Annons:
Etikettspinning-vävning
Läst 12184 ggr
parsley
2009-03-26 18:35

Spinna med slända?

Någon som kan spinna med slända? Är det svårt att lära sig? Behöver man gå en kurs eller kan man lära sig på egen hand? Vilken typ av slända är bäst? Ska man köpa en slända om man vill prova eller ska man göra en egen slända? Vilken material är lättast att spinna för en nybörjare? Hur mycket övning behövs det för att få till ett tunt garn?

Annons:
Mammzing
2009-03-26 22:52
#1

Tror boken heter  : Ull, hemligheter, möjligheter av  Alan Waller och Kerstin Gustavsson. En bibel om ull. Där finns allt man behöver veta och liet till. Läs den. Ull är lätt och kul.

koko
2009-03-28 18:37
#2

Man kan tillverka en slända själv i tex trä eller köpa en. De har tex. på spinninspiration.se

Eller gör en mycket enkel och kul själv:

http://jennyklundgren.blogspot.com/2008/07/spud-licious-spinning-method.html

Den kan alla göra och den funkar mycket bra!! Annars kan man ta en klump lera i stället för potatis…

Fårull är bra att börja med, gärna gute eller pälsull. Om du har angoraull kan du ju blanda den med fårull till en början?

Man måste inte karda ullen, man kan tesa den, dvs sära på lockarna med händerna. Övning ger såklart färdighet, bara att dyka in, man fastnar lätt för detta!!

Lovisa
2009-03-28 19:18
#3

Inte särskilt svårt, lättare än spinnrock. Provat båda sätten. Gäller att låta sländan snurra, annars går garnet av.

Agda
2009-03-29 03:27
#4

Jag lärde mig spinna på slända, dels själv och dels via ett klipp på youtube. Jag har själv gjort ett klipp när jag spinner som jag ska försöka lägga in där snart =)

Jag lärde mig spinna med en topptyngd slända ifrån http://www.hkangora.no, en JMJ spindles. Underbar, har senare köpt 2 till av samma märke =)

Fårull är lättast att spinna av för nybörjare.

[SusanneKs]
2009-03-29 21:06
#5

När jag lärde mig spinna började vi med att sno uppluckrad ull, dra ut, sno den mera, dra ut, sno den mera  för att få en känsla för vad som händer under spinningen. Sen skulle vi spinna kardad ull på slända. Jag började med att tillverka en egen slända. Så jag svarvade en trissa, satte i ett skaft med krok längst upp, allt var centrerat och just. Men det var lögn för mig att spinna med den. Jag kämpade och garnet gick av. Det gick mycket bättre med spinnrocken och ganska snart spann jag tillräckligt med garn för att sticka en tröja, När jag tyckte att jag kunde spinna försökte jag använda slända igen och förstod vad som gick fel. Min trissa var ganska tung och jämntjock. Den kommer till en punkt den går baklänges, snodden går då upp och det blivande garnet går av. Nu har jag köpt billiga sländor som har tyngden längst ut i kanten. De snurrar länge och jag har kontroll på snodden. En lättare slända är bra för tunnare garner och en tyngre för tjockare.

När man lär sig är det bra att sitta bekvämt, hålla handen långt ner på fibersträngen, låta sländan stödja mot golvet och ge fibrerna snodd tills sländan inte snurrar längre. Då låter man handen gå uppåt så att snodden fördelas längs strängen. Sen är det dags att rulla upp garnet och dra ut nya fibrer och fortsätta proceduren. Bäst är förstås att ha någon som visar. Jag har lärt mig mycket nyttigt på YouTube

Nu kan jag spinna med både slända och spinnrock.

Lärkan
2012-12-08 21:35
#6

Jag brukar göra mina egna sländor! Eftersom jag har flera olika spinnrockar med flera olika spinnhuvuden, tar jag en spole, en rundstav och en krok. Rundstaven täljer jag av lite i ena änden för att kunna trä på spolen, så den sitter tajt fast. Sedan sätter jag kroken i andra änden. Detta innebär att jag har garnet på en spole som går att ta av och sätta i spolhållaren, lättare då jag ska spinna flertrådig…. Dessutom kan jag ta med mig min slända och har jag bara en extra spole med mig så är det ju bara att byta ut till en tom. Spinnrocken gillar jag att spinna med om jag har tid att sitta stilla hemma, men fördelen med slända är att jag kan ta med den var som helst… :-D

Annons:
anki1
2012-12-09 09:19
#7

jag harprovat, men tekniken är svår. Jag har provat spinnrock med. men antingem blir det väldigt tjockt eller så blir det väldigt tunt och går av. väldigt ojämnt alltså.  Men jag funderar på att köpa ull och prova med att tvinna mellan fingrarna.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

sarwen
2012-12-12 17:29
#8

Man kan börja spinna på en kulspetspenna, en sån där som har en krok som man sätter fast den med i fickan eller blocket, ni vet. Man drar ut en ulltott och fäster i kroken, sen rullar man pennan mot låret. Då går det inte så fort utan man hinner med som nybörjare.

Har spunnit en hel del på spinnrock och föredrar det framför slända, jag tycker att det är lättare att få jämn snodd på garnet.

[SusanneKs]
2012-12-12 18:40
#9

Vilken bra idé med kulspetspenna! Själv fick jag börja med att vi snodde ullen två personer i taget. Då kan man verkligen se vad som händer under spinningen. Nästa steg var att jobba med en tunn grenbit där en liten kort kvist fanns kvar i ena änden. Det var absolut föregångaren till kulspetspennan. Sedan är det bara att gå vidare till effektivare redskap.

Jag håller med om att det är lättare att spinna jämnt på spinnrock. Det går betydligt snabbare också. Men sländan är lätt att ta med sig och man kan utnyttja småstunder, så det kan bli mera spunnet med sländan i alla fall.

anki1
2012-12-12 19:08
#10

ska absolut prova pennan. funkaar det med "lös" ull från tex panduro?

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

sarwen
2012-12-13 11:47
#11

#10 Om ullen är tvättad så kan den bli lite halkig eftersom fettet saknas. Då kan du ta lite fett på fingrarna (försvarets hudsalva ellerb matolja) så binder det ihop bättre.

sarwen
2012-12-13 11:50
#12

#1 kurs är inte så dumt, för det svåra är att dra ut lagom med ull ur totten man har i vänsterhanden (om man är högerhänt) utan att få upp snodden i totten. Men det går säkert att lära sig från film också, men rätta handgreppen är grejen …

anki1
2012-12-13 15:02
#13

sarwen, Det ska jag prova.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Annons:
[incendium]
2013-01-12 23:17
#14

Skulle nog rekommendera en spinnkrok direkt istället för en penna. Som en sån här: http://skapande.eu/wp-content/uploads/2012/12/20121211_223930.jpg

Görs enkelt av en kvist.

Upp till toppen
Annons: