Annons:
Etikettstickning
Läst 14126 ggr
[Kanonkulan]
2010-10-26 00:26

Vriden rät maska - hur göra?

Hej!

jag håller på att sticka ett par vantar på s 212 i boken Stora boken om handarbete från 1978. Jag är ganska ovan vid stickning så nu har jag fastnat. När jag ska öka för tumkilen står det:

"sticka 1 vriden rm i tråden mellan m, 1 rm, 1 vriden rm i tråden mellan m"

Jag har luskat ut hur man gör en vriden rätmaska i en vanlig maska, men hur skjutton gör man det i tråden mellan maskorna? Någon som stickat dessa vantar och kan hjälpa mig? Titeln på dem är "I raggsocksgarn".

Annons:
parsley
2010-10-26 16:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Menar du den här boken? Isåfall står det på sidan 168, alt 1 hur man ska göra.Glad

Vanten som du ska göra stickas av raggsocksgarn och har tumkil. Tumkil innebär att man ökar ett antal maskor mellan handleden och hålet för tummen för att vanten ska få bättre passform.

I beskrivningen föreslås ett sätt som man kan göra ökningarna för tumkilen på, dvs det här; "sticka 1 vriden rm i tråden mellan m, 1 rm, 1 vriden rm i tråden mellan m". Man stickar alltså i föregående varvs maskbåge (tråden mellan maskorna) och stickar den maskan vriden, dvs i bakre maskbågen, för bästa slutresultat.

Om du inte vill göra ökningarna på det sättet så kan du göra dem på något annat vis, t ex genom att sticka 2 maskor i samma maska, en gång i främre maskbågen och en gång i bakre maskbågen. Den sortens ökning syns som en liten knut. Den som föreslås i beskrivningen syns mindre. Det är en smaksak vilken typ av ökning man föredrar.

[Kanonkulan]
2010-10-26 18:12
#2

Jo, det är den boken jag menar, men jag fattar fortfarande inte riktigt hur man ska göra. Ska man ta i tråden som går horisontellt mellan maskorna eller i den gamla maskan, den som ligger varvet under så att säga? För tar man bara tråden som ligger emellan, då blir det väl hål? Rörigt det där tycker jag…

[SusanneKs]
2010-10-26 19:16
#3

Jodå, jag har stickat en hel del ur den boken. Vantarna hör till gamla stickbekanta.

Om man läser beskrivningen verkar det som om man ska vrida till en maska av den horisontella tråden. Det blir ett litet hål då. Så gjorde jag en gång i tiden tills jag lärde mig att använda föregående varvs maskbåge, det är det som syns överst på sid 168. För att få det riktigt snyggt kan man sticka spegelvänt på andra sidan av tumkilen, dvs man stickar en ny maska i vänstra delen av den undre maskbågen som hör till dem maska som man just har stickat.

Går detta att begripa?

[Kanonkulan]
2010-10-26 20:10
#4

Jo, jag förstår nog, men jag vred tråden emellan istället och det blev bra. Men nu har jag ett annat problem! Jag har fått en för liten tumkil! Jag ska ha 15 maskor men har bara lyckats få till 9. Det står att man skall ökai vartannat varv i 7 varv. Så långt är jag med. Men så ska man ha 2 maskor mera mellan ökningarna. så det trodde jag att jag gjorde. Men så blev det fel. Jag tänkte:

vav 1 - en maska mellan ökningarna

varv 2 - 0

varv 3 - 3 maskor mellan ökningarna

varv 4 - 0

varv 5 - 5 maskor mellan ökningarna

varv 6 - 0

och varv 7 - 7 maskor mellan ökningarna = totalt 9 maskor.

Men detta var tydligen fel. Ska jag istället göra:

varv 1 - 1 maska mellan ökningarna

varv 2 - 0

varv 3 - 5 maskor mellan ökningarna

varv 4 - 0

varv 5 - 9 maskor mellan ökningarna

varv 6 - 0

varv 7 - 13 maskor mellan ökningarna = totalt 15 maskor?

De maskorna som ska in mellan ökningarna, de tar jag bara från de andra då eller, på vardera kant? Är ni med hur jag menar?

[SusanneKs]
2010-10-26 20:54
#5

Det står att du ska öka vartannat varv 7 gånger, inte 7 varv. Så sticka på en bit till.

[Kanonkulan]
2010-10-26 21:24
#6

Aha, då du menar 14 varv då? Eller hur det nu blir? Jag har aldrig varit bra på att läsa beskrivningar…

Annons:
[SusanneKs]
2010-10-26 21:42
#7

Just så.

[Kanonkulan]
2010-10-26 22:15
#8

Tack tack! Ibland är man lite korkadSkäms

parsley
2010-10-27 12:47
#9

Mät gärna på handen för säkerhetsskull, så tumkilen är lagom lång.

[Kanonkulan]
2010-10-27 18:21
#10

Japp, skall ha sambon till att provaGlad Tack för all hjälpa!

[Kanonkulan]
2010-10-27 19:40
#11

Jag har ett problem till om jag kunde få fråga om det med? Nu har jag gjort klart tumkilen och trätt en tråd igenom och skall fortsätta med själva vanten. Nu står det att jag ska lägg aupp en maska och sedan fortsätta med slätstickning. Hur lägger jag upp en maska undrar jag då? Antar att det är för att det är en maska mindre än vad det var innan eftersom den ligger i tumkilen…

parsley
2010-10-28 11:50
#12

Det finns lite olika sätt man kan lägga upp en ny maska i arbetet. Enklast är att du lägger upp på samma sätt som du brukar.

[Kanonkulan]
2010-10-28 12:54
#13

Jag försökte med korsuppläggning men det funkade inte. Är det meningen att man skall göra en vanlig löpögla då?

Jag låter ju helt korkad nu, men jag har mest stickat halsdukar och sånt innanSkäms

Annons:
parsley
2010-10-30 23:14
#14

http://www.knittinghelp.com/videos/cast-on

Det finns som sagt olika sätt att lägga upp nya maskor på. Lade in en länk till en bra engelskspråkig sida. Tänk på att du stickar kontinentalt, inte engelskt.

Det kan bli lite löst om man gör en "vanlig" korsuppläggning när man lägger upp nya maskor i ett arbete men det brukar rätta till sig efter ett par varv.

[Kanonkulan]
2010-10-31 13:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Jag lyckades få dit en maska till slut, men om jag ska vara ärlig så har jag ingen aning om hur jag gjorde! Och jag drar mig lite för att ge mig på tummen nu, för där ska jag lägga upp tre helt nya maskor! Men jag får testa mig fram. På nåt sätt ska det väl gå iallafallGlad Så här se vanten ut nu.

[SusanneKs]
2010-11-01 00:46
#16

Mycket snyggt!

För att öka bara en maska så kan du göra precis som vid en ökning.

Om man ska öka flera maskor kan man göra på flera sätt, något liknande korsuppläggning har jag aldrig stött på. Ett enkelt sätt är att sticka en maska och sätta tillbaka den på stickan. Man använder den nya maskan för att sticka ännu en ny maska och fortsätter så tills man har så många maskor som behövs. Se bara till att inte dra åt hårt.

[Kanonkulan]
2010-11-01 20:51
#17

Aha! Smidigt! Jag löste det genom att plocka maskor från den delen av tummhålet där det helt enkelt inte fanns några maskor på stickorna. Och så gjorde jag en sån där vriden grej. Det blev ganska snyggt iallafall. Man får väl knna vad som känns bäst. Säger som med nålbindjing, det finns inget rätt och fel, bara olika sättatt göra det på!Skrattande

Upp till toppen
Annons: