Annons:
Etikettvävning
Läst 13667 ggr
tfagern
2009-12-18 16:46

Klippa trasor

Hej

Jag är en nybörjare på mattvävnins så undrar på det mästa, ock nu detta:

Hur ska jag gå åt för at klippa till dessa trasorna?

Oklippad trasa 1

Oklippad tras 2

Annons:
trollet60
2009-12-18 22:51
#1

Det bästa att väva mattor av, är att använda gamla slitna lakan.

Stickat och trikå blir inte så bra att väva av.

När jag klipper lakan till mattrasor så sicksackar jag ihop kortändarna på lakanet, sedan klipper jag runt hela tiden.

Då behöver man inte sitta och sy ihop trasorna.

Jag väver alltid med dubbla trasor och i kypert, det blir stadiga och bra mattor.

Mammzing
2009-12-19 10:09
#2

Trasa 1 vill jag inte ens tänka på! Hu… Kommer inte å funka hur diú än gör.

Trasa 2 skulle jag klippa i 1 cm breda remsor och antingen sy ihop till en enda, för hand eller på maskin.
Sen skulle jag ta en trikå och en vanlig i bomull.

Väver alltid med en trikå och en bomull. Har gjort det i princip i alla mattor sen jag började med mattor som proffs 1988.
Trikån är mjuk och behaglig, visst, en annan teknik, men, men.

Evahelene
2009-12-19 20:56
#3

Trasa 1 kan du väl sy ett fint kuddöverdrag av? Det har jag gjort av stickade tröjor som inte funkade att repa upp (upprepat garn är toppen att virka/sticka bäbisfiltar av!).

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Lill-Kisse
2009-12-21 20:37
#4

Den första tröjan kan du sy tjusiga tofflor av. Det brukar vara enkelt att göra av ärmarna. Ta av kragen och sy en mössa av den. Resten blir fin väst med dragkedja fram. Om den andra tröjan är av bomull, blir den utmärkt som skurtrasa. 

Som övriga här rekommenderar jag gamla lakan till trasmatta, men inte behöver du sy ihop trasorna. Man kan ändå inte rulla upp hur mycket som helst på stickan som man trär in i varpen. Se i stället till att klippa snett i slutet av änden, så att ändarna är lätt att lägga omlott i väven utan att bilda en klump.

sia1348
2010-01-02 00:12
#5

#2

Jag gillar att använda två trasor, en trikå eller annan mjuk och töjbar och en bomull.

Det blir lite mera spännande och bra resultat.

rosena
2010-06-14 20:06
#6

Börja med ett påslakan eller lakan klipp så långa remsor som möjligt,klipp inte av i ändarna utan vänd och runda hörnet.

Annons:
Upp till toppen
Annons: