Annons:
Etikettvirkning
Läst 12537 ggr
MaMaMade
2009-06-07 21:43

Krokning

Började en testlapp m krokning idag. Kul men lite jobbigt i början då jag anv tunnt virkgarn. Blir tjockt o bra dock, finfint om man vill göra pannlappar. Är lite sugen på att göra en mössa men var hitta ett mönster? Måste också skaffa mig en riktig kroknål, tränar m en vanlig virknål just nu.

Krokade pannlappar

Annons:
vickan1976
2009-06-07 21:55
#1

Jag tror aldrig att jag har sett krokade mössor, går det? Utan att sedan sy ihop?

När man krokar så lägger man ju upp maskor och drar sedan tillbaka alla. Jag har bara krokat halsdukar och ärmar till en stickad tröja. Det finns ju många olika mönster också.

parsley
2009-06-08 18:53
#2

Kolla efter kroknålar på ebay uk. Det kan finnas set med kroknålar till bra priser. Det brukar inte vara några problem att handla från ebay uk. Krokning heter tunisian crochet på engelska.

Det finns mkt snygg på yle, bl a de krokade pannlappar du håller på med.

Kan man "virka" runt om man krokar eller måste man vända? Om man måste vända arbetet så får man kroka mössan fram och tillbaka och sedan sy ihop.

promenixan
2009-08-08 00:36
#3

Nu har även jag börjat kroka. Jag har inte heller skaffat mig en riktig kroknål än, för jag gör bara ett litet test först. Ska bli en liten påse.

Tycker det är superkul, enkelt och det blir fint.

Ska baske mig skicka efter en nål omedelbums, detta kommer jag inte kunna sluta med Skrattande Lägger upp en bild på "konstverket" när det är klart.

 Sajtvärd för mitt eget liv

[SusanneKs]
2009-08-08 01:22
#4

Min farmor lärde mig att kroka och jag gjorde grytlappar på det enklaste sättet. Så jag har några nålar, men det är längesen jag krokade.

Först plockade man upp maskor på hela varvet så att nålen blev full. Sedan virkade man ihop dem två och två tills man var vid början  igen. Eller också drog man igenom garnet dubbelt hela vägen, arbetet vändes aldrig. Det blir ett platt stycke. det går självklart att göra ökningar och minskningar så att man kan forma sitt arbete. En mössa måste nog ha en söm någonstans.

Krokningen blir stadig och kompakt. Det finns flera sätt att göra mönsterytor genom att plocka upp maskorna olika och att "virka tillbaka". Jag har några mönster kvar tror jag.

promenixan
2009-08-08 01:27
#5

#4 ja jag har gjort klart min lilla påse nu men har inte hunnit fota den. Jag gjorde denna i samma lätta mönster. Enhetligt för jag har flerfärgat garn.
Denna blev inte så kompakt, men om man gör slätvirkning så blir det kompaktare än om man slätstickar något, säkerligen bra om man ska göra tex grytlappar som man vill ha riktigt täta Glad

Jag hittade jättebra videos på youtube med förklaringar på flera olika sorters mönster, vissa lätta andra lite mer komplicerade. Men är man van virkare så löser det sig ganska lätt.

Jag har funderingar på att göra bordstabletter i krokning, borde bli fint. Ska införskaffa mig en riktig kroknål först bara.

 Sajtvärd för mitt eget liv

[SusanneKs]
2009-08-08 18:01
#6

Jag ser fram mot att få se ditt verk!

Tänk vad mycket fint det finns att se och studera på YouTube. En del instruktioner är bara otroligt bra. Nu får alla halvdåliga lärare skärpa sig, de bra lärarna har ännu ett hjälpmedel att hänvisa till, sedan kan de ta hantverket vidare på kortare tid.

Annons:
promenixan
2009-08-08 22:24
#7

#6 javisst är det fantastiskt. Jag hittade en video om en kvinna krokade mattor, helt fantastiskt kul såg det ut att vara. STOR KROKNÅL kan jag lova Skrattande

Här är länken till klippet.

(Har inte fotat mitt mästerverket än, hihi)

 Sajtvärd för mitt eget liv

promenixan
2009-08-09 20:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här kommer en bild på en liten påse jag gjort med vanlig virknål, men med tunisisk virkning/krokning.

Kanten upptill har jag naturligtvis virkat som vanligt.

 Sajtvärd för mitt eget liv

[SusanneKs]
2009-08-09 21:47
#9

Vad söt den blev!

promenixan
2009-08-09 21:51
#10

Tack Susanne, jag tycker att själva mönstret man får fram påminner om gamla skurtrasor, och konstigt nog tycker jag att det är fint Glad

Vad tror du Susanne, om man virkar i lingarn, tunnare kvalité och en ganska grov krok, borde inte det bli fint till en väska?

 Sajtvärd för mitt eget liv

[SusanneKs]
2009-08-09 21:59
#11

Bra idé! Prova genast och meddela resultatet snart. Det skulle kunna vara något för mig.

promenixan
2009-08-09 22:05
#12

Glad ja då tar jag allt och beställer lite lingarn.

 Sajtvärd för mitt eget liv

Pialinn
2009-08-10 12:44
#13

När min son föddes för 40 år sedan, fick jag av en isländsk väninna bosatt i USA, en kofta i ljusgult garn som var krokad., Den fungerade jättebra. Minns att han ofta hade den på sej.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Annons:
promenixan
2009-08-11 18:36
#14

Uppdatering. Grunnebo garn har meddelat att de skickade mitt garn igår, kul! Men varför har jag det inte idag då? Kanske att det har gått med B-post.

 Sajtvärd för mitt eget liv

Westis
2009-08-11 22:20
#15

Åh så söt påse!

promenixan
2009-08-11 23:56
#16

Tack Westis! Håller på med en till, men nu får jag mitt garn i morgon så risken är att jag börjar med väskan istället så blir aldrig denna påsen klar hehe

 Sajtvärd för mitt eget liv

MaMaMade
2009-08-12 21:37
#17

Ohh, vilken pöööt påse! Glad

Börjar fundera på om man skulle ta o skaffa lite lingarn o kroka sig några disktrasor? Tror ni att det blir för tjockt? Fast jag avskyr tunna trasor så kanske…

promenixan
2009-08-12 22:20
#18

#17 tack =)

Men krokar du disktrasor? du använder dom till att torka spisen, diskbänken osv med dom? Det skulle jag aldrig komma mig för Förvånad

Jag har köpt lingarn och krokar på för fullt nu, men det blir minsan inga disktrasor Tungan ute det ska bli en väska hihi

 Sajtvärd för mitt eget liv

[SusanneKs]
2009-08-13 01:19
#19

En vacker disktrasa är inte fyskam. Linne funkar så bra för sånt här. Lite glädje i vardagen är väl fint.

MaMaMade
2009-08-13 02:37
#20

Tänkte att det ger en lite tjockare o rejälare trasa m krokning.

Annons:
promenixan
2009-08-13 07:51
#21

Visst är det glädje i vardagen, den blir säkert vacker. Men då kan man koka den då så man kan återanvända den?

 Sajtvärd för mitt eget liv

[SusanneKs]
2009-08-13 11:54
#22

Inte koka, men det behövs inte. Man tvättar den i max 60 grader. Linne torkar snabbt och blir inte så läskiga bakteriehärdar.  Vi använder bara linnetrasor numera för hushållsgörat.

Jag har tunna Wettexdukar för hantverksjobb.

[SusanneKs]
2009-08-13 19:20
#23

#17 Det är så spännande med din blivande väska! Det ska bli kul att få se den snart. Den kommer säkert att åldras vackert och en dag när den är uttjänt som väska kan den bli disktrasaTungan ute

promenixan
2009-08-13 20:18
#24

#23 Väskan är påbörjad. Jag hinner inte sitta så mycket nu bara, för jag har mycket annat på schemat. Men den blir klar när den blir, ingen stress Glad

 Sajtvärd för mitt eget liv

[SusanneKs]
2009-08-13 21:02
#25

Ja passa på och njut av hantverket när du kan. Stress finns för mycket av i våra liv. Glad

Pialinn
2009-08-20 19:56
#26

Hittade en blogg med krokning.

http://krokning.blogspot.com/

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

punkmusic
2012-08-04 22:42
#27

Hej!

Nu är denna tråd några år men tänkte om du hade någon bild på väskan som du kunde lägga upp! Har funderat på att göra en väska och skulle gärna vilja se om krokning är något för mig! :)

Annons:
parsley
2012-08-05 15:47
#28

# 27 Jag googlade efter krokade väskor, men lyckades inte hitta någon bra beskrivning. Om du vill testa så själv så googla på t ex krokad väska eller tunisian crochet bag. Testa också att göra ett bildsök.

http://www.garnstudio.com/lang/se/kategori_oversikt.php

Garnstudio har beskrivningar på virkade väskor på sin hemsida. En del av dem kan säkert krokas i stället.

punkmusic
2012-08-05 21:53
#29

#28 Tack så jätte mycket, guld värt!

sotlynx
2012-08-16 07:16
#30

Oh! Fler som krokar! :)

Jag är själv helsåld på krokning! Absolut snabbaste sättet att handarbeta på! Överlägset bäst när man ska göra plagg som är varma och täta!

Jag kunde bara enkel krokning, men efter en helkväll med min bästa polare Youtube, lärde jag mig snabbt och lätt att göra bla olika former som senare kan sys ihop till fin mössa, olika mönster och tekniker! Sök på tunisian crocheting eller Afgahn stitch. Finns hur mycket som helst från USA.  Mssor av tanter som sitter och mumlar om hur man ska göra olika stitches!! OCH DET ÄR ENKELT!!

Just nu krokar jg en kofta av garn ( 75% ull, stickor3,5 ger kroknål 5! ). Blir supervarm! Använder efter många om och men en "riktig" (och snordyr ) kroknål med flexibelt skaft mfrån KnitPro, värd sin vikt i guld!

Jag har stickat och virkat i hela mitt liv, och verkligen tyckt om det… Men krokning känns helt annorlunda, lite som en nyförälskelse!  :D Rekommenderar alla varmt att prova!!

Upp till toppen
Annons: