte syr allt för ofta.

Jag önskar dock att jag hade råd med en riktig maskin som man kan brodera med och sy i precis all material. Men sådana kostar lagom över 5000 kr, och säkertligen ännu mer. (^_^,) Har nog misshandlat min maskin genom att sy supertäta sicksack-sömmar som brodering på kanter…

Annons:
Pialinn
5/18/11, 7:38 PM
#14

Om du funderar på en gammal så försök hoppa över Singers maskiner.

Husqvarna, Bernina och Pfaff är sådana märken jag skulle köpa om jag skulle behöva en ny.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

[Tan-chan]
5/18/11, 7:45 PM
#15

#14: Ja, jag hade en Singer och den var rätt så värdelös. Till och med min billighetsmaskin var bättre då den var ny…

Jag talade med föräldrarna, och hela familjen ska gå in med en liten slant och köpa en ny och ordentlig symaskin åt mig födelsedagspresent. ♥♥

Pialinn
5/19/11, 10:37 AM
#16

Somliga har TUR!!! Flört Lycka är att ha familj!

Lycka till med fortsatt syende!

Jag fick min Husqvarna av min far på 60-talet.

Håller med Parsley att Berninan är bästa maskinen av de gamla. Eftersom jag numera bara syr för hand, vet jag inte hur kvaliteten är på nya maskiner. Får inte plats med symaskin i min lilla husbil.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

[Tan-chan]
5/25/11, 9:55 AM
#17

#16: Ropa inte hej för familj. Min familj är utspridd och enda anledningen till att de har kontakt med mig och hjälper mig med symaskin är för att inte få dåligt samvete om något skulle hända mig, eller så att de inte känner sig kassa när de blir äldre. Haha! xD

Vill bara tacka er för er hjälp och råd angående satinet! Klänningen blev helt fantastisk,  och det hade den nog inte blivit om jag inte hade fått era råd!

Såhär blev den innan ärmarna blev klara.
Såhär ser ärmarna ut när den är klar.

Maskinbroderade med täta sigsag.

Upp till toppen
Annons: