Annons:
Etikettstickning
Läst 6875 ggr
[lanns]
2008-08-30 18:15

Tvåändsstickning

Har inte hittat någon tråd om tvåändsstickning.
Skapar en själv.
Finns någon här som kan detta hantverk?
Skulle vilja ha lite tips på enkla mönster och lämpliga garner bla.

Annons:
kerla
2008-08-30 18:43
#1

Vad är det för båt? Nyfiken Cool

vickan1976
2008-08-30 20:39
#2

1# Vad fick du båt ifrån?

Har du kollat på Youtube?

[lanns]
2008-08-31 00:07
#3

#2
Nu har jag kollat Youtube!
Tänkte inte på att det kunde finnas där.
Bra att kunna se hur man gör oxå ibland är det svårt att läsa sig till hur man ska göra.

#1
Man stickar med två trådar, svårt att förklara.
Kolla här:http://www.youtube.com/watch?v=TVqEQ2VK4NQ så kanske du förstår vad det handlar om

Allamej
2008-08-31 13:46
#4

Jag förstår nu vad det handlar om men jag fick nog lite ont i magen av den videon :D  Varför ska man tvåändssticka? Är inte det bara ett sätt att komplicera saker?

Är det någon skillnad i resultatet?

Nån som har bilder som visar skillnaden?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

leja
2008-08-31 18:41
#5

Tvåänds stickning är väl för att göra saker varmare, det blir liksom dubbelt.

Vad ska man ha som signatur tro?

PaulaW
2008-08-31 22:09
#6

Sedan är det ju det också att tvåändsstickning 'r ett gammalt hantverk. Jag har stickar vantar till barnen. De blev tunna, smidiga och varma.

Annons:
Hustigern
2008-09-30 19:50
#7

Jag kan! (stolt) Eller iallafall lite.

Det är inte alls så svårt som det ser ut, när man väl kommit på det. Precis som så mycket annat.

Jag kom först i kontakt med det genom boken Vantar, mössor, sockor och sjalar, men jag tyckte bilderna i instruktionen var så svåra att jag lade ner.

Men skam den som ger sig. Hittade en annan bok, Kerstin Jönssons Tvåändsstickning - mina mönster och idéer, och dessa bilder var för mig mycket mer logiska. (hittade min på antikvariat.nu)

Egentligen är det inte mycket svårare än att sticka med två färger, varannan maska per färg. Man bara håller tråden och "snor" den annorlunda.

Nu är inte mitt premiärprojekt avslutat ännu, så någon veteran är jag inte, men jag kan bara säga att jag är helt såld. Visst, det går fortare att bara sticka som vanligt, men det är ju så kul! Och så blir det ju så tätt! Och vackert!

Googla på tvåändsstickning så hittar du flera bra träffar.

/Anneli

parsley
2008-09-30 21:42
#8

http://www.helylle.se/zsnott.html

Helst ska man använda z-tvinnat garn till tvåändsstickning. Vanligt garn är s-tvinnat. Finns bl a hos Helylle.

Kolla gärna på biblioteket efter böcker om tvåändsstickning. Det finns både gamla och nyare.

hemskapat
2010-04-24 11:30
#9

För mer info om tvåändsstickning, besök http://www.stickkurs.se

chapp
2010-10-24 20:49
#10

Någon mer som tvåändsstickar just nu? Jag är en fanatisk tvåändsstickare sedan i våras! Mest vantar. Man kan göra så många fina geometriska mönster och vantarna blir väldigt stadiga och varma.

Det har just kommit ut en ny bok, Tvåändssticka av Dandanell och Danielsson. Det är en omarbetad ny upplaga av en gammal bok.


parsley
2010-10-25 15:49
#11

# 10 Tack för tipset

Boken Tvåändsstickat kostar drygt 200 kr hos internetbokhandlarna. Roligt att den kommit i ny upplaga, tycker jag. Den gamla har varit svår att få tag på och ofta blivit dyr när den sålts på t ex Tradera.

Information om boken:

Tvåändsstickat

av Birgitta Dandanell , Ulla Danielsson

INBUNDEN Visa alla format
Utgiven:
2010-09-13
Serie:
Dalarnas fornminnes och hembygdsförbunds nr 39
Språk:
Svenska

Genom ett vantfynd från 1600-talet - det tidigaste i Sverige - uppmärksammades tvåändsstickningen både som kulturhistoria och stickteknik. Boken ger en historisk (arkeologisk) bakgrund och är samtidigt en handbok i sättet att tvåändssticka. Boken bygger på en tidigare utgivning (1984) men med helt omarbetad text. Nya rön och historisk fakta, nytagna bilder och nya stickbeskrivningar

(inf från Bokus hemsida)

Aklejalotte
2010-10-25 18:33
#12

Jag tvåändstickar lite och det är urkul! Har bara provat vantar än så länge och de blir så fina och varma. Kul att det kommit en ny bok, den ska upp på önskelistan. ;)

Pialinn
2010-11-04 18:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Jag använder Superwach Babyull. Har inte kollat men det är säkert S-spunnet. Funkat till både mössor och vantar.

Tycker det är lättare att använda 2 nystan när man ska snurra upp garnet.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Annons:
chapp
2010-11-05 19:37
#14

Fint! Ser ut att vara tunna stickor och tunnt garn?

Hittar du på mönster själv?

Jag använder både s-spunnet och z-spunnet, tycker inte att det är så stor skillnad. Jag föredrar Wålstedts men gillar också Tuna-garn.

Pialinn
2010-11-10 13:19
#15

#14

Till tvá-ñdstickning fick jag lãra mej att det skulle vara tunna stickor.

Mõnstret till vantarna ãr frán en gammal ICA-kurir, om jag minns rãtt!

Sitter pá bibblan, dãrfõr blir det fel pá bokstãverna!

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Upp till toppen
Annons: