Annons:
Etikettnålbindning
Läst 12893 ggr
sisan881
2008-12-15 12:01

Filé & Pinnspets - Hur man gör

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett riktigt gammalt hantverk som ni kan prova på. Man har hittat hårnät i kvinnogravar från bronsåldern som är gjorda med denna tekniken. Nätet ar knutet med samma knut som man knyter ett fiskenät - så, förmodligen den äldsta form av dekorativt tyg.

Det är som ni förstått ett nät som man knyter och sedan spänner upp i en ram. Sedan broderar man med lite olika sömmar i nätet för att skapa olika bottenfyllningar och mönster. Att brodera i näten kom mycket senare än bronsåldern :-) 

Jag fick frågan om jag kunde lära ut hur man gjorde så jag lovade att ordna en film. Jag har haft problem med att ladda upp filen men du hittar den: /nordic-design.web.surftown.se/textil/film Högerklicka och spara ner. Det är en mpeg-fil.

Material som är bra: Knyppeltråd eller DMC garn. Verktyg hittade jag på hemslöjden.

Vill ni söka själva efter detta på nätet så kan du använda sökorden: Pinnspets, Italian Filet Lace, Filet Cluny, Filet Richelieu, Filet Guipure, Filet Plumetis 

Skickar med en liten bild på hur det kan se ut. kommer också ladda upp pdf-filer som jag hittat på nätet för gratis nedladdning.

Har ni frågor - så ställ dom här - Enjoy :-)

Annons:
Allamej
2008-12-15 12:40
#1

Jag laddade ner filmen men fick bara 27 sekunder ljud. Fin röst men jag såg ingenting :)

Testade du att ladda upp den på youtube?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

sisan881
2008-12-15 12:57
#2

nepp, kanske ska prova det.

sisan881
2008-12-15 12:59
#3

Det är en mpeg-fil fungerade när jag testade hemma med Windows media player. Filen ska vara 347 MB stor.

sisan881
2008-12-15 16:18
#4

Nu har jag fått upp det på youtube

Försöker få med videosekvensen här annars har vu ju länken med…

http://www.youtube.com/watch?v=AggNztFWBuU

Hoppas, hoppas det fungerar nu - när jag såväl gjort filmsnutten.

Allamej
2008-12-15 17:27
#5

Hamnade direkt i min favoritlåda :D Tackelitack!

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Amifia
2013-03-21 10:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Hej!

Jag har en nätpåse som jag inte vet vilken teknik den är gjord i. Liknar pinnspets tycker jag. Skulle du kunna hjälpa mig? Vet du vilken teknik det är och kan du den tekniken?

Tusen tack på förhand!

Ami

Annons:
Upp till toppen
Annons: