Annons:
Etikettvirkning
Läst 6208 ggr
Aklejalotte
1/8/10, 7:19 PM

Byta färg i krokning

Håller på att lära mig krokning. Jag undrar om någon vet om man kan göra mönster i krokning som i virkning? Jag håller på medn en litet fodral till mobilen och jag skule vilja kroka in typ ett rött härta mitt på men får inte till det. Var och hur  byter man färg mitt i varvet?

Annons:
parsley
1/10/10, 3:19 PM
#1

Ta av garnet till färg 1. Lägg garnet dubbelt så det räcker till minst 3 maskor. Trä färg två genom öglan och låt det garnet ligga dubbelt så det räcker till minst 3 maskor. Kroka 3 maskor med dubbelt garn av färg 1 och 3 maskor av färg 2.

Tänk dig att du krokar dina pekfingrar runt varandra så förstår du förhoppningsvis principen.

Använder du dig av ullgarn kan du "filta ihop" garnändarna,  tex genom att väta garnet med saliv och gnugga ihop ändarna.

Ev kan du låta färg 1 följa med på baksidan av arbetet. Det kan dock vara svårt att få rätt sträckning på garnet, så det inte drar ihop arbetet eller bildar för långa öglor.

Placeringen av hjärtat får du räkna ut med hjälp av antalet varv och antalet maskor, samt det Diagram du har av hjärtat.

promenixan
1/10/10, 4:27 PM
#2

Parsley, tack! Även om det inte var jag som frågade så blev jag glad över svaret. Jag krokar ju emellanåt och har funderat själv över hur man krokar in mönster. Toppenbra!

 Sajtvärd för mitt eget liv

Aklejalotte
1/11/10, 10:07 PM
#3

Tack! Vad skulle man göra utan er här på Textilhantver i Fokus.. :) Antagligen ge upp och det skulle inte bli något.

ackelina
4/21/11, 9:57 PM
#4

Finns det ngn som har mönster till krokningsarbeten

Aklejalotte
4/22/11, 8:35 AM
#5

Här kan du hitta lite: http://krokning.blogspot.com/ och även på sidan Ullcentrum

Lycka till!

Upp till toppen
Annons: