Annons:
Etikettknyppling
Läst 19560 ggr
PaulaW
2007-04-26 15:31

Hur lär man sig knyppla

om man inte har tid och möjlighet att på kurser? Finns det någon brevskola eller liknande? Han någon hört talas om sådant? Jag är i första hand intresserad av "fri knyppling" och skulle gärna vilja lära mig tekniken.

Annons:
Margareta
2007-04-27 21:11
#1

Min man har en moster i Vadstena som är duktig och hon har gett kurser medan hon orkade. Jag köpte en gång en knyppeldyna för att lära mig. Den var oerhört billig på loppis. Efteråt förstod jag att jag blivit lurad. De skall vara välstoppade och jämna för ett bra resultat och det var inte den jag hittat, så jag slängde den faktiskt.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

PaulaW
2007-04-27 21:22
#2

Synd Margareta. Det går att stoppa en knyppeldyna själv när man har bara ramverket. Och det är inte så svårt. Men gjort är gjort. Numera har ju folk insett värdet på knyppeldynor och det är svårare att göra fynd.

Margareta
2007-04-28 15:25
#3

Ja, där ser man, men den var rätt illa åtgången, så det var nog lika bra…

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

KerstinP
2007-04-29 03:28
#4

Knyppling påminner mig om tanten i småland som jag var sommarbarn hos. Jag tyckte hon knypplade jämt och ständigt. Det var väldigt fina spetsar kommer jag ihåg.

När man blev lite större och fick syslöjd fick man göra en spets själv. Det gick inte lika snabbt som när smålandstanten knypplade.

Margareta
2007-04-29 11:54
#5

Visst är det otroligt att bara titta på en snitsig knypplerska. För den som är intresserad är Vadstena en metropol. Det finns mycket fin tradition där.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Bjornen
2007-05-05 09:20
#6

Studiecirklar i knyppling finns i bl.a. Studiueförbundet Vuxenskolans verksamhet bl.a. i Falun. Andra studieförbund kanske också har knyppling i sin verksamhet.

Annons:
PaulaW
2007-05-05 11:21
#7

Jag tänkte mig att kanske kunde man göra någonslags "brevkurs" här på sidan för grunderna, och den intresserade kan sedan gå vidare?

CarolineO
2007-05-11 15:23
#8

Det hade varit superskoj!!! Jag har också skaffat mig en knyppeldyna, också hittade jag farmors gamla "spole"…    Men jag kan inte heller. Jag har 2 böcker men de är inte särskilt bra och jag fattar ingenting…    Mamma känner dock en tant i Åhus som ska lära mig lite, vi ska bara få tid, men ofta är jag upptagen på dagarna och har ingen tid förrän efter 22 på kvällarna, och då känns det lite taskigt att komma och knacka på… Så en kurs här hade varit super eftersom man hade kunnat ta det när man kan och sen kan man fråga om man undrar något =0)   Så jag röstar för det förslaget!!!   SNÄLLA!!

jenny-olsson
2007-05-12 08:47
#9

Den 29 juni är det knyppel-dag i Vadstena.

 Jag ska dit då för första gången, dock inte för att knyppla (har för lång resväg för att släpa med alla grejer). Som jag har fått hört så är hela stan ute och knypplar.

Har ni semester och vägarna förbi stanna till där för att kika lite.

/Jenny

Bjornen
2007-05-12 11:20
#10

Vadstena-spetsar är ju riktigt välkänt och knypplingens svenska vagga stod ju i Vadstena.

PaulaW
2007-05-12 12:22
#11

Har varit på väg många gånger när omgivningen rest dit. Iår skall det bli av, får pricka in det i almanackan.

MyFriend
2007-05-15 00:40
#12

Jag lärde mig knyppla som barn av min farmors mor. Brukar ta fram dynan emellanåt och friska upp minnet.

För er som vill lära sig knyppla så har jag ett tips: Gå till närmaste skola och hör med textilläranra om de kan och i såfall har möjlighet att visa er.

Boken "Knyppling" av Sally Johanson, LTs Förlag, är mycket bra med tydliga bilder. Boken är tryckt 1964 och har ISBN nr: 91-36-00800-1.

PaulaW
2007-05-15 00:51
#13

Bra MyFriend! Annars tänkte jag göra en enklare start här, men det måste tyvärr vänta ett tag till, har lite mycket just nu…

Annons:
CarolineO
2007-05-15 10:06
#14

#13   Gör gärna det i alla fall… Måste ju inte va just nu heller. Det gör ju inget om det blir lite längre fram =0)

parsley
2007-05-15 16:33
#15

http://www.svenskaspetsar.se/swe_index.htm

Föreningen svenska spetsar har en hemsida där bl a grunderna i Vadstenaknyppling lärs ut.

PaulaW
2007-05-15 17:18
#16

www.svenskaspetsar.se/swe_index.htm

Förde över länken hit så får vi se om det funkar…

PaulaW
2007-05-15 17:20
#17

Jo jag var inne och tittade, men det var inte så mycket. Jag tänkte att jag skulle ta grunden så man kommer igång. Men som sagt, inte just nu utan jag får jobba fram det lite senare.

leja
2007-05-16 19:45
#18

Svenska spetsar har även knyppelkurser varje somar runt midsommar. Ca en vecka i varje kurs. Det finns även en nybörjarkurs. Flera studieförbund ordnar även kurser. Om man vill börja med friknyppling är det bra om man har grundkurs i botten, det bygger på samma principer. Jag tror de även har kurser i friknyppling i Vadstena. Annars kan jag rekomendera VÄV-LINA

VÄV-LINA
DUVHÖKSVÄGEN 11
75756 UPPSALA

Då det är Anita som äger firman som håller i friknypplingskursen.

MVH

Lena-Maria

Uppsala Knyppelgille

Vad ska man ha som signatur tro?

leja
2007-05-16 19:55
#19

Hittade hemsidan

http://www.vavlina.se/

Lycka till med knypplingen, det är jätte kul!!

Vad ska man ha som signatur tro?

Illan
2007-05-20 15:37
#20

Brevkurs vill jag vara med på! *räcker upp en hand*

Annons:
PaulaW
2007-05-20 15:59
#21

Glad

Det tar sig. Men det gäller att få fram någonting också. Tänkte att jag kanske kunde fixa någonting framåt augusti eller så.

Upp till toppen
Annons: