Annons:
Etikettpyssel-heminredning
Läst 23423 ggr
Hustigern
2010-01-12 17:46

Ryamatta - knyta eller väva?

Har en underbar stor "långhårig" ryamatta i ull som har givit mig mersmak. Vill dock inte köpa en utan vill göra den själv. Vet att man både kan knyta och väva rya, men vilket sätt är bäst/smidigast till att göra matta.

Är det lite vilket som man själv tycker, eller passar någon av teknikerna bättre till små/större projekt? Någon som har erfarenheter och/eller åsikter?

(är lite osäker på grupptillhörigheten för detta inlägg, ändra gärna om inlägget passar bättre i någon annan grupp)

Annons:
[SusanneKs]
2010-01-13 00:26
#1

Det beror ju lite på om du är väldigt duktig på att väva, det är inte precis en nybörjarväv. Man behöver en rejäl vävstol och extra tyngd i slagbommen och förmåga att spänna varpen riktigt hårt. Kanterna måste hanteras särskilt för att bli snygga.

Sedan så finns det många sätt att väva ryor, olika delar i landet har olika traditioner. Boken "Nock, ragg, rya - det glänser om ullen" berättar om många typer av ryor.

Vill du gör något lite snabbare så är det betydligt mycket lättare att köpa en färdig väv och sy dit nockorna. Då behöver du bara ha en bra plats att arbeta vid, ryanål och kavle att mäta öglorna med.

Kanske är det bra att prova på ett lite mindre arbete innan du ger dig på en hel matta. En soffkudde som matchar den blivande mattan?

Hustigern
2010-01-13 11:00
#2

Tack för svar, tänk va bra det är med människor som har erfarenhet som man kan fråga!

Ok, då är ju inte valet så svårt - för nån mästervävare är jag inte! Men tack för boktips, ska kolla in och drömma lite! Det skadar ju inte att få mål för utvecklingen…

Blir till att börja med att knyta en soffkudde. Eller avlång golvkudde att vila fötterna på. Mmmm, drömmer redan.

Var hittar man material? Garnaffär? Eller finns färdig väv i tygaffärer? Eller bara special? Internetbutik?

[SusanneKs]
2010-01-13 21:53
#3

Inte tror jag att du hittar den väv man använder för att sy ryor på  i vanliga tygaffärer. Jag har för mig att Hemslöjden på Sveavägen 44 i Stockholm har sånt. Annars kan du vända dig till länshemslöjdskonsulenten i ditt län för att få tips om var du kan få tag på väven. Det finns ett bra ryagarn som heter Åsborya. Du kan få tag i det, den rätta bottenväven och annat som behöves hos Blomqvist / Nordiska eller kanske hos Grunnebogarn per postorder.

Det tar tid att knyta rya men det är kreativt och avkopplande. Använd ett kvalitetsgarn.

Hustigern
2010-01-13 22:27
#4

Tack för tipsen!

vickan1976
2010-01-18 16:58
#5

Lycka till!

Du måste berätta hur det går!

Mmadeit
2010-01-20 09:03
#6

köpte via en korsstygns katalog ett kit med material och väv till en nalle puh matta fanns flera olika kuddar mm mera för knuten rya, kanske kan vara ett "litet" första projekt…

heter atelje margaretha eller något sådant har även webshop.

Annons:
Hustigern
2010-01-20 19:41
#7

Bra tips! Ska genast kolla in det! Tusen tack!

Hustigern
2010-01-22 19:29
#8

Altelje Margaretha har "bara" ryaprojekt på stramaljbotten och jag undrar hur det går med det i längden. Eftersom jag förstått att det är ett långtidsprojekt så vill jag ju att det ska hålla länge också…

Då jag när jag har tittat på alla färgglada mönster insett att jag nog inte vill ha nåt direkt mönster alls utan mer en flammig matta i ton-i-ton lutar det åt att jag beställer en vävbit från Gunnebo och provar mig fram.

Nästa fråga - vad finns för för- och nackdelar med olika garner med tanke på att jag vill kunna använda vad-det-nu-blir och inte bara hänga upp det på väggen. Såg att Gunnebo har speciella ryagarner, men spelar det egentligen någon roll? (Ser en möjlighet att använda upp rester av ullgarn…)

[SusanneKs]
2010-01-22 20:15
#9

Om man vill att det ska hålla länge så är det bäst med s-spunnet och z-tvinnat garn. Då håller topparna ihop bättre. Men det blir en livligare yta med oilka garnkvaliteter. Blanda olika ullkvaliteter och lin och jobba med det. Om någon bit slits mera än andra så är det bara all pilla bort den knuten och ersätta den med en ny. Se bara till att du har kvar lite eersättningsgarn.

Emo
2012-04-29 08:43
#10

Med riktigt ryagarn i högkvalitativt ull, så håller alstren (mattor och kuddar) mycket länge och tål mycket.

Mina kuddar, som jag gjorde på 50-talet och som hund och barn lekt mycket med är tvättade åtskilliga gånger och lika vackra nu som för mer än 50 år sedan.

Mattorna är också lika vackra fortfarande. Ett problem kan vara att tvätta mycket stora mattor om man inte har ett rejält badkar.

Lycka till med ryan. Kul arbete, lätt att syssla med och ger en bestående glädje.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

parsley
2012-04-29 09:50
#11

# 10 Roligt att läsa om dina gamla kuddar EMO.

Min mamma knöt en ryakudde någon gång i början av 1960-talet. Av någon anledning har den hamnat som "sittkudde" i köket. Den börjar bi sliten men har slitits på ett vackert sätt.

Upp till toppen
Annons: