Annons:
Etikettstickning
Läst 7307 ggr
dragonstar
2010-10-15 22:59

Stickning

jag gillar att sitta och sticka. men jag är jättedålig på det. Kan bara sticka raka stycken en så länge och undar om ni ge tipps på vasd jag kan göra för lätta saker. Vill gärna lära mig göra vantar strumpor mössor och andra saker.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
dragonstar
2010-10-16 01:09
#1

Jag skulle gäran vilja få tipps på bra böcker elerl sidor på internätt som visar hur ma nka nsticka lättare saker. sitter just nu och förker luska ut hur man avslutar en stickning.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Levethia
2010-10-16 03:51
#2

Hej, har bara en sida jag nyss hittat själv dem har videos hur man stickar olika delar och så…  Så delar med mig av den till dig. Och visst är det kul, eller rogivande, jag har gett mig in på att sticka en mössa har bara kunnat sticka halsdukar förut :D Länken

Medarbetare på Science Fiction

dragonstar
2010-10-16 03:57
#3

JA jag har sitckat några halsdukar inna de är så underbart att sitta och pyssla med något framför tv elelr likande.

Men inan bodde jag hemam och varje gång jag glömdebort hur man startade elerl avslutade fans min mamam där och kunde hjälpa till. Nu har jag frsökt börja i en timma och gett upp något gör jag fel, har en bok (hur man stickar för vänsterhänta) och har försökt följa den men inget funnkar.

Så blir att gå till mamam i morgon och be henne visa mig igen Skäms

Införskaffade presis ett häftigt giftgrönt garn som sak bli något åt mig. får de om jag börjar på de nu =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Levethia
2010-10-16 04:15
#4

Hehe då kanske inte länken var något för dig, för var för högerhänta tror jag ?  Har inte så stora problem  är ganska duktig med båda händerna haha. 
Men dem har massor av videor, hur man lägger upp maskor, hur man avslutar ja inprincip allt kan man säga ! Värt att kolla upp.

Haha Min mamma kan bara virka, hmm hon kanske kan sticka vet inte riktigt ? Har bara sett henne när hon virkar :)  inget att skämmas för att man får lära om sig.. Men när du väll sett det så  lägg upp maskor och ta bort dem och sedan avmaska och  ta bort det igen tills det sitter :)  Ganska enkelt när man får upp takten ^^ fast om jag skall vara ärlig så är inte det här hantverket riktigt min grej .. :/  Men jag vill ha en mössa i vinter och torgvantar ..Tungan ute Och inte bara en halsduk…

Medarbetare på Science Fiction

parsley
2010-10-16 15:00
#5

För att kunna sticka behöver man kunna

  • lägga upp så man får maskor
  • sticka räta maskor
  • maska av så man kan avsluta arbetet
  • sticka aviga maskor om man vill kunna sticka resår eller slätstickning
  • öka resp minska om man t ex vill sticka t ex en sjal eller en  ärm.
  • göra omslag om man vill göra hålmönster.

Ökar gör man enklast genom att sticka två maskor i samma maska, en maska genom den främre maskbågen (som vanligt) och en genom   den bakre. Minskar gör man lättast genom att sticka ihop två maskor. Hålmönster gör man med hjälp av omslag, dvs genom att vira garnet runt stickan. För att inte få får många maskor så brukar man minska också. Det är inte själva maskorna som är det svåra att göra, utan att hålla reda på var man är i ett ev mönster.

De första varven är svårast att göra. Sedan blir det lättare när man har lite att hålla i. Känner du någon som kan sticka så kan du be att den personen stickar de första varven åt dig.

När jag gick i skolan fick jag lära mig att höger- och vänsterhänta stickar på samma sätt, men jag vet inte om det stämmer .ObestämdGoogla på left hand knittning eller left handed knitting eller gör samma sökning direkt på you tube, så hittar du instruktionsvideor med stickning för vänsterhänta. Visserligen är de på engelska men det syns ju hur man ska göra.

Strumpor är ganska svåra att sticka, så det är inget nybörjarprojekt. Det går att sticka snygga och välsittande pulsvärmare och mössor med enbart räta maskor. Säg till om du vill ha beskrivning.

Levethia
2010-10-16 23:05
#6

Själv skulle jag nog vara väldigt intresserad av att kanske få en beskrivning på hur man gör torg vantar, eller pulsvärmare..  Sådana som går ganska långt upp på armen och som har ett hål för tummen och ja ett stort hål för fingrarna. Letat efter en enkel och ganska snygg och inte alltför avancerad beskrivning på det, men det var dåligt med det. Hittar bara riktigt avancerade med flätningar och liknande.

Min andra mössa blev inge vidare tyvärr, ville ha mitt favvo garn, svarta fårets Crisp ( super snyggt och läckert garn). men svårt att hålla räkningen på om man har gjort aviga eller räta. Haha. Och får nog göra om den med mindre maskor tror jag.. För den blev lite väl stor.

Medarbetare på Science Fiction

Annons:
parsley
2010-10-17 12:52
#7

Räta ser ut som en fläta (nåja, skolslöjden igen) och aviga maskor ser ut som en liten knut eller pärla.

Pulsvärmare

En enkel modell som är rätstickad på längden. Tunna sockgarner som stickas på stickor 2.5 kan användas liksom grövre garner.

  1. Lägg upp 40-50 maskor.
  2. Sticka rätstickning 56 varv vilket motsvarar 28 ribbor. En vågformad ribba motsvarar 2 varv stickade fram och tillbaka i rätstickning.
  3. Sticka 10 maskor maska av 9 maskor, sticka färdigt varvet och vänd. Sticka tillbaks till "hålet" och lägg upp 9 nya maskor och sticka färdigt varvet.
  4. Sticka ytterligare 12 varv eller 6 ribbor och maska av löst.
  5. Sy ihop långsida mot långsida.
  6. Om man vill kan man lämna ett hål för tummen i sömmen istället för att maska av och lägga upp nya maskor i arbetet, men pulsvärmaren sitter bättre på handen om man gör ett tumhål i arbetet.
parsley
2010-10-17 13:26
#8

Mössa rätstickad på längden

  1. Lägg upp så många maskor som behövs till 30 cm.

  2. Sticka räta maskor tills arbetet mäter ca 48 cm. Rätstickning är töjbar på längden. Mössan kommer att bli lite bredare nedtill än upptill av sig själv eftersom den töjer sig och anpassar sig till huvudet när man har den på sig.

  3. Maska av löst och sy ihop arbetet så det bildar en tub. Ribborna i rätstickning en löpa vertikalt, dvs uppifrån och ner. Dra i en rynkttråd av garnet i ena änden av tuben genom att tråckla förstygn ganska tätt. Snörp ihop ändan av mössan och knyt ihop trådarna ordentligt och fäst dem.

  4. Mössan kan ha en uppvikt kant nedtill så den smiter åt runt huvudet eller med häng utan uppvikt kant.

Upp till toppen
Annons: