Annons:
Etikettsömnad
Läst 4705 ggr
dragonstar
2010-02-14 18:45

Hjälp att hitta rätt symaskin?

(Vet inte om detta hammnar sätt nu)

Hej, Jag har länge velat ha en symaskin och ska med stor sannorlikhet till symässan nu till hälgen och känner att jag behöver lite tipps.

Funderar på att köpa en symaskin där och vill nu rådfråga er om vad för maskiner som är bra? och vad ajg ska tänka på.

Hadde gärna kommit undand med 3tusen men kan nog gå upp över 5 om jag är säker på att det är en maskin av bra kvalitet.

Jag syr kläder till mig själv och en hel del andra smågrejer. Men har hitills alltid gått hem till min mor och lånat hennes maskin.

Så vad för maskin och mörke bör jag ha?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
vickan1976
2010-02-15 13:33
#1

Kolla vilken maskin du gillar bäst på mässan och se sedan om du hittar en bättre begegnad. Symaskinsförsäljarna har ofta begegnade också, eler om du vågar kolla på Blocket.

En annan sak som kan vara bra att kolla på, det är vart du har närmsta service och vilka märken de servar.

Jag har en Pfaff som jag älskar, en stadig maskin och inte så plastig som tex de nya husqvarna. Många slöjdlärare gillar Brothers och Jarome också.

Titta på de maskiner de har på mässan och se vilken du tycker ser enklast ut. Det finns ju några olika sätt att sätta i undertråden mm. Oftast gillar man det man är van vid sedan tidigare.

Lycka till!

LenaP
2010-02-15 14:14
#2

Jag älskar min pfaff. kreativ tror jag att den heter, men det finns modeller i olika prisläge. Kolla om den är tyst, om den är stabil och om den är följsam i pedalen så att du själv kan reglera hastighten och den inte hoppar igång med ett ryck, om den har de funktioner du behöver. Sen hur lätt den är att serva själv, hur sladde sitter… konstig punkt kanske, men jag menar så att det är praktiskt att hantera den. prova att trä maskinen några gånger och spola på tråd. sitt ner och kolla ordentligt själv, nöj dig inte med att titta bredvid när någon demonstrerar.

Juvela
2010-02-15 18:27
#3

Min mamma har också en Pfaff som har funnits i huset så länge jag kan minnas och funkar fortfarande finfint!!

Jag fick en Hugin förra julen och den är jag riktigt nöjd med Glad

Vad kul med symässa förresten. Var e de nånstans?

dragonstar
2010-02-16 01:30
#4

tack för tippsen. Ja min mamma köpte en maskin för några år sedan på en mässa en Husqvarna tror jag. Men den var dyr med tuchskärm och så kunde du koppla den till datorn och få olika motiv broderade.

Ska komam ihåg era tipps. Tack så mycket.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[SusanneKs]
2010-02-16 15:17
#5

Satsa på en mekanisk symaskin för det priset. Sådana finns hos så gott som alla märken.

Jag gillas också Pfaff och vill inte byta bort min Creative.

dinolisa
2010-02-16 15:24
#6

Jag har en Pfaff Hobby. Den har egentligen bara raksöm och sicksack, men det räcker för mig. Har för mig att den kostade runt 2500 kr.

Annons:
trollet60
2010-02-16 19:02
#7

Janome har bra och prisvärda symaskiner, ta en titt även på dem.

wilddotter
2010-02-23 12:39
#8

Hej hej,

jag har själv en Husqvarna 500, inköpt för 14 år sedan - stil underbar.. Men har sålt Janome och där finns prisvärda exemplar. Framför allt tystgående Flört

dragonstar
2010-02-23 19:43
#9

Ja det är ju posetivt om den inte låter allt för mycket =)

Ska kolla upp det tack för alla tipps =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Juvela
2010-02-23 20:00
#10

På netto har dom denna veckan en Singer för 999:-

Vet inte hur just den är, men Singer brukar ju vara bra. Glad

Upp till toppen
Annons: