Annons:
Etikettvirkning
Läst 41405 ggr
LinaN
2010-10-04 22:42

idiotsäkert sjalmönster? (virkat)

Jag har precis lärt mig virka och vill prova på något större men som ändå blir fint i slutändan.

Och efterlyser då ett idiotsäkert mönster för virkning, jag kan knappt skilja på en luftmaska, fast maska eller annat. Jag KAN virka mormorsrutor men det är tamigtusan precis ^^

några tips och gärna länkar med tydliga instruktioner. :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
parsley
2010-10-05 13:23
#1

Det går att virka en sjal av mormorsrutor. Glad

Man kan virka en sjal i ett stycke eller virka den av mindre rutor eller stjärnor som sys ihop.

Vill du ha en trekantig eller avlång sjal?

En enkel trekantssjal kan du virka med någon form av stolpar. Stolpar används när man gör mormorsrutor så kan du göra mormorrutor så kan man göra stolpar. Vill du att sjalen ska vara glesare gör du fler omtag på nålen så du får enkel eller dubbelstolpar ( se t ex Garnstudios hemsida för virkskola). Man kan börja längst ner genom att lägga upp 3 lm, vända och virka 2 stolpar i vardera lm, vända med det antal lm som krävs för den sortens stolpar du gör.

Korkskruvsjalen är enkel att göra. Virka en remsa med luftmaskor 100-150 cm lång, vänd och virka 3 fasta maskor eller 3 stolpar i varje fast maska. Eftersom man ökar så många maskor krullar sig sjalen och påminner om krusat pappersnöre. Ev kan man göra flera sjalar med olika färger och bära tillsammans.

På garnstudio / drops design finns ett antal virkade sjalar.

http://www.garnstudio.com/lang/se/kategori_oversikt.php

En snygg sjal från Kanadas motsvarighet till ICA-kuriren. Beskrivningen är på engelska så säg till om du vill ha den översatt.

http://www.canadianliving.com/crafts/crochet/multipurpose_crocheted_shawl.php

LinaN
2010-10-05 13:48
#3

tack :D

Tror nästan jag vill ha en övrsättning där på den kanadensiska ica-kuriren :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Knittabilly
2010-10-06 01:30
#4

Den här sjalen är både lättvirkad och blir fin =)

länk

parsley
2010-10-06 16:09
#5

Materials
• 1 skein Patons Brilliant (bulky specialty) yarn, Burgundy, or similar style yarn of your choice I härva eller nystan 50 gram  t ex tvåtrådigt ullgarn,

• Size Q/19 (15 mm) crochet hook virknål 15 mm
• Blunt-tip needle for working in ends stoppnål för att Fästa trådändar

Pattern is for size small. Make your base chain 10 stitches longer for each size you would like to increase.Storlek S, lägg upp 10 maskor ytterligare för varje storlek

Gauge: 4" x 4" = 6 stitches and 5 rows worked in single crochet with front/back loop dropped. Masktäthet 10*10 cm = 6 maskor och 5 rader mönstervirkning

Click to view larger image

Instructions
Ch 51. Lägg upp 51 lm
Row 1: Sk first ch and sc into each ch after. Turn.  Varv 1 Hoppa över första maskan och virka fasta maskor varvet ut , vänd (http://learntocrochet.lionbrand.com/faq/113.html?learntocrochet=1&language=) sc = single crochet = fast maska

Row 2: Ch 1, sc2tog. *Sc in next st by picking up back loop only, sc in next st by picking up front loop only.* Repeat from * to * until only 2 sts remain, sc2tog. Turn. Varv 2 1 lm 2 fm tillsammans * Fm i nästa maska genom bakre maskågen, fm i nästa maska i främre maskbågen* tills två maskor återstår, virka 2 fm tillsammans, vänd
Remaining rows: (number differs according to size) Work the same as Row 2 until only 4 sts remain. Turn. Resterande varv virkas som varv 2 tills 4 maskor återstår.
Second-to-last row: Ch 1, sc2tog twice (2 sts remain). Turn.
Last row: Ch 1, sc2tog again (1 st remains). Fasten off. Näst sista varvet 1 lm virka 2 fm tillsammans vänd. Sista varvet 1 lm, 2 fm tills, fäst.

Arbetar man om och förenklar beskrivningen lite så blir den så här:

50 g lämpligt garn, t ex tvåtrådigt ullgarn, alpaca eller bomullsgarn

Grov virknål i förhållande till garnet

Mönstret virkas med fasta maskor, varannan maska virkas i bakre maskbågen och varannan maska i bakre maskbågen. De maskor som virkas i bakre mb udda varv virkas i främre mb jämna varv.

parsley
2010-10-06 19:12
#6

# 4 Sockgarn avsedda för stickor ca 2.5 är väldigt trevliga att jobba med. De har fina färgkombinationer och är slitstarka eftersom de brukar bestå av 75% ull och 25 % syntetmaterial. Det finns några märken till förutom Opal, bl a Regia och Garnstudios Fabel.

Annons:
TottsiGirl
2010-10-09 13:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag är ingen hejjare på att virka men igår gick jag lös med lite restgarner och virkade en sjal från Garnstudio. Som sagt är verkligen inget proffs men är rätt nöjd med resultatet ändå tyckte sjalen va kul och snabbvirkad.

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

MoaW
2010-11-21 13:02
#8

#4 länken finns inte längre, nån som vet var man kan få tag i mönstret? jag blev jusugen på den Tungan ute

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

parsley
2010-11-21 17:27
#9

Sjalen i inlägg # 4 är en beskrivning till en sjal i Opalgarn antingen virkad av eller buren av Tony Irving. Beskrivningen har varit publicerad i tidningen Land bl a. En del beskrivningar från tidningen Land finns numera på http://www.mixr.se/ men jag kan inte hitta beskrivning till just den sjalen någonstans på nätet för närvarande.

MoaW
2010-11-21 18:51
#11

åhhh tack tack tack tack!! va snällt Skrattande Nu ska jag sätta igång och virka ;) Jag började flera gånger med ett annat mönster men repade upp, hade ju bestämt mig för den där, då var det så svårt att släppa Tungan ute

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

parsley
2010-11-21 21:12
#12

http://www.tv4.se/polopoly_fs/1.1835774.1287148635!sjal.pdf

En Tony Irving-sjal från "Förkväll" på TV 4. Osäker på om det är "rätt" sjal.

MoaW
2010-11-21 23:09
#13

#12 jag har börjat virka den nu, och jag tror det är rätt Skrattande blir snyggt iaf

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Annons:
MoaW
2010-11-21 23:41
#14

fast hur jag än försöker lyckas jag inte få kanten rak Obestämd haha typiskt mig, det blir alltid nåt fel när jag virkar efter mönster xD

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Knittabilly
2010-11-22 01:51
#15

#14 Avslutar du varven med stolpar eller med dubbelstolpar? Enligt mönstret jag har ska varje varv avslutas med tre dubbelstolpar men det står också att om man inte får kanten rak så kan man prova att göra vanliga stolpar även där.

MoaW
2010-11-22 15:55
#16

#15 jag bröjade med dubbelstolpar, då svängde den åt ena hållet så då bytte jag till stolpar, då svängde den åt andra hållet, efter det har jag hållit på att trixa och ändrat antalet stolpar hela tiden, så nu är den helt vågig Tungan ute funderar på att sy in kanten sen

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

parsley
2010-11-22 20:17
#17

Jag har mailat Mixr.se och fått beskedet att de inte kan lägga ut beskrivningen på Tony Irving-sjalen från tidningen Land på internet av rättighetsskäl.

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: