Annons:
Etikettfrivoliteter
Läst 10302 ggr
Hustigern
2008-05-20 17:06

Hur binda samman delade ringar i frivolitet?

Hej!

Jag älskar att slå frivoliteter men tycker inte det blir så mycket vettigt av det. Jag menar, hur många brudkronor och bokmärken och dukar har man egentligen användning för? Jag är inte mycket för små prydnadsgrejor och pärlor och sånt.

Nu har jag upptäckt delade ringar (split rings) och med hjälp av bra instruktioner i cyberrymden listat ut hur man gör. Nu siktar jag på lite större arbeten (gillar projekt där jag inte behöver ta av tråden mellan varven) men har stött på ett litet problem som jag inte hittar instr till och inte klurar ut själv. Hur binder man en ring i picot på den nedre halvan? Kanske jag bara trasslar till det när jag håller, men jag får inte till det. Det kan väl iallafall inte vara så att man bara kan binda i picoter på den övre halvan av delade ringar (för det är ju som vanligt). Har någon tips på sajt/film etc eller instruktion?

/Anneli

Annons:
vickan1976
2008-05-20 20:33
#1

Jag slår också frivoliteter ibland. Du har ingen bild på det du gör? Då kanske jag förstår vad du menar.

nyakers
2008-05-20 21:04
#2

Jag kan tyvärr inte hjälpa till eftersom jag inte lärt mig frivoliteter ännu, men det är på gång.

Vilken bok är bäst att börja med?

vickan1976
2008-05-21 10:53
#3

Det finns flera bra böcker på biblioteket. Gå it och se vilken du tycker bäst om.

irode
2008-05-21 12:55
#4

Det går bra att göra picot på den andra tråden och binda ihop på vanlig vis genom att dra första tråden genom en picot på förra raden. Man måste bara se upp för att första tråden fortfarande har fritt lopp till att dras ihop.

Hittade denna http://www.georgiaseitz.com/classes/splitring.html genom at fråga Google 'join split rings tatting'

Lycka till
:-) Inge

Hustigern
2008-05-21 14:48
#5

Hej och tack för svar!

irode, jag ska sätta på tänkarmössan och se om jag får ut nåt av länken, tack för den. Säkerligen är det inte så svårt när jag väl kommer på det, men det är ju det också….

vickan, här kommer en instr med bilder på delade ringar som jag utgått från: http://www.e.n.e.btinternet.co.uk/SplitRings.htm

Nyakers, vad gäller böcker finns det inte så många på svenska att välja mellan och jag har tyckt det är svårt att få till fingrarna enbart från bilder till att börja med. Jag fick tag i en kvinna som kunde visa mig grunderna. När man väl kommer över första tröskeln tycker jag det är lättare att lära sig själv från instr.
Men det finns också flera mer eller mindre bra filmer på youtube. Bara sök på tatting. Annars finns en svensk förening, Frivolitetsknuten, som kanske kan hjälpa dig att nå någon i din närhet som kan visa dig. Om du har vägarna neråt Östergötland visar jag dig gärna…

/Anneli

nyakers
2008-05-21 17:47
#6

Tack för tipsen, jag skall kolla in föreningens sida.

Vann just en auktion på tradera med bok och skyttel för 17kr, får se om jag kan lista ut hur man gör ur boken.

Annons:
nyakers
2008-05-29 11:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Efter många, många misslyckade försök blev det något blomliknande. Med lite mer träning så kanske jag törs prova något större projekt.

irode
2008-05-30 10:58
#8

Inte alls någon dålig början. Det är faktiskt jättekul att göra frivoliteter. Om man har det i en liten påse, går det att ha med överallt.

Om jag får komma med lite råd till dig, så

- du kan sätta ihop blomman genom att samla sista picot'en med första ringens första picot.

- det ser ut som du använder nån sorts ullig tråd. Det er mycket lättare att använda blank tråd tex  dmc-tråd flamgarn el vitt. det fås i  olika tjocklekar.

Lycka till med dina frivoliteter.
:-) Inge

nyakers
2008-06-03 10:55
#9

Nu har jag provat lite till och börjar få kläm på det hela, men jag skulle nog behöva en skyttel med virknål. Nu sitter jag och har virknålen i munnen hela tiden för att slippa sträcka mig till bordet hela tiden.

 Sen så undrar jag om skyttlarna med spole fungerar bra. Vet inte vad jag skall välja om jag skall köpa nya skyttlar.

Tråden jag använde tidigare var dmc 8, det var lite väl tunt att börja med kanske, nu har jag provat med ett lite tjockare tråd, vet dock ej vad det är för sort, och det är ju lättare att se vad man gör då.

Christina

PaulaW
2008-06-03 12:49
#10

Vilka skyttlar man gillar är helt individuellt. Jag har två olika när jag slår frivoliteter, dels den fasta och dels den med virknål och spole, gillar den kombinationen. Men å andra sidan känner jag många som absolut aldrig skulle använda den med virknål och spole… Det är väl en vanefråga…

Hustigern
2008-06-09 16:31
#11

Jag började med de vanligaste i plast och med virktråd. Det var lagom pyttigt för mig, och jag kunde se ordentligt vad jag höll på med.

Nu använder jag fasta skyttlar av ben, horn och kokosnöt. Jag var bara tvungen att testa och jag tycker de känns sköna att hålla i. Tröttnade på att spetsarna gick av på plastskyttlarna.

Det som krävde lite tillvänjning med de här skyttlarna är dock att de är trubbiga, men det är som sagt bara vana och nu tycker jag det går jättebra. Dock är det ingen virknål på dem så jag gör som nyakers, sitter med virknålen i munnen eller instucken innan för tröjärmen vid handleden. Innanför klockan hade också gått om jag haft någon. 

/Anneli

Knuten
2008-09-19 18:51
#12

Hej Anneli!

Jag tror att du är ute efter något som heter falsk picot eller låsknut.

När du har gjort hela splittringen så drar du ihop och sedan gör du falsk picot, man lägger garnet som att man skall slå en båge den första halvan av knuten gör man så att den låser sig(som man gjorde när man lärde sig alltså att tråden inte vänder sig)och den andra halvan gör man som vanligt "picon" skall vara lika lång som de man har gjort tidigare på varvet.

Därefter behöver man göra en slittring till för att komma på nästa varv eller en båge om mönstret säger det.

Hoppas att du förstår hur jag menar och lycka till

Hälsn. "Knuten"

Hustigern
2008-09-30 19:35
#13

Knuten, det var för att binda fast den delade ringen med tidigare ringars picoter, innan den delade ringen är klar (ex för att binda ihop en blommas sista blomblad på blombladets mitten med ett tidigare blomblads mitt). Jag klurade ut att jag hämtar upp ringen genom picoten och sedan trär igenom den fria skytteln i öglan som blir. När jag sedan drar åt är jag noga med att dra igenom helt, så att ringen fortfarande löper och den fria skyttelns tråd ligger som en ögla runt den, genom picoten.

Eh, var det någon som hängde med?

Hur som helt, måste prova falska picoter också. Hittills när jag "bytt blomma" har jag dragit ihop ringen och helt enkelt börjat en ny delad ring, så det blir två ringar på varandra. Utan picoter, varken äkta eller falska. Men nu får jag ta fram skyttlarna och gnugga hjärncellerna och se om jag kan klura ut hur du menar.

Åh, vad det är kul att komma på att andra också kommit på… andra saker. Det är ju så man lär sig!

/Anneli

Annons:
Knuten
2008-10-08 18:36
#14

Hej Anneli!

Om du gär en räcka med splittringar så kan man ha det till glasögonband "senilsnöre" men då får man börja och sluta med "hängena" som man sätter glasögonen i, finns på panduro.

Jag missförstod dig med att binda samman splittringar/picoter.

Det jag menade var när man tex. gör en duk och man skall upp på nästa varv och inte vill klippa av tråden. Om arbetet slutar med en ring så kan man göra en splittring och sedan en falsk pico därefter en splittring till så är man på nästa varv och kan fortsätta med varv 2.

Om man slutar på en båge så kan man gör en falsk båge  med det kanske får bli en senare utmaning.

/Knuten

Meylill
2010-09-10 11:48
#15

hej.

jag har precis börjat med frivolitet, behöver lite hjälp för att komma vidare! jag tror jag fått ordning på grunden med rengar, men hur menar dom att man ska göra en båge?

Hustigern
2010-09-15 13:02
#16

Hej Meylill, vad kul att du kommit på det här med frivoliteter!

Det är lite svårt att förklara hur man knyter en båge i text, men för bågar behöver du jobba med två skyttlar (bara ringar klarar man ju på bara en skyttel).

Sök på youtube på "tatting" så finns där flera bra filmer om du inte klurar ut det med hjälp av bilder i någon bok.

/Anneli

Upp till toppen
Annons: