Annons:
Etikettstickning
Läst 10028 ggr
Evahelene
2009-02-02 14:55

Konststickning

Jag brukar sticka dukar. Nästan alltid stickar jag efter beskrivning, klarar inte riktigt av att räkna ut hur man får till runda dukar på "fri hand".

Är det någon fler här som stickar dukar?

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Annons:
BitteS
2009-02-08 17:14
#1

Jag har stickat ganska många runda dukar. Det var några år sedan men det var jätteskoj tyckte jag då. Lite klurigt var det. Man kunde inte lägga arbetet ifrån sig hur som helst för då tappade man lätt bort sig. Så det blev att sticka efter att barnen gått och lagt sig på kvällarna, så man kunde göra ett varv klart innan man lämnade arbetet.

Det blir jättefina dukar om man använde lite tunnare garn. Nu tror jag inte ens att jag har några mönster kvar. Man drabbas ju mellan varven av en städa/kasta-epedemi, då man rensar ut sådant man inte använt på länge. Kanske det är dumt, för rätt vad det är så är det ju poppulärt igen. Det mesta kommer ju tillbaka efter några år.

Evahelene
2009-02-09 00:07
#2

Ja, jag var nog hamster i mitt förra liv Skrattande Jag har (snart) alla Gjestals Kunststrikk-häften. Ett tyskt häfte, "Kunststricken, Eine orella-Ausgabe Fr 7.80" har jag också, har haft ett annat nummer också, men det lånade jag ut en gång och fick aldrig tillbaka det Gråter Järbo har mönster på en duk o en gardinkappa. På stickamera finns det länk till en underbar! sida med dukmönster.

Nya mönster är jag alltid på jakt efter! Skulle det vara någon som har för många så…Flört

Virkmönster har jag för mycket av. Klarar inte riktigt av att virka så mycket nu p.g.a. värk. Sticka går bra - än så länge.

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Maria-51
2009-12-28 13:46
#3

Hej

Jag har sticka mängder med dukar. Det är en kul hobby. Kul att ge bort också.

Har en hel del mönster som jag gärna delar med mig av.

mvh Maria

promenixan
2009-12-29 16:25
#4

Det där med att sticka är något jag inte är bra på, har ofta sett otroligt vackra stickade dukar men kan knappt mer än sticka typ halsdukar Glad

 Sajtvärd för mitt eget liv

Helenaf76
2011-04-12 20:12
#5

#3 Det är ju några år sedan den här tråden skrevs. Kanske är du kvar här fortfarande? Finns det möjlighet att jag också kan få några mönster på stickade dukar. Det verkar så himla roligt. Har hittat massa runda dukar men inte så många rektangulära och ovala. Har du möjligtvis några att dela med dig av? Vore så tacksam!

Socktrollet
2011-04-13 21:16
#6

Annars finns det en hel del dukmönster på ravelry.com, bara ett tips! :)

Annons:
Helenaf76
2011-04-14 07:51
#7

Tack för tipset :-) Jag har kikat där men hittar inga fina rektangulära eller ovala dukar. Så därför gör jag ett försök här också.

Evahelene
2011-04-14 20:59
#8

Hejhej, jag är kvar! Skrattande

Här finns det några gratismönster: http://www.stickamera.se/gratismonster.php?gratismonster=gm_dukar

En del garnaffärer har Gjestals stickhäften. Du kan ju ringa runt till dom som finns i din närhet och fråga ifall dom har /kan ta hem konststickningshäftena.

Något enstaka mönster har jag hittat på Myrorna, Kupan, Pingstkyrkans Second Hand o.dylikt.

Ett annat alternativ kan ju vara att annonsera på Blocket.se

Jag vill inte bli av med ett enda av mina mönster Tungan uteFlört

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Helenaf76
2011-04-15 20:19
#9

Det förstår jag att du inte vill. Tänkte om det kanske gick att kopiera Skäms Men jag ska kolla på Stickamera och se vad jag hittar. Tack för tipset och ha en härlig helg.

Upp till toppen
Annons: