Annons:
Etikettvävning
Läst 6451 ggr
Imasy
2009-07-27 21:17

Sy ihop matt-trasor?

Ja, kan man sy ihop mattrasor?

Jag har massor av snuttar som blivit över, och de är runt metern långa allihop, en del kortare, en del längre.

jag hade funderingar på att ta alla dessa rester och göra en matta av dessa, men det blir ju ett sådan pill om jag ska använda dem lösa som de är nu, får ju knappast fast dem på skytteln.

Så jag undrade om man syr ihop dem på maskin så jag får lite sammanhängade längd på dem, går det att göra? Eller kommer sömmen synas i väven sedan?

Annons:
[SusanneKs]
2009-07-28 00:24
#1

Det går jättebra att sy ihop trasor och sedan väva med dem. Jag skär mina trasor trådrakt med rullkniv. Då får man rena kanter som håller sig snygga.

Jag till och med lägger större och mindre tygsjok kant i kant och syr ihop dem med en tät trestegs zixkzack. Sedan skär jag.  Det håller och syns inte alls i väven. En alldeles väldigt kort trasa kan man använda som dekoration, bara lägg in den i skälet eller forma slarvor.

Imasy
2009-07-28 00:26
#2

#1

Men när du syr ihop tras-rester, syr du med raksöm eller sick-sack? Har ju ingen lust att lägga ner tid och arbete på nåt som blir pannkaka i slutändan ;)

Mammzing
2009-07-28 00:54
#3

Jag brukar sy med sick-sack på maskin eller sy för hand. Bara några stygn mitt på sådär. Bra om man sitter ute i solen tex. Man kan även plocka in dom när man väver.

Upp till toppen
Annons: