Annons:
Etikettbroderi
Läst 7487 ggr
siem
2010-01-16 13:36

rita broderier på mörka tyger hurdå?

Jag broderar "halvfritt", dvs jag vill gärna rita i förväg o göra kompositionerna åtminstone. Mitt problem är att jag vill brodera på svart, o är förtjust i o inspireras av gammelt yllebroderi. MEN HUR FASEN ska jag markera på bästa sätt? Jag tycker det är för svårt med dessa vita skräddarpennorna som finns i syaffären. De går av, de måste RISTAS in o då försvinner ju poängen med o rita innan eftersom det bara blir snett o fult, o sen suddar man ju ut medans man broderar. Jag blir galen snart. Skräddarkrita okej, i vissa fall lättare. Men finns det nåt bättre sätt att överföra sin ide till tyget innan man börjar brodera?

Annons:
vickan1976
2010-01-16 16:35
#1

Markeringspapper skulle jag rekomendera dig att prova om du inte redasn gjort det. Då målar du din bild på ett vanligt papper och "kalkerar" över din bild på tyget. Papprerna finns i många olika färger. Det sitter bättre, men försvinner vid tvätt.

siem
2010-01-16 17:48
#2

Tack vickan. Är det som såna där kalkerpapper menar du? Fanns inte i min närmsta syaffär, men ska kolla i stan nästa gång då. Tack för tipset!

vickan1976
2010-01-16 22:13
#3

Det borde finnas i alla tygaffärer. Det används ju mest när man syr kläder. Ja, en typ av kalkeringspapper, men det heter markeringspapper.

Lycka till!

parsley
2010-01-19 16:35
#4

Ska du bara ha konturerna så kan du prova att sy dem med vanlig sytråd och små tråckelstygn. Sy genom mönsterpappret och ta bort det när mönstret är överfört.

EvaP
2010-02-22 14:44
#5

Jag ritar med den vita pennan, men det uppritade försvinner snabbt. Därför ritar jag bara en liten bit i taget och broderar de viktigaste linjerna och därefter ritar jag upp nästa motiv elle linje.

Ett annat sätt är punchning. Rita upp motivet på en OH-film. Gör hål i filmen med en stoppnål. Vänd filmen och lägg den på tyget. Tryck ner textilfärg i hålen med en bordskniv, baksidan av en sked el dyl. Låt torka och fixera med strykjärn. (Filmen kan tvättats och återanvändas om du inte låter färgen torka.)

siem
2010-02-22 18:58
#6

Okej, tack för tipset Eva. Är det overheadplast du menar eller va betyder OH? Låter ju nåt det där, så vill jag ha det.

Ska snarast skaffa vit textilfärg o prova. Kanske man kan sy utan tråd med symaskinen för o göra hålen, va tror du? Det ska jag nog prova förresten, borde ju funka med grövsta nålen ju.

Annons:
EvaP
2010-02-24 23:07
#7

Jag menar overheadplast. Den är lite stadigare än plast från plastfickor. Hålen får inte vara alltför små. Det låter som en bra idé att testa att göra hål men hjälpav symaskinen. På baksidan av plasten blir hålen lite ojämna och "taggiga". Om du tar denna sida mot tyget kan det bli lite smetigt runt hålen. Det är kanske OK om man broderar med grovt garn, men om du vänder plasten och lägger den släta sidan an hålen mot tyget så blir det finare prickar, men då blir motivet spegelvänt. Man måste ibland parera för detta om motivet inte är symetriskt.

siem
2010-02-25 10:29
#8

Tusen tack för hjälpsamheten Eva! Ska prova detta.

vickan1976
2010-02-25 11:07
#9

Det gäller nog att inte hantera broderiet för mycket för då förvinner nog hålen om du bara markerar med symaskinen. Låter svårt också, det är inte lätta att svänga och göra det snyggt om det är små motiv.

Har du hittat markeringspapper? Det är det allra lättaste.

Lycka till!

siem
2010-02-25 17:21
#10

justja, markeringspapper, det hade ju mamma! Haha, tack för du påminde mig, det hade jag glömt. Hon va ju här idag, attans med jag skulle bett henne tagit med ju.

Jag köpte i syaffären men de funkade inte så bra. Nu hade mamma hittat gamla som vart mormors, o säjer dom är bra så får ju testa dem o se.

Nä symaskinen skulle jag ha till o sy hål i mönstret om jag skulle göra som eva sa med textilfärg. Inte i tyget alltså.

EvaP
2010-02-27 21:09
#11

Textilfärgen ska fixeras med strykjärnet. Det håller för tvätt. Nackdelen är att man inte kan ta bort markeringen utan man måste brodera över den. Man får alltså inte rita fel eller ändra sin komposition genom att ta bort något. Med denna metod ska man bara rita ut de mönsterelement som är absolut nödvändiga.

Upp till toppen
Annons: