Annons:
Etikettnålbindning
Läst 8620 ggr
LovePoppy
2009-11-27 16:20

Vill ha MVG i textilslöjd

HEJ!

Jag går i nian och ska göra ett nytt arbete nu på syslöjden!

Jag siktar på MVG så arbetet ska vara lite svårt/avancerat.

Behöver allas idéer på vad jag kan göra för MVG arbete?

Mvh Johanna ;)

Ändrade din rubrik, så det tydligt framgår vad du är ute efter.

Annons:
Nickel
2009-11-27 16:43
#1

Jag gjorde randiga strumpor och jag fick MVG för det. Men dom var helt jämna och inga maskor som stack ut och så vidare. :)


LovePoppy
2009-11-27 16:53
#2

#1 Virkade du dem?

parsley
2009-11-27 22:59
#3

http://www.google.se/search?q=MVG+textilsl%C3%B6jd&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a

Hittade en PDF med kraven för MVG i textilslöjd. Fattar jag den rätt så ska du kunna läsa en stickbeskrivning, göra färgbyten och Fästa trådar, samt helst kunna montera arbetet.

En beskrivning som jag kan rekomendera är spiralstickad strumpa utan häl som finns här på textil hantverk i fokus. Gör du dem randiga för säkerhets skull så får du med färgbytena. Räcker de för MVG? Du stickar mönster med räta och aviga maskor och läser en beskrivning och väljer lämpligt garn och stickor.

Jag tror jag har beskrivningar på vantar på två stickor och halvvantar som kan stickas på två stickor. PM:a mig om du är intresserad av dem.

vickan1976
2009-11-28 10:39
#4

Gör en fin planering på det arbete du vill göra, med skiss, mått och kanske ett litet tygprov. Sedan försöker du följa en beskrivning så bra du kan själv. Självklart får du fråga läraren om det är något du undrar över, du ska inte kunna allt själv.

När arbetet är fördigt eller under arbetets gång så beskriver du hur du gjort och utvärderar ditt arbetsätt och resultatet.

Lycka till!

parsley
2009-11-28 12:36
#5

Vantar på två stickor

Masktäthet 22 m * 30 varv = 10*10 cm

Stickor ca 3.5 och passande garn, gärna ullgarn

Första och sista maskan i varje varv är Kantmaska och stickas rät.

Lägg upp 44 m och sticka resårstickning med tunnare stickor, 2,5 eller 3,0, 6 cm eller önskad längd. Vill man ha en kortare vante kan resåren utelämnas. I såfall börjar man direkt med slätstickningen.

Byt till grövre stickor och sticka slätstickning ca 2,5 cm.

Markera de två mittersta maskorna och börja öka för tumkilen. Sticka fram till den första markeringen, öka 1 m efter markeringen, sticka till nästa markering, öka en maska innan markeringen. Upprepa dessa ökningar vart fjärde varv, 3 ggr och därefter vartannat varv tills det finns 16 m mellan markeringarna. Sticka 21 m nästa varv från rätsidan. Ta en ny garnända och sticka tummen. Lägg upp en ny maska i var sida. Sticka tummens 18 m rakt upp i 5 cm. Sticka ihop maskorna parvis, två och två och dra tråden genom de kvarvarande maskorna så tummen dras ihop.

Sticka vidare på vanten. Lägg upp 2 nya maskor i tumgreppet. Dessa maskor ersätter tumkilens maskor. Sticka slätstickning tills arbetet mäter 14 cm. Ta ihop vantens topp. Minskningarna görs i början och slutet av varvet samt i mitten. Alla minskningar görs från rätsidan. Markera mitten. Sticka 1 rm (kantmaska), 2 räta tillsammans. Sticka tills två maskor innan markeringen för mitten. Lyft en maska, sticka en maska, dra den lyfta över den stickade (öhpt). Sticka 2 räta tillsammans efter markeringen. Minskningarna lutar mot varandra. Minskningarna vid mitten av varvet kan ha 0, 1 eller 2 maskor emellan. Prova vilket som blir bäst. Sticka tills 3 maskor återstår av varvet. Gör en öhpt och sticka sista maskan rät.

Upprepa minskningsvarvet vartannat varv tills 16 m återstår. Sticka ihop maskorna parvis och dra tråden genom de sista maskorna så vanten dras ihop.

Sy ihop vanten antingen med sömsmån i från avigan eller kant i kant.

Höger och vänster vante stickas lika. De får sin form när man börjar använda dem.

[Kanonkulan]
2009-11-28 15:23
#6

Nålbind ett par vantar. Det är imponerande!

Annons:
LovePoppy
2009-11-28 15:46
#7

#6 Nålbind?

Nickel
2009-11-28 16:56
#8

#2 Nej, jag stickade. :)


parsley
2009-11-28 17:02
#9

Nålbindning är en gammal teknik som innebär att man "syr" istället för att sticka eller virka, mycket enkelt uttryckt. Googla för mer information om nålbindning.

parsley
2009-11-28 17:08
#10

http://www.wermland.nu/Stickning/Mittens%20crochet.pdf

En mycket bra beskrivning på virkad vante. Beskrivningen  är på engelska men går ju att översätta.

[Kanonkulan]
2009-11-28 17:15
#11

Det är inte så många som kan nålbindning så det kommer garanterat imponera på din lärareGlad

koko
2009-11-28 17:51
#12

Sy en Walldorfdocka! Mycket jobb och olika material. Blir jättefint. Finns böcker att låna.

[SusanneKs]
2012-08-11 00:49
#13

Det skulle vara kul att veta hur det gick till slut. Någon som vet?

Annons:
LovePoppy
2012-08-11 08:36
#14

MVG! :D Jag virkade en toffel!

ThreeStars
2012-08-11 12:22
#15

#14 grattis! :) jag gick också ut med MVG nu, tack vare att jag virkade och stickade mycket terminerna innan, och sydde en tröja efter eget mönster denna :)

Amandla
2012-08-11 13:37
#16

Grattis till MVG! Gott att se att det ändrats lite vad som krävs, när jag gick ur nian -82 fick jag bara 4 i betyg, hade fått en 5 om jag gjort det den sura läraren ville och sytt en duk i hardangerbroderi eller om det möjligen var näversöm. Jag vägrade, tycker fortfarande att det är fult med såna dukar… Tungan ute


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
parsley
2012-08-11 15:24
#17

När jag gick i skolan på 1980-talet så tror jag inte att någon fick femma i slöjd. Jag har i allafall aldrig hört talas om det. Antingen var ingen tillräckligt duktig eller också hade lärarna någon slags princip att inte sätta högre betyg än 4 i slöjd. I alla andra ämnen fanns det elever som hade femmor, men inte i slöjd. Teckning eller bild var också svårt att få femma i, men där fanns det elever som fick det i allafall.

På så sätt är det betygssystem som finns nu bättre. Vet man att det krävs vissa saker för ett visst betyg så har man också en chans att få det.

Amandla
2012-08-11 15:35
#18

Håller med dig! Funderar än idag ibland på varför hon valde just hardanger/näversöm, finns ju så mycket annat hon kunde tagit istället. Hon var väl vrång helt enkelt och jag var inte mindre envis på den tiden Oskyldig


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Skogshumblan
2012-08-11 22:09
#19

Grattis bra jobbat!

Tack för beskrivingen på vantar som kom, som hittat för mig som ska fixa vantar till vinterns löprundor!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Skogshumblan
2012-08-18 22:51
#20

Vantarna som nämns i inlägg nr 5 är på g.

Hittade ett rosa-lila melerat garn av märket frost. Fick lägga till ca 10 maskor till de 44 som nämns och la till 4 maskor i tumkilen men det blev riktigt bra. Framförallt är jag nöjd med att kunna sticka ö.h.t med min hand i stödskena, men finns det vilja finns det sätt heter det ju.Flört

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Annons:
Upp till toppen
Annons: