Annons:
Etikettnålbindning
Läst 14733 ggr
Kalendula
2011-05-04 22:51

Ryamattor

Hej!

Jag har börjat att göra en ryamatta som min mamma fick av en vän. Den har legat i 30 år, mönstret fattas så jag hittar på ett eget. Men har i många år älskat ryamattor. nu undrar jag om någon kan tipsa mig om var jag vänder mig för att köpa matreal till egna ryamattor?

Vänliga Hälsningar

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Annons:
parsley
2011-05-08 10:47
parsley
2011-05-08 10:50
#2

http://www.grunnebogarn.se/ Grunnebo har haft material till ryor, osäker på om de fortfarande har.

Företag som säljer vävgarner har ibland ryagarner. Googla för återförsäljare.

parsley
2011-05-08 10:56
#3

http://crafts.shop.ebay.co.uk/Latch-Hook-Rug-Making-/28150/i.html?_catref=1

På engelska ebay finns en del "ryaliknande" handarbetsmaterial.

parsley
2011-05-08 11:02
#4

http://www.youtube.com/watch?v=9C85oRQ02xU Film på youtube om att knyta ryor.

[SusanneKs]
2011-05-10 08:23
#5

Grunnebogarn har vanligtvis ett stort sortiment av ryamaterial. Ring och hör med dem, deras hemsida är under omarbetning och visar inte så mycket just nu.

Du kan också handla bra ryagarn hos Borgs Vävgarner eller hos Blomqvist/Nordiska. De har alla garnet Åsborya som är det bästa man kan få tag i.

http://www.borgsvavgarner.se/product.asp?cat=18&art=59

http://www.clb.se/rya

Köp inget "ryaliknande", när man lägger ned så mycket arbete vill man ju att resultatet ska hålla sig snyggt en tid framöver. Då måste man ha ett kvalitetsgarn

majkatt
2011-05-10 12:18
Annons:
Kalendula
2011-05-10 15:18
#7

Det verkar vara svårare att få tag i riktiga ryabottnar med tillhörande mönster än garn. På många sidor finner man färdigmålade motiv på stramalj. För mig är det inte riktiga ryamattor. Både botten o garnerna ska ju ha en hög kvalitet. Skrattande

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

[SusanneKs]
2011-05-10 23:14
#8

Jag vill minnas att Grunnebogarn har riktiga ryabottnar till salu. Kanske har de något kvar om du vill köpa.
Annars kan man väva ryan själv, man måste i så fall ha en stadig vävstol. Det är faktiskt kul att skapa i vävstolen. Rätt sorters garn finns att köpa.

Kalendula
2011-05-11 00:03
#9

Glad

#8 Vad roligt, jag har en vän som är runt 75 år som väver. Men hon har fått kol o hennes högsta önskan är att kunna sätta sig på sin vävstol igen.

Jag gav henne idéen att om jag sitter på vävstolen så kan hon peka o visa mig, så lär jag mig samtidigt. Det bästa är att hon i yngre dar gjorde ryamattor.

Det här ska bli såååå roligt Skrattande

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

parsley
2011-05-11 12:34
#10

#7 Jag gjorde samma upptäckt som dig när jag kollade runt efter ryamaterial, bottnar är svåra att hitta.

Kolla även efter ryamaterial på loppis, Tradera, Blocket och auktioner. Man kanske kan hitta halvfärdiga ryor som inte är kompletta odyl och använda delar av materialet på nytt.

Om någon kontaktar Gunnebo, så uppdatera gärna tråden med information. Gunnebo har ju "alltid" haft ryor, så det är ju bra att veta om de fortsätter.

[SusanneKs]
2011-05-12 19:07
#11

#9  Vilken härlig idé! Risken finns ju att du blir fast i hantverket. Och jag tror att din gamla vän måste vara road och stolt över att få föra sina kunskaper vidare.

Det finns så många sätt att skapa mönster och man kan väva bottnar så olika. Traditionen är annorlunda på olika håll i landet. Man kan göra annat än mattor med ryateknik, mindre föremål är ju populära idag.

Du skulle antagligen ha nytta av boken "Nock, ragg, rya: Det glänser om ullen" som fortfarande går att få tag i från t.ex. Vävmagasinet eller Sjöldmagasinet.

Kalendula
2011-05-12 19:13
#12

#11 Ja, jag är inne på att göra lite ryakuddar med mellan varven. För det tar ju lite tid att göra stora mattor. Då kan ju en kudde sitta fint som omväxling Skrattande

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Lavskägge
2011-07-17 10:14
#13

Hej alla :)

Vill bara tala om att jag (som tydligen många andra här) har sökt med ljus och lykta efter ryabotten…Har jag lyckats…ICKE… Men jag vet iaf att Grunnebogarna INTE SALUFÖR RYABOTTEN…

Hoppas här få andra tips som inte kostar skjortan som Vuorelma OY i Finland.. de säljer ryabotten.. men en bit som är 48 cm x 1 m kostar 35 euro.. lite väl mastigt tycker jag..

Men vill ni ta er en titt så är adressen :  vuorelma.net

mvh

Lavskägge

Annons:
jejko
2011-10-18 22:10
#14

Hej Jag har ryabottna till salu om det finns intresse.

60*95

120*175

110*150

60*120

100*150

115*200

Vet inte var de är köpta , det står bara en lapp på att de är malsäktade med Eulan. Skickar gärna bilder vid intresse.

http://www.clb.se/files/Katalog_2007-2008_low.pdf kan ni hitta lite priser

Pris ide` : 2000 kr för alla ,plus frakten

Hälsningar Jejko

Kalendula
2011-10-18 22:40
#15

Jag kan tyvärr inte köpa alla på en gång, om jag inte kan få lov att dela upp betalningen.

Dock är jag intresserad av alla.

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Kalendula
2011-12-03 14:03
#16

Min rya ligger på hyllan just nu, har haft en massa att göra under sommaren som var. Men kommer att ta upp det igen när det börjar bli kallt.

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Upp till toppen
Annons: