Annons:
Etikettstickning
Läst 6745 ggr
hannakb
10/11/10, 11:15 PM

Rundsticka nr. 15

Hej! Har hittat ett urgulligt mönster på en jättefin tröja som jag vill sticka. Problemet här är att det är en rundsticka nr. 15 80 cm och såna har jag inte sett på de ställen som jag köper garn och stickor på.

Är det någon som vet var man kan få tag på rundsticka nr. 15 80 cm?

Nån av er kanske har köpt på nätet? Ge gärna tips på sajter som man kan köpa ifrån men då vill jag helst veta om ni har köpt därifrån eller inte så att jag kan veta om det är säkert att man får grejerna :)

Annons:
hindul
10/12/10, 4:28 AM
#1

Grunnebo Garn har!

Men finns det ingen butik nära dig som kan köpa in till dig?

hannakb
10/12/10, 2:17 PM
#2

#1 Tack så mycket! Jag har funderat på att fråga personalen om de kan skicka efter :)

parsley
10/12/10, 3:08 PM
#3

http://www.ebay.co.uk/

Kolla engelska ebay. Sök på circular needle och se om du hittar någon användbar rundsticka där.

Det går förmodligen att sticka även på en kortare rundsticka 60 cm om det är lättare att hitta en sådan.

Jag antar att plagget du ska sticka är ganska löst och glest stickat. I sådana fall så spelar det inte så stor roll om man använder en lite annan grovlek på stickorna. En 12 mm sticka kan ersätta en 15 mm utan att slutresultatet på det stickade plagget påverkas nämnvärt. Du måste göra masktäthetsprov och kolla hur många maskor du har per 10 cm och ev ändra maskantalet, om du byter grovlek på stickorna. Stickar man däremot med ett tunnare garn och vill att arbetet ska vara fast stickat spelar grovleken på stickorna större roll. Det kan bli ganska stor skillnad utseendemässigt om man t ex stickar med 3 mm istället för 4 mm.

hannakb
10/12/10, 3:25 PM
#4

Okidoki!

Men det är det att jag inte har hittat nån rundsticka över storlek 10

parsley
10/12/10, 4:59 PM
#5

Vad är det du ska sticka för något? Jag tror att det finns grova rundstickor på ebay och det brukar inte vara några större problem att handla och skicka efter från ebay.uk.

hannakb
10/12/10, 5:09 PM
#6

SKa sticka en tröja

Annons:
parsley
10/12/10, 5:41 PM
#7

# 6 Om jag får se en bild eller en beskrivning så jag kan jag se om det går att sticka den med tunnare stickor än de 15 mm som föreslagits.

hannakb
10/13/10, 7:48 PM
#8

Här är bilden :)

parsley
10/14/10, 1:22 PM
#9

Jag känner mig lite osäker på om du kan gå ner i grovlek på stickorna på just den modellen, eftersom garnet är så tjockt. Hade det varit något "mohairfluffigt" alt en tröja som stickas med grova stickor i förhållande till garnet så hade det gått att sticka med stickor 10 istället för 15 t ex.

Kolla med Garnstudio vilka av deras återförsäljare som kan tänkas ha rundsticka nr 15.

Alternativt kan du sticka en liknande tröja med tunnare garn och stickor, men då blir det ju en liknande tröja. Jag tror att det är svårt att få fram hålmönstret på oket så tydligt om man stickar med tunnare stickor.Obestämd

hannakb
10/14/10, 5:59 PM
#10

Om jag åker till Sy och Sticka - enda Garnstudio-återförsäljaren i Norrköping - nån dag så ska jag kolla med dem om de kan skicka efter några :)

Helenaf76
10/15/10, 8:16 PM
#11

Drops återförsäljare måste väl kunnt ta hem såna stickor? Sen att det kan ta ett tag innan de kommer men det är väl ändå värt ett försök? Väldigt snygg tröja, du måste visa bilder sen.

hannakb
10/18/10, 6:43 PM
#12

#11 Vi har hittat ett ställe som har, ska bara skrapa ihop lite av veckopengen och ha tid att åka till stan :)

Det lovar jag! Hoppas bara att jag har tid och pengar tillräckligt snart :D

Upp till toppen
Annons: