Annons:
Etikettsömnad
Läst 19510 ggr
Millamella
2010-06-10 11:07

Singer 421 G

Hjälp! Någon som har en Singer 421 G och kan hjälpa mig med hur den funkar…lyckas inte få till en enkel sick sack söm Gråter

//Millus

Annons:
parsley
2010-06-10 13:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Gjorde en bildsökning på google och hittade den här maskinen. Är det en sådan du har? Är det en gammal symaskin? Gamla symaskiner är ofta gjorda av metall, nyare av plast.

Millamella
2010-06-10 13:58
#2

Ja, det är exakt en sådan jag har…

Ska finnas väldigt många olika funktioner på den, olika brodyrsömmar m.m.

Men jag saknar handbok till den och lyckas som sagt inte riktigt få till en enkel sick sack söm Tungan ute 

Sen skulle jag ju jätte-gärna lära mig brodyrsöm m.m - verkar som maskinen har oändligt mycket funktioner, så det skulle vara kul att lära sig den ordentligt. Så om det är någon som kan maskinen eller vet var man kan få tag på en handbok eller någon sajt där man få hjälp skulle jag bli väldigt glad.

Annars är det väl bara att fortsätta prova sig fram.

//Millus

Effie
2010-06-12 15:07
#3

Jag har haft något liknande för länge sedan. Vad jag minns använde man "hjulet" för att ställa in olika typer av stygn. Det är bokstäver på båda sidor, och olika bokstavskombinationer gav olika stygn. Om det nu var A-K som gav rakstygn och B-L som gav sicksack…eller A-L resp B-K. Eller något sådant. Reglaget till höger om "hjulet" är stygnbredd; måste ju också vara rätt inställd för sicksack..

Hoppas någon annan har bättre koll än jag.

De olika specialsömmarna använde jag inte mycket. Där vill jag minnas att det var specialstyrhjul man satte på, på baksidan eller ovansidan eller nånting. Och så fanns det specialpressarfötter för att vecka och sånt.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

parsley
2010-06-12 16:43
#4

Kan det vara så enkelt att spaken till höger, ovanför guldknappen, ställer in stygnlängden i mm? Spaken till höger om ratten som ser ut som en tvåhålsknapp används för att ställa in stygnbredden, 0=raksöm och 4 = bred zigzag?

Kolla även på sysidan och se om någon där känner till maskinen.

http://www.sysidan.se/

#3 På den gamla gröna Husqvarnan så finns det speciella hjul som ska användas när man syr mönstersömmar, så du har nog rätt i att även Singern ska ha sådana.

Du kan leta efter instruktionsbok till maskinen på Tradera. Går det att hitta någon så går det.

Effie
2010-06-12 17:21
#5

#4 Ja, spaken till höger är stygnlängd. Man skruvar på den för att ställa in rätt längd. Och man drar den upp för att backa. Och det du kallar tvåhålsknapp är det jag kallade "hjulet" (kom inte på något bra namn; och den är ju rund). Man drar ut den och vrider (har jag för mig), för att ställa in olika bokstavskombinationer, en bokstav till höger och en till vänster.  Och spaken för stygnbredd måste också vara inställd om man vill ha sicksack.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

kaisakavat
2010-06-12 18:54
#6

Åh, så spännande, ser ut att kunna vara en guldklimp!! Hoppas den funkar som den ska. Skrattande

Men jag vet inget om den, har aldrig sett nån.. och tyvärr är det lite svårt att utläsa nåt av bilden. Men ni har nog rätt i det ni skriver.

Undrar.. Går det inte att ta kontakt med Singer, via deras hemsida eller ringa till deras återförsäljaragent i/för Sverige. Det är möjligt att det kan finnas instruktionsböcker att köpa (finns ju till gamla bilar, jue Glad) och även om de kostar en liten slant kan det definitivt vara värt det!

Annons:
Effie
2010-06-12 20:35
#7

Hittade en annan sida, med lite närbilder på maskinen. Bl.a. kan man se vilka typer av sömmar som man kan sy. Det var under det locket man skulle stoppa in de där styrgrunkorna.

Hittade förresten den här sidan som påstår att de har manualer att sälja för alla tänkbara pryttlar. Inklusive Singer 421G. Kostade fem dollar för nedladdning av manual till PDF (på engelska, förmodar jag). Inte en susning om det funkar, om det är bra eller ej, men kanske värt ett försök.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

kaisakavat
2010-06-12 21:42
#8

#7 Fantastiskt..  Bravo Effie!

Det var som jag misstänkte om manualer. De brukar finnas! Skrattande

Millamella
2010-06-14 17:52
#9

Tusen tack för alla tips Skrattande

Jag tog tjuren vid hornen och kontaktade han jag köpte maskinen av, han kunde tydligen beställa en manual på svenska till mig - kostade dock 200 - 250 kr, men det kan det vara värt då jag tror det är en riktig pärla till symaskin.

Tusen, tusen tack för all hjälp!

//Millus

kaisakavat
2010-06-14 18:19
#10

Så bra!!

Håller med om att det ju är värt pengarna!

Hoppas du får mkt kul med din pärla!

Diana61
2015-02-25 17:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Jag har också en 421G och jag har ingen manual till min som jag har ärvt efter mamma. Men jag har hittat en pdf fil för 431. Den tycks vara likadan men det kan ju finnas vissa inställningar som varierar.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Upp till toppen
Annons: